Piet Swimberghe

ONBEKEND

Is dit een schat of gewoon wat rommel ? Op deze buste (37 cm hoog) staat er “D. Zoi Firenze”.

Konservator Norbert Hostyn van het Museum voor Schone Kunsten van Oostende vond de naam “Zoi” in geen enkel naslagwerk terug. Zelfs niet in de gespecializeerde lexicons over de Italiaanse beeldhouwkunst. We weten echter dat er in de wijde omgeving van Carrara (ook in Pisa, Lucca, Pistoia en Firenze) dergelijke marmeren beelden aan de man worden gebracht. Dat was vroeger ook zo. Het gaat onder meer om nabootsingen tot in den treure van klassiekers uit het verleden. Soms betreft het originele negentiende-eeuwse kreaties, meestal in meerdere eksemplaren gehouwen (vaak met pneumatische beitels voor het grove werk). Volgens de konservator is dit beeld vermoedelijk in die kontekst te situeren. Het kapwerk is wel virtuoos : dat is karakteristiek voor deze beelden. In marmer gaat zo’n beeld al vlug 150.000 fr. Maar hoedt u voor namaak in kunststeen : die vervalsingen zijn maar een fraktie waard van dit bedrag.

FRANS

Jaren geleden kochten we deze kast. Kunt u ons vertellen hoe oud zij is ?

Dit is een typisch Franse linnenkast uit het midden van de vorige eeuw. Het meubel ziet er wel ouder uit. Op het Franse platteland bleven de grote kunststijlen langer doorleven dan in de steden. De golvende deuren, de onderlijst en de kapriole-poten verwijzen nog naar de Lodewijk XV-stijl van ruim een eeuw vroeger. Maar de rechte kroonlijst is een knipoog naar het Empire. Het meubel was vroeger zeker geschilderd. Het hout is immers van een té geringe kwaliteit om zichtbaar te laten. Bijgevolg is de bruine patina kunstmatig. Het meubel is zo’n 75.000 fr. waard. In de handel ligt de prijs vanzelfsprekend hoger.

WAARDELOOS

Mijn grootvader zaliger bracht dit beeld, een Onze-Lieve-Vrouw-van-Vlaanderen, mee uit Noord-Frankrijk. Volgens hem is het speciaal en door kenners gezocht. Is dat zo ?

We moeten u diep teleurstellen, maar dit gipsen beeld is een doodgewoon afgietsel zonder waarde. Het origineel is zelfs maar honderd jaar oud, want de stroefheid van de plooien verraadt de stijl van de neogotiek. Het gaat ook niet om een antieke voorstelling. Wellicht moet dit curiosum in verband worden gebracht met de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.

HANDBOEK

Zopas verscheen bij Roularta Books een handboek over antieke meubels. Onder de titel Schoonheid in hout beschrijft André Lammens het verhaal van onze antieke meubels. Dit werk overstijgt het niveau van een gewoon handboek, omdat Lammens de gehele kultuurhistorische kontekst beschrijft. Dat is belangrijk, want op die manier ga je antiek anders bekijken. Lammens vertelt waar de stijlen vandaan komen en verklaart welke politieke en ekonomische faktoren meespeelden in hun verspreiding en sukses. Zoiets krijg je zelden te lezen. Door de vele tabellen van stijlperiodes wordt bovendien je kennis van de stijlevoluties bijgespijkerd. Het boekje is eerder teoretisch, dan praktisch opgevat, maar is wel een degelijke handleiding op de meubelkunst. Het is verkrijgbaar in de boekhandel en kost 950 fr.

PIET SWIMBERGHE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content