Vijfentwintig jaar geleden bracht Giorgio Armani zijn eerste vrouwencollectie uit. Dat jubileum zal niet ongemerkt voorbijgaan. In Milaan krijgt de firma nieuwe hoofdkantoren en een immense Armani-store. Rond deze tijd komt het nieuwe damesparfum Mania op de markt, in het najaar de langverwachte interieurcollectie Casa. En vanaf oktober tot januari loopt in het New Yorkse Guggenheim Museum een prestigieuze Armani-retrospectieve. Weekend Knack gidst u nu al door de carrière van de Italiaanse meester: Armani van A tot Z.

De A van American Gigolo

Deze film uit 1980 betekende de doorbraak van Armani in de Verenigde Staten. Hoofdrolspeler Richard Gere was het gedroomde model om een hele film lang een uitgebreide Armani-garderobe te showen. Na dit succes was Armani hofleverancier op menige filmset, recent nog voor Entrapment met Catherine Zeta-Jones en Sean Connery.

De B van broekpak

Soepele broekpakken in een rijke keuze aan zachte tinten zijn zowat het handelsmerk geworden van Armani. Volgens kenners heeft hij op zijn eentje de kledingcodes in de zakenwereld veranderd. Eerst haalde hij de versteviging uit de stijve mannenjasjes om ze losser rond het lichaam te laten vallen. Daarna zorgde hij voor een vrouwelijke versie van zijn moderne mannenpak. Daar zijn zakenvrouwen hem sinds het begin van de jaren ’80 dankbaar voor. Het Armani-broekpak is sterk zonder te verworden tot cliché powerdressing. Het is vrouwelijk en elegant, zonder gratuit sexy te zijn, modern zonder streng te zijn.

De C van Casa

De langverwachte interieurcollectie die in het najaar uitkomt. Van deze lijn zijn nog geen schetsen of foto’s beschikbaar. Het enige dat de persafdeling kwijt wil, is dat de meester hemzelve de creatie voor zijn rekening neemt. De huisstijl indachtig wordt Casa ingetogen en strak, zonder koel minimalistisch te zijn. Een pilootwinkel met de collectie Casa is voorzien in de enorme Armani-store (7000 m²), die tegen september in de Via Manzoni (Milaan) moet opengaan. Naast de Casa-winkel worden een Emporio-boetiek, een Armani Jeansshop, een café en een Nobu (zie N) in het pand ondergebracht.

De D van de Borchgrave

De flamboyante Ingrid de Borchgrave was een Armani-fan van het eerste uur. Toen haar favoriete ontwerper niet meer in Brussel verkocht werd, schreef ze naar het hoofdkantoor met de melding dat zij wel Armani zou verkopen. Zo geschiedde: in 1992 ging de Giorgio Armani-boetiek op de Waterloolaan open, onder leiding van de Borchgrave.

De E van Emporio

Met de lancering van Emporio in 1981 was Armani een van de eerste ontwerpers om bijlijnen te beginnen. Emporio is jonger (en betaalbaarder) gepositioneerd dan de hoofdlijn. Ondertussen is Emporio uitgegroeid tot een volledig universum, met eigen boetieks (128 in de wereld) en een eigen parfum ( He/She). In Brussel is er een Emporio-boetiek op de Zavel, tegen de zomer gaat er één open in de Antwerpse Schuttershofstraat.

De F van Familie

Familie is belangrijk voor Italianen en dat is niet anders voor modemensen. Denk aan de families Versace, Zegna, Ferretti, Corneliani. (Dat het familiale karakter van deze modehuizen het hen tegenwoordig moeilijk maakt in een wereld van mega-luxegroepen, is een ander discussie). Ook Giorgio Armani omringt zich graag met zijn familie. Zijn jongere zus Rosanna en zijn nichtjes Silvana en Roberta bekleden topfuncties in het bedrijf. “Als je op je familie niet kan rekenen, op wie dan wel?” vroeg hij zich enkele jaren geleden in een interview met Weekend Knack af.

De G van Guggenheim

Van 13 oktober tot 10 januari 2001 loopt in het Solomon R. Guggenheim Museum in New York een prestigieuze retrospectieve onder de eenvoudige titel Giorgio Armani. Er worden meer dan 200 kledingsilhouetten, tekeningen en advertentiemateriaal uit de 25-jarige carrière van de ontwerper tentoongesteld. Armani beschouwt deze tentoontoonstelling als “een heel grote eer”. Het is inderdaad voor het eerst dat het Guggenheim een volledige expo wijdt aan één modeontwerper. De Franse architect Jean Nouvel zal de tentoonstelling vormgeven.

