ZILVERWERK
...

ZILVERWERKOp de kleine schaal staat er "800" en "32.457", op de grote "800", "L. Posen" en "34.959". Het kristal is beschadigd. Graag een verklaring voor deze stempels. Onze zilverexpert Philippe Lisabeth beschikt over te weinig gegevens om beide stukken precies naar waarde te schatten. Ziehier toch wat informatie. De cijfers "32.457" en "34.959" zijn gewoon serienummers. Het getal "800" is vermoedelijk een gehalteteken : voor de legering werden 800 deeltjes zilver op duizend gebruikt. Gaat het om Duits werk, dan stammen de schalen van vóór 1888. Misschien zijn ze iets jonger en van Belgische makelij. De naam "L. Posen" is die van de maker of de verkoper en heeft niets te maken met de stad Posen. Beide stukken komen uit hetzelfde atelier. De beschadiging van het kristal reduceert de waarde in sterke mate. Doordat verdere gegevens over de grootte, het gewicht en de merktekens ontbreken, spreekt de expert zich niet uit over de waarde. VITRINEDit meubel is ruim een halve eeuw in ons bezit. Uit welke regio komt het ? Graag ook een bepaling van de stijl, de ouderdom en de waarde. Deze monumentale vitrinekast is ruim 250 jaar oud. De juiste benaming in het Frans is buffet vitré. Het gaat immers om een buffet, een kast om serviezen in op te bergen. Het meubel hoort thuis in een eetkamer. Soms spreekt men ook van een argentier of zilverkast. Op de fraai gelobde planken wordt het beste servies getoond. Het is dus een pronkmeubel. Ik ben er niet zeker van dat er oorspronkelijk glas zat in de bovenste deuren. Misschien waren het panelen, net als onderaan. Ook vroeger werden gesloten buffetten omgebouwd tot vitrines met glas. Ofwel zat er een metalen hek in de plaats van het glas. Dit kwam wel meer voor. In het midden van de achttiende eeuw kon men geen grote glasplaten maken. Door deze kleine wijziging is het meubel iets minder waard. We schatten de waarde toch op 180.000 tot 200.000 fr. Dergelijke meubels zijn zeer gezocht. Dat het meubel van rond 1750 is, merken we aan de stijl. De onderste deuren die volledig symmetrisch zijn opgebouwd zijn voorbeelden van de régence-stijl. Maar de kuif is op en top rococo. Het rocaille-motief is immers zwierig en asymmetrisch geskulpteerd. Het meubel komt uit ons land (de streek van Namen of Henegouwen ?) of Noord-Frankrijk. SMEEDWERKDit schouwgarnituur is van rond 1910 en werd gemaakt door de smid Louis Van Boeckel. Graag een waardebepaling. Om het werk van de kunstsmid Louis Van Boeckel (1857-1944) te bewonderen, verwijzen we naar het stedelijk museum van Lier. Daar is heel wat kunstig smeedwerk van zijn atelier te bewonderen. Meest beroemd