GALLÉ
...

GALLÉDit eetkamermeubilair (bestaande uit een hoog buffet, een dessertbuffet en een tafel met zes stoelen) is ruim 20 jaar in mijn bezit. De marqueterie draagt op verschillende plaatsen de signatuur van "Emile Gallé". Gaat het om autentiek meubilair van Gallé ? Eind jaren tachtig van de vorige eeuw begon de vermaarde Franse sierkunstenaar Emile Gallé, vooral bekend voor zijn glaswerk, meubels te ontwerpen. Ze werden in één van zijn vele werkhuizen vervaardigd. Stilistisch horen ze helemaal thuis in de art nouveau. Ze zijn ook van hoge kwaliteit. Uit oude advertenties weten we dat het bedrijf ruim 600 verschillende houtsoorten in voorraad had. Er werd zeer veel exotisch hout gebruikt. De meubels van Gallé zijn vrij karakteristiek van vorm en versiering : Gallé heeft alle rechte lijnen verbannen en wendde veel marqueterie aan. Grote delen van het meubel werden volgens een patroon belijmd met fineer, meestal met afbeeldingen van bloemen en insekten. Na ongeveer 15 jaar werd de produktie stopgezet. De meubels van Gallé waren bestemd voor een kapitaalkrachtig publiek, dus zijn ze behoorlijk zeldzaam en veel geld waard. Deze eetkamer komt vermoedelijk niet uit de manufaktuur van Gallé. De meubels zijn niet mooi genoeg : de eenheid tussen vorm en versiering is zoek. De rechte stijlen en de gedraaide poten verwijzen te veel naar de neorenaissance. Bovendien is ook de kombinatie van eikehout en marqueterie ongewoon. Eik werd destijds als een minderwaardige houtsoort beschouwd. Ook de marqueterie is van geringe kwaliteit. De tekening, de kleur en de gebruikte houtsoorten kunnen geen vergelijking doorstaan met het werk van Gallé. Er is ook iets mis met de signatuur : normaal wordt alleen "Gallé" vermeld, zonder voornaam. Bovendien werden normaal typische art-nouveaukarakters gebruikt, hier niet. We wijzen tot slot ook op de geringe kwaliteit van de slotplaatjes, die bij Gallé-meubels steeds erg fraai zijn afgewerkt. Misschien gaat het om een imitatie uit het begin van de eeuw. De meubels van Gallé waren toen erg populair. Wellicht is dit het werk van een lokale meubelmaker. Het meubilair komt zeker niet uit een belangrijk atelier. Toch is het charmant en heeft het enige waarde : zo'n 75.000 à 100.000 fr. voor alles. Dat is beduidend minder dan voor echte meubels van Gallé. We wijzen er tevens op dat er momenteel goede kopieën worden aangeboden van Gallé-meubels : let op wat u koopt. BLIKKennissen beweren dat deze blikken doos (65 cm hoog) geld waard is, is dat zo ? Oude blikken dozen zijn inderdaad gezocht en waardevol. Echt antieke blikken dozen, van tweehonderd jaar oud, zijn maar een peulschil waard van de meer recente, bedrukte blikken. Blik wordt van in de zestiende eeuw gebruikt om recipiënten van te maken. Hiervoor werd gewalste ijzerplaat gebruikt, met een laagje tin erop. De oude achttiende-eeuwse koekjestrommels werden door koperslagers, blikslagers of loodgieters vervaardigd. Ze soldeerden de metaalplaten aan elkaar. Van de industrieel vervaardigde blikken trommels, uit de vorige eeuw, zijn de randen gefelst : ze grijpen in elkaar. De eerste bedrukte koekjesdozen verschenen rond 1860 op de markt. De oudste zijn van het befaamde Engelse merk Huntley & Palmers. Ze waren voor zeer rijke mensen bestemd ; gewone lui bakten zelf hun dessertkoekjes. Tegen eind vorige eeuw werd er van alles in blik verpakt, ook tee en koffie. Deze mooie koffiedoos van Hostens stond ooit in een winkel. Grote dozen zijn zeldzamer en gezocht. Deze doos, van vóór de Tweede Wereldoorlog, is 3000 fr. waard. PIET SWIMBERGHE