Meer dan vijftien jaar geleden kwam Eau Dynamisante uit, de eerste feelgoodgeur. Clarins zette daarmee een trend die uitgroeide tot een markt op zich. Ondertussen heeft elk merk dat zichzelf respecteert wel een ‘aromalijn’, al is het vaak niet meer dan een lekker geurtje in een kleurige verpakking met een dynamische slogan. Vaak verwart men het zelfs met aromatherapie, maar deze wetenschap bestudeert de medische effecten van essentiële oliën, terwijl aromacologie vooral aandacht heeft voor de fysieke en psychologische effecten van geuren en hoe ze kunnen worden toegepast om ons dagelijks leven te verbeteren. Volgens Annette Green, voormalig directeur van de Amerikaanse Fragrance Foundation, is dit de toekomst van de parfumindustrie : geuren die je stimuleren, ontspannen en beter doen voelen. Momenteel lopen er verscheidene onderzoeken die het effect van geuren nagaan op onder andere fysieke en mentale prestaties, pijnperceptie en angstgevoelens, de manier waarop men ruimte ervaart, sociale interactie, enzovoorts.

Op commercieel vlak is er voorlopig maar één merk dat aromacologie wetenschappelijk benadert : Shiseido verdiept er zich al sinds 1984 in, en ontwikkelde wetenschappelijke evaluatiemethoden om de fysieke en psychologische effecten van geuren te kunnen bewijzen. Aan de hand van hersengolven en fluctuaties in de hartslag toonden onderzoekers de ontspannende en stimulerende eigenschappen van bepaalde aroma’s aan. Die kennis verwerkten ze in twee parfums : Relaxing Fragrance (1997) en Energizing Fragrance (1999). Shiseido experimenteerde ook met feromonen en slaapbevorderende aroma’s, maar die producten werden enkel op de Japanse markt gelanceerd. Een grootschalig onderzoek naar het verlagen van stress leidde tot Zen (2000) en de eerste toepassing in huidverzorging. Toen de onderzoekers het bewijs leverden dat geuren met stressverlagende eigenschappen het herstel van de huidbarrièrefunctie kunnen stimuleren, werd dat het basisprincipe van The Skincare, een huidverzorgingsgamma voor dertigers dat in 2000 gelanceerd werd. Andere stressverlagende geuren bleken in staat te zijn om de talgproductie te doen dalen en werden prompt geïntegreerd in de zuiverende Pureness-lijn (2002).

Dit jaar heeft Shiseido een nieuwe mijlpaal gehaald, door de eerste afslankingscrème op basis van aromacologie te ontwikkelen. Bodycreator was onmiddellijk een monstersucces in Japan : de eerste drie maanden vlogen 700.000 stuks de deur uit, op een jaar werden dat er anderhalf miljoen. Ook Europa lijkt zeer enthousiast over dit product, dat vetten zou verbranden zonder fysieke inspanning.

“Vetten zitten opgeslagen in vetcellen,” legt Shiseido’s woordvoerder Patrick Vanderstraeten uit, “zoals een brandstoftank in ons lichaam. Ze bestaan uit kleine stukjes vetzuren die in de bloedsomloop komen wanneer ons lichaam energie nodig heeft. Cafeïne helpt om de vetten in nog kleinere stukjes op te delen en is bijgevolg een standaardingrediënt in de meeste afslankproducten, ook in Bodycreator.” Maar dat is op zich niet voldoende : “Wanneer ons lichaam die energie niet gebruikt, worden de vetzuren weer omgezet en opgeslagen : een vicieuze cirkel.” Om die cyclus te doorbreken, kwam Shiseido met een primeur op de proppen. “Onze onderzoekers hadden al ontdekt dat vetzuren verbrand kunnen worden door UCP’s ( UnCoupled Proteins), een soort proteïnen die van nature in ons lichaam aanwezig zijn. Zaak is dus om meer UCP’s te produceren, door middel van bepaalde geuren. Testen wezen uit dat een combinatie van venkel, peper, grapefruit en dragon het efficiëntst is. Bij het ruiken van dat mengsel zal het zenuwstelsel meer noradrenaline produceren, een soort hormoon dat de productie van UCP’s opstart, zodat de vetzuren verbrand worden. De energie die vrijkomt, wordt in dit geval omgezet in warmte : het opwarmend effect van de crème is het bewijs dat de vetten getransformeerd worden in energie.”

In de toekomst zal het merk ongetwijfeld nog verder gaan in dit domein : “Er zijn enorm veel mogelijkheden in aromacologie”, vertelt Vanderstraeten. “Ik ben er zeker van dat Shiseido de komende jaren nog zeer interessante dingen zal uitbrengen.” n

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content