1 The Different Company eens iets anders met roos

Het verhaal Luc Gabriel, designer Thierry de Baschmakoff en parfumeur Jean-Claude Ellena besluiten in 2000 een hedendaags parfummerk op te richten met innovatieve geuren van hoge kwaliteit. "De elegantie in de flacons is de signature van het merk", aldus CEO Gabriel. Alles gebeurt met respect voor het milieu. Zo zijn alle door Baschmakoff ontworpen flacons navulbaar.
...

Het verhaal Luc Gabriel, designer Thierry de Baschmakoff en parfumeur Jean-Claude Ellena besluiten in 2000 een hedendaags parfummerk op te richten met innovatieve geuren van hoge kwaliteit. "De elegantie in de flacons is de signature van het merk", aldus CEO Gabriel. Alles gebeurt met respect voor het milieu. Zo zijn alle door Baschmakoff ontworpen flacons navulbaar. Anders, want de 28 moderne, verrassende geuren zijn gemiddeld 96% natuurlijk en worden door de beste neuzen in de business samengesteld. Het merk gebruikt platgebruikte ingrediënten als iris en roos op een totaal andere manier. Onze favoriet Osmanthus, 146 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel. Jean-Claude Elena creëerde deze bloemengeur na een bezoek aan de Verboden Stad in China toen de bloem nog niet vaak opdook in parfum. Met o.a. bergamot, osmanthus, roos, muskus en castoreum. Het verhaal De Italianen Daniela Caon en Roberto Drago houden zoveel van nicheparfums dat ze in 2009 een eigen project beginnen: een collectie van uniseks eau de parfums. Naast de vijftien geuren zijn er ook roomsprays, zeep, douchegel en bodylotion. Creatief directeur Drago vraagt (vaak) jonge, up-and-coming parfumeurs 'emotionele ervaringen' in een geur te gieten die een verhaal vertelt. Anders, want het parfumhuis wil betaalbare parfums met hoogstaande ingrediënten aanbieden die je neus verrassen. Onze favoriet Cozumel, 98 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Necessities in Antwerpen. Parfumeur Marie Duchêne creëerde een aromatische, mannelijke geur die doet denken aan de Mexicaanse zon, kruiden en de intieme geur van een mannenhuid. Met Vietnamese basilicum, salie, blonde tabak, Indiaanse hennep, amber, wierook en tonkaboon. Het verhaal De Brit James Heeley studeerde filosofie en rechten in Engeland en grafisch design in Parijs, maar werd uiteindelijk designer en autodidact parfumeur. Zijn eerste geur, Menthe Fraîche, kwam uit in 2006. "Ik was net bezig met mijn eigen designlijn met deco-objecten, meubels en verlichting en ik vond dat er een geur bij hoorde." Anders, want de Brit werkt volgens de traditionele Franse parfumerie, maar drukt een moderne stempel op elk parfum. Zijn kenmerk? "In elk van mijn geuren zit een frisse noot." Die quirky mix zou je typisch Brits kunnen noemen. Onze favoriet Verveine d'Eugène, 139 euro voor 100 ml EDP, o.m. bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel. Frankrijk meets Engeland in dit frisse parfum. Verveine was de favoriete geur van Eugène Bonaparte, zoon van Napoleon III, die in Engeland in ballingschap was. Fris en elegant met kardemom, rabarber, citroenverbena, jasmijn en witte muskus. Het verhaal "Ik wilde een geur creëren die het klimaat, de natuur en de esthetiek van Scandinavië bottelt", aldus oprichter Zarko Ahlmann Pavlov. Dus leerde hij in zijn eentje - met behulp van een neus - hoe je parfums maakt en toverde zichzelf om tot de enige Deense parfumeur die zijn geuren maakt en bottelt in eigen land. Zijn zeven parfums zijn clean en minimalistisch, net als Deens design. Ze zijn nooit overweldigend, maar creëren een tweede-huid-effect dat je hygge zou kunnen noemen. Anders, want Zarko stopt graag moleculen in zijn geuren die voor dat cleane effect zorgen en op elke huid anders ruiken. Onze favoriet Ménage à Trois, 109 euro voor 100 ml EDP. Drie muskusmoleculen spelen een intiem spel op je huid. Met ook een vleugje frisse watermeloen.