Jullie openden pas een winkel in Antwerpen, maakt dat deel uit van een groter plan?
...

Jullie openden pas een winkel in Antwerpen, maakt dat deel uit van een groter plan?Anton Janssens, medeoprichter van Komono: De winkel in Antwerpen is onze eerste flagship, de andere winkels - in Gent maar ook in Lissabon, Lyon, Azië... - zijn onder franchise. De komende jaren willen we wereldwijd tien winkels openen volgens het concept in Antwerpen - in Londen, Parijs, Berlijn, Tokyo, Milaan... Dat wordt voor ons een belangrijke basis voor de volgende sprong met Komono. We doen het heel goed in het buitenland. Mensen kennen ons, maar het doorsneepubliek heeft de winkels nodig om mee te zijn met het imago. Fans weten ons te vinden, maar ook voorbijgangers moeten het merk kunnen oppikken. Ze moeten begrijpen waar Komono voor staat, de invulling van de winkel is daarbij een belangrijke tool. Onlangs lanceerde het Parijse Colette een samenwerking met jullie. Dat wil zeggen dat ze jullie op z'n minst kennen.We liggen sowieso bij de topretailers in Europa - we werken trouwens ook aan een samenwerking met 10CorsoComo. Die verdelers geven Komono geloofwaardigheid, en zeker lokaal is dat erg interessant. Ze gaan niet met om het even wie in zee. Dat ze uit het grote aanbod net ons merk kiezen, is een groot compliment. Onze waarden zijn uniek: contemporary design fashionable maken. We hebben concurrentie en worden gekopieerd, maar dat gaat telkens om een fragment, een aspect van het merk. Het is ook het verleden dat ze kopiëren. We innoveren en evolueren met het oog op de toekomst van het design. Weldra ligt ook de CO2-neutrale capsulecollectie Neutrø in de winkel. Willen jullie een meer duurzaam merk worden?Komono is altijd duurzaam geweest, vooral intern, omdat het productiegewijs nogal moeilijk ligt - anders waren er al honderden sustainable labels geweest. Het is een belangrijke waarde voor het merk, maar het blijft uiteraard wel ondergeschikt aan het esthetische. Na een zoektocht van jaren hebben we met EcoPaXX (bioplastic op basis van de castorboon, red.) iets gevonden dat er heel goed uitziet, het klopt op zowel op esthetisch, product-technisch als duurzaam vlak en dat maakt ons gelukkig. Het toont ook aan hoe innovatief we zijn: we brengen vernieuwing op productniveau, die anderen niet, zij brengen wat al bestaat. We doen aan langetermijndenken en Neutrø is daar het perfecte voorbeeld van. komono.com