De H van Hollywood

Armani en Hollywood hebben een sterke band: filmsterren (M/V) zijn dol op hem, al jaren. Sinds enkele seizoenen sturen grote modehuizen lijstjes naar de pers met daarop de acteurs en actrices die ze voor gelegenheden als de Golden Globes of de Oscaruitreiking zullen aankleden. De Armani-lijst is altijd lang. U wil namen? Jodie Foster, Michelle Pfeiffer, Robert De Niro, Matt Damon, Anjelica Houston, …

De I van Inkoper

Hoewel zijn omgeving verwachtte dat hij architectuur zou studeren, koos Giorgio Armani voor geneeskunde. In het tweede jaar stopte hij ermee omdat volgens de overlevering “het zien van bloed hem ongemakkelijk maakte”. Na zijn legerdienst ging hij in 1957 aan de slag als inkoper voor het warenhuis La Rinascente. Hij bleef er tot hij in 1964 als stilist voor de herenmode van Nino Cerruti aangeworven werd. In 1970 werd hij freelance stilist, in 1975 zette hij zijn eigen bedrijf op.

De J van Jeans

Sinds 1981 heeft Armani een jeanscollectie. Het is een van de vele lijnen van het huis (naast onder meer Emporio, Mani, Armani Junior, Underwear, Swimwear, Golf, Neve en A/X). De sterkte van de Armani Jeans-collectie is het gebruik van ecologische stoffen als organisch katoen, gebleekte hennep, linnen en jute.

De K van Katten

Armani is een groot poezenliefhebber. In zijn Milanees palazzo ontfermt hij zich graag over zijn 5 katten.

De L van Linate

Wie op de Milanese luchthaven Linate landt, begrijpt meteen de mythische weerklank die de naam Armani aldaar heeft. Een meer dan immens reclamepaneel voor Emporio Armani is het eerste wat aankomende passagiers te zien krijgen.

De M van Mania

De naam van Armani’s nieuwste parfum voor vrouwen. Mania wordt einde maart in de parfumerie verwacht. De warme bloemengeur zit in een matte, cilindervormige flacon en in een zwart doosje. De geur moet de Armani-filosofie weergeven: subtiel aanwezig, zonder opdringerig te zijn. Alle parfums van Armani worden uitgebracht in samenwerking met de prestige-afdeling van L’Oréal. Naar verluidt is nu ook een groot make-upoffensief in de maak. Geruchten gaan dat topvisagiste Pat McGrath de make-uplijn zou uitwerken. Al deze inspanningen moeten de Armani-naam nog bekender maken, zodat de eigennaam een heuse merknaam wordt (en het bedrijf kan voortbestaan, ook als de meester met pensioen zou gaan of het huis zou verkopen).

De N van Nobu

Enkele jaren geleden opende de Japanse sushichef Nobu Matsuhisa met restaurateur Drew Nieporent en acteur Robert DeNiro het restaurant Nobu in New York. Het werd meteen een hit. Nobu, dat Japanse keuken nieuwe stijl serveert, groeide uit de hipste eetgelegenheid van New York. Ondertussen is er een Nobu in Londen en een in Las Vegas. Dit najaar ook in Milaan: in het nieuwe gebouw van Armani aan de Via Manzoni. Op het zomerdefilé-met-party-achteraf van Giorgio Armani konden we al kennismaken met de Nobu-stijl: vanuit Londen waren Nobu-chefs overgevlogen om de genodigden van sushi en sashimi te voorzien. Armani eet zelf ook zeer gezond: groenten, vis, salades. In zijn koelkast heeft hij altijd Prosciutto crudo met meloen staan. En een fles mineraalwater.

De O van Omzet

De omzet van de Armani-groep bedroeg in 1998 iets meer dan 47 miljard Belgische frank. Bijna 60 procent daarvan wordt gehaald met de kledinglijnen, de rest met de accessoires. De belangrijkste markten voor Armani: Italië (18%), de rest van Europa (32%), de States (32%) en Japan (6%).

