Dat de luxesector last heeft van de economische malaise, blijkt uit de parfumlanceringen van dit najaar. Merken spelen op veilig door interpretaties van hun bestsellers uit te brengen of zetten alles op alles om met sensuele geuren een nieuwe klassieker te worden.
...

Dat de luxesector last heeft van de economische malaise, blijkt uit de parfumlanceringen van dit najaar. Merken spelen op veilig door interpretaties van hun bestsellers uit te brengen of zetten alles op alles om met sensuele geuren een nieuwe klassieker te worden. Sofie Albrecht / foto's Barbara MertensDe kans om een nieuwe klassieker te scoren is onooglijk klein, de kosten om een nieuw parfum te doen opvallen in de massa onnoemelijk hoog. Veel merken zien in dat een bestaand succesvol parfum een schat is, die gekoesterd moet worden en de tijd moet krijgen om zijn potentieel volledig te ontwikkelen. Niemand speelt het zo slim als Chanel, die de mythe rond N°5 onderhand al meer dan tachtig jaar weet te voeden en te vergroten, dankzij een uitgekiende marketing, een permanente investering en het zorgvuldig waken over het imago. Slechts enkele huizen hebben zo'n klassieker, nog veel minder merken kunnen de interesse van het publiek levendig houden. Guerlain lanceert sinds enkele jaren zijn grotere parfums opnieuw: Samsara, Vetiver, Shalimar en nu is het de beurt aan Habit Rouge. Chanel hernieuwde de aandacht voor Coco met Mademoiselle Coco, dat een instant wereldsucces werd: zowel de Verenigde Staten als verschillende Europese landen riepen die naam unaniem uit tot beste damesparfum van 2001. Het geheim van het succes: een geur die herkenbaar genoeg is om aantrekkelijk te zijn, maar voldoende anders om opnieuw te boeien. Estée Lauder past dat principe toe op Pleasures Intense (EDP vapo 30 ml: 40,22 euro, 50 ml: 59,78 euro, 100 ml: 89,13). De sterke punten van Pleasures, die sinds zijn lancering in '95 niet meer weg te branden is uit de Amerikaanse topvijf en Europese toptien, werden opgewarmd met kruiden en sensuele noten, geheel volgens de trend van dit najaar. Ook Paco Rabanne heeft oren en ogen opengehouden. Hij bedacht zijn klassieker Paco Rabanne pour homme met een nieuwe campagne en een jonger broertje: Eau de PacoRabanne (EDT 50 ml: 35 euro, 100 ml: 58 euro). Geen light-versie, maar een moderne interpretatie. Kwestie van de dertigste verjaardag in schoonheid te kunnen vieren. Dunhill, dat enkele jaren geleden zijn parfumlicentie wist te reanimeren met Desire, brengt Desire Blue (EDT vapo 50 ml: 41 euro, 100 ml: 60,50 euro, badlijn vanaf 21 euro) uit, die - u raadt het al - een frisse zeebries laat waaien door de klassieke formule. Een andere truc uit de hoed zijn de bekende gezichten. Elisabeth Arden, wiens laatste damesparfum Fifth Avenue dateert van 1995, wisselde topmodel Amber Valetta in voor de actrice Catherine Zeta-Jones. Zeta-Jones' eerste opdracht is het nieuwe parfum Ardenbeauty (EDP 30 ml: 36 euro, 50 ml: 53 euro, badlijn vanaf 18 euro) promoten, een klassieke groene bloemengeur in een statige flacon. Ook Ralph Lauren schakelt de hulp in van een actrice: de Spaanse Penelope Cruz is al een tijdje het gezicht van de kledinglijn en nu ook van het nieuwe damesparfum Glamourous (EDP 30 ml: 45,04 euro, 50 ml: 63,20 euro, 100 ml: 86,89 euro, douchegel: 41,12 euro, bodylotion: 46,57 euro). Cruz incarneert volgens Lauren de moderne glamour en vrouwelijkheid, die we ook vinden in de geur van witte bloemen, de elegante flacon met diamantje in de dop en de mooie zwartwitcampagne die flirt met de Sinatra-klassieker Singing in the Rain. Pennenmerk Montblanc viel voor de charmes van de mooie Helena Christensen om Présence d'une femme (EDT vapo 75 ml: 75 euro, 50 ml: 56 euro, 30: 40 euro, badlijn vanaf 28 euro) aan de man te brengen. Christensen, een ouder topmodel dat tot de Cindy Crawford-generatie behoort, geeft een mysterieuze uitstraling aan deze bloemige oriental die we best kunnen omschrijven als warm sensueel door de royale dosis exotische bloemen, kruiden en houtsoorten. Het geheel sluit zeer goed aan bij het mannenparfum, dankzij dezelfde sfeer in de communicatie, de ronde vormen van de flacon en kwaliteitsingrediënten. Kwaliteitsingrediënten zijn een vaste constante dit najaar. Grote merken zijn gebonden door een hoog lanceringsritme, om niet vergeten te worden door het grote publiek. Omdat de kosten sowieso hoog oplopen, kan je net zo goed een nieuwe klassieker ambiëren. Dus kiest men voor de beste materialen en rijke formules, geschoeid op een klassieke leest. Een fenomeen dat zich ook voordoet in andere sectoren: mensen zijn tegenwoordig op zoek naar de vaste waarden, klassiekers die hen terugvoeren naar de tijd van toen, toen alles beter was. Zoals de mannen bijvoorbeeld. Givenchy poneert dat de gentleman terug is. Givenchy pourhomme (EDT vapo 50 ml: 43 euro, 100 ml: 59,50 euro, badlijn vanaf 19,50 euro) is het negende herenparfum, gemaakt voor het verfijnde type dat luxe kan waarderen zonder uiterlijk vertoon. Geen playboy of snob, maar niets minder dan een incarnatie van James Bond - aldus het merk. En die ruikt vooral mannelijk, fris, groen en houtig. Verpakt in een robuuste flacon - voor een potige mannenhand - van massief glas en bordeaux metaal dat refereert aan de autowereld. Even viriel en klassiek is Baldessarini (EDC 75 ml: 52 euro, badlijn vanaf 20 euro), het parfum van Boss' meest luxueuze mannenlijn. Een aanzet van mandarijn, bittere sinaasappel en groene munt, een hart van patchoelibloesem, anjer en kummel op een basis van sandelhout, patchoelibladeren, tabak, muskus en amber vormen een geslaagde compositie die lang houdt. Voor wie iets bijzonders wil, is er de navulbare prestigeflacon (50 ml: 100 euro) in zwaar metaal, ontworpen naar het model van een antieke eau-de-colognefles uit Singapore. Zelfs Tom Ford hield zich bij de creatie van een nieuwe mannengeur voor Yves SaintLaurent nauwgezet aan de handleiding. M7 (EDT 50 ml: 42 euro, 100 ml: 58 euro, badlijn vanaf 18 euro) is het zevende mannenparfum van het merk en verwijst naar de codenaam waarmee gewerkt wordt om het project zo geheim mogelijk te houden. Het zeldzame bois d'Oud, een houtsoort uit Zuidoost-Azië, werd in overdosis gebruikt voor een intense geur, verwarmd met muskus en amber - het favoriete trio van Ford. Overdosering is een techniek die jaren geleden al toegepast werd in Shalimar en Shiseido's Feminité du bois. Ook voor zijn communicatiecampagne haalde Ford zijn inspiratie in de archieven: de mooie blote man - aikidokampioen Samuel de Cuble - is een knipoog naar YSL zelf die in 1971 naakt poseerde voor zijn eerste mannenparfum, en daarmee een schandaal veroorzaakte. Voor Gucci gokt Ford eveneens op sensueel, maar vooral op klassiek. De Gucci-geur (EDP vapo 30 ml: 44 euro, 50 ml: 66 euro, 75 ml: 88 euro, badlijn vanaf 29 euro) is er voor de jonge vrouw (20-45) die luxe apprecieert - en het vooral kan betalen. Noblesse oblige: een dergelijke zwoele bloemengeur met vanille, kruiden en muskus in een prachtige flacon van dik glas is nooit goedkoop. Geïnspireerd op de zwierige chic van de jaren dertig, en gepositioneerd als een moderne klassieker. En daarmee zet Gucci de toon voor dit najaar, gekenmerkt door bloemige orientals met torenhoge ambities. Armani bijvoorbeeld, wil met Sensi (EDP vapo 30 ml: 40,42 euro, 50 ml: 62,42 euro, 100 ml: 85,32 euro) de internationale toptien halen. Grootse aspiraties voor een elegante geur met jasmijn, amandelmelk, benzoëhars en palissanderhout. Sensi is toegankelijker dan het verfijnde Mania, waar ironisch genoeg de persoonlijkheid van de jus een groot commercieel succes in de weg stond. Rochas ziet in Absolu (EDP 30 ml vapo: 41,50 euro, 50 ml: 60,50 euro, 75 ml: 77 euro, badlijn vanaf 32,50 euro) een potentiële tweede pijler naast de 57-jarige Femme. Het merk legt de nadruk op zijn Franse identiteit, onder andere in de reclamecampagne die een sexy jonge vrouw toont in een typisch Parijse hotelkamer. Dezelfde zwoele sfeer komt terug in het sober zwartbruin voor verpakking en flacondop, en uiteraard in de geur: amber gemoderniseerd door vijgenblad, mandarijn, zwarte peper en ladanum. Ook het juweliersmerk Van Cleef & Arpels probeert zijn parfumlicentie nieuw leven in te blazen. De lancering van Murmure (EDT vapo 50 ml: 54,50 euro, 75 ml: 72 euro, badlijn vanaf 30 euro) is een onderdeel van een herpositionering. Bestseller First kreeg een nieuwe campagne, waarin natuur en vrouwelijkheid de sleutelwoorden zijn die de link met de juwelenactiviteit moeten versterken. Die begrippen komen ook terug in de transparante flacon van Murmure die een aronskelk voorstelt. De houtige witte bloemengeur met dominerende jasmijnnoot is bedoeld als tegenhanger van First, die de helft van de omzet realiseert. Een van de grootste lanceringen is Dior Addict (EDP vapo 20 ml: 33,90 euro, 50 ml: 63,11, 100 ml: 89,60). Klassiek kan je deze bloemige oriental niet noemen, en toch had parfumeur Thierry Wasser een van de grootste klassiekers aller tijden voor ogen tijdens de creatie van het nieuwe damesparfum. "Ik wou een resoluut vrouwelijke geur maken", vertelde hij. "Dat is voor mij per definitie oosters." Het archetype van die familie is volgens hem Shalimar van Guerlain. "Maar Shalimar bestaat al meer dan 75 jaar, dus werd het tijd voor een moderne interpretatie", voegt hij er bescheiden aan toe. Kruiden en sensuele noten, dat is de parfumtrend van dit najaar.