Vrouwenrechten bij moslima's zijn onlosmakelijk verbonden met het geloof. De koran blijkt bijzonder inspirerend om de positie van moslimvrouwen aanzienlijk te verbeteren. "Dat is nodig," vertelt Assia, "tot een tiental jaar geleden werd de ondergeschikte positie van vrouwen bepaald door scheefgegroeide tradities. Onderdrukking was een feit door ongeletterdheid, onwetendheid en door radicalisering, gepredikt door imans met foute boodschappen. Maar jonge vrouwen sloegen de koran open en lazen dat een moslimvrouw respect verdient en vrij is om haar eigen keuzen te maken. Ook wat de hoofddoek betr...

Vrouwenrechten bij moslima's zijn onlosmakelijk verbonden met het geloof. De koran blijkt bijzonder inspirerend om de positie van moslimvrouwen aanzienlijk te verbeteren. "Dat is nodig," vertelt Assia, "tot een tiental jaar geleden werd de ondergeschikte positie van vrouwen bepaald door scheefgegroeide tradities. Onderdrukking was een feit door ongeletterdheid, onwetendheid en door radicalisering, gepredikt door imans met foute boodschappen. Maar jonge vrouwen sloegen de koran open en lazen dat een moslimvrouw respect verdient en vrij is om haar eigen keuzen te maken. Ook wat de hoofddoek betreft, die meer en meer gedragen wordt als trotse individuele uiting van ons geloof en de daarmee gepaard gaande strijd om rechten. Vrouwen willen en mogen het gevoel hebben dat ze zelf beslissen over hun leven." Dat doen ze dan ook. Moslimvrouwen in België hebben een job. Het is daarbij een normale gang van zaken dat haar inkomen op een aparte rekening staat om zichzelf een luxueuzere levensstijl aan te meten of om haar man te trakteren op een etentje. Haar echtgenoot staat financieel in voor het gezin, het huishouden wordt gedeeld, evenals de zorg om de kinderen, was en plas. Maar de extraatjes komen van haar. "Dus," stelt Assia, "mogen vrouwen voor zichzelf zorgen zoals vrouwen dat graag doen. Ze meten zichzelf juwelen en mooie jurken aan, de kapster komt langs en dan zien ze elkaar wekelijks op feesten waar vrouwen tafels vullen zonder dat een man zich mengt. Geen hoofddoeken, geen bescheidenheid, soms wat afgunst, ze zijn vrouwen onder elkaar, eten en dansen en genieten. De beleving van het vrouw zijn gaat ver terug. De eerste vrouw van de profeet was een onderlegde businessvrouw en had een sterke persoonlijkheid. Hij behandelde haar als een prinses. Het inspireert", zegt Assia. "Het is erg mooi wat er in de koran over vrouwen staat geschreven. Hij schrijft een groot respect voor vrouwen voor, want een vrouw is onbetaalbaar, ze draagt immers de kinderen." Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Recht op abortus is er enkel in geval van verkrachting. Van oorsprong mag een man geen overspel plegen, een vrouw evenmin. De verhalen over vrouwen die gestenigd worden omdat ze van een slippertje beschuldigd worden, zijn waar. Die praktijk wordt zwaar aangevochten, maar het principe blijft : seks voor het huwelijk kan binnen de gemeenschap niet, niet voor mannen, niet voor vrouwen. "Het stemt allemaal tot nadenken", geeft Assia toe. "In origine zijn we vrij, gerespecteerd en verwend, maar bij een misstap riskeren vrouwen in principe hun leven." Vrouwen verdiepen zich dan ook verder in de koran, ze delen inzichten via sociale media en luisteren naar de iman die in zijn wekelijks onderricht aandacht besteedt aan de gelijkheid tussen man en vrouw. "Mannen voelen zich weleens geïntimideerd", zegt Assia. "Maar ook zij willen met behulp van de woorden van de iman de cultuurgebonden emancipatiebeweging proberen te begrijpen die zich langzaam maar zeker voltrekt."