De P van Parijs

Met twee Emporio-winkels en een Giorgio Armani-boetiek is de Italiaanse ontwerper prominent aanwezig in de Franse hoofdstad. Maar de relatie met de Fransen verliep niet altijd van een leien dakje. De rijke buurtbewoners van Saint Germain protesteerden massaal toen Armani voor zijn recentste Emporio-boetiek de legendarische Drugstore overkocht en ombouwde. Nadat Armani een milde schenking deed (1 miljoen FF en een percentage op de verkoop van de eerste dagen) voor de restauratie van de kerk van Saint Germain, waren de gemoederen enigszins bedaard. Tot hij in maart ’98 een defilé in een tent op de vlakbij gelegen Place Saint-Sulpice wilde geven. Op het laatste moment (de genodigden stonden al rijendik aan te schuiven) moest de show op politiebevel afgelast worden. Officieel: uit veiligheidsoverwegingen. Officieus: het chauvinisme van de Fransen die de Italiaan weleens een les zouden leren. Armani defileerde een maand later met veel succes in New York.

De Q van Queen

Armani mag dan de (ongekroonde) koningen en koninginnen van Hollywood kleden, ook echte koningshuizen zijn klant bij hem. Een bekend voorbeeld is onze koningin Paola. Op tal van officiële gelegenheden draagt ze Armani. Zo ook op het trouwfeest van prins Filip met Mathilde.

De R van Reclame

In een duidelijk stap naar verjonging van het Armani-imago werd er vorig en dit seizoen gewerkt met modefotografe Ellen Von Umwerth. Zij fotografeerde de reclamecampagne voor de hoofdlijn Giorgio Armani… in kleur. Een hele verandering na al die jaren van tijdloze zwartwitfoto’s.

De S van Sergio Galeotti

De partner die freelance stilist Armani overtuigde om een eigen label te creëren. Galeotti hield zich bezig met de zakelijke kant. Hij overleed onverwacht in 1985 en dat was voor Giorgio Armani een zware klap, zowel professioneel als persoonlijk. Armani moest zich nu ook met zaken bezighouden. Naar eigen zeggen had hij het daar in het begin zeer moeilijk mee.

De T van Tijdloos

Armani heeft nooit slaafs trends gevolgd. Hij puurde zijn eigen stijl jaar na jaar verder uit. Neutrale kleuren, luxueuze maar eenvoudige stoffen, kraagloze jasjes, lange tunieken en fluïde pantalons: de elementen van de Armani-garderobe werden klassiekers. Tijdloos is in modekringen niet altijd een compliment, maar zo bedoelen wij het wel: een garderobe met een lange-houdbaarheidsfactor.

De U van Uitgaan

Armani werd beroemd met zijn moderne pakken (voor mannen en vrouwen), kortom met stadskledij. Pas in ’87 begon hij met een avondlijn. Maar uitgaan in Armani kan sindsdien in grote stijl. Denk aan de Oscar-avonden, waar Armani telkens weer bewijst dat moderne avondkleding geen pofmouwen en strikken nodig heeft.

De V van Via Bergognone

In deze straat in Milaan kocht Armani de fabrieksgebouwen van Nestlé. Deze industriële site wordt nu verbouwd tot hoofdkwartier, waar de showrooms van de verschillende kledinglijnen en van Casa en de commerciële afdeling onderdak zal krijgen. Er zal ook ruimte zijn voor defilés: de zomercollectie 2000 werd daar voor het eerst geshowd.

De W van Watertinten

De pastels van Armani zijn uniek. Hij hanteert een heel palet tere kleuren die het best omschreven worden als “watertinten”.

De X van A/X Armani Exchange

Lijn van basics, lager geprijsd dan Emporio, die vooral in de States verkocht wordt. Daar zijn er een 40-tal A/X-boetieks, in Azië 13. A/X wordt niet in Europa verkocht.

De Y van Yohji Yamamoto

Op het zomer 2000 defilé van Yohji Yamamoto zat Giorgio Armani op de eerste rij. Yamamoto kwam Armani feliciteren met de vernieuwde boetiek op Place Vendôme. De ontwerpers noemen elkaar vrienden. Behalve voor Yamamoto heeft Armani ook grote bewondering voor Jean-Paul Gaultier.

De Z van Zen Simplicity

Een term die weleens opduikt in verband met Armani’s werk. De “Zen-eenvoud” verwijst naar zijn talent voor understated of subtiele luxe en zachte elegantie.

Trui Moerkerke

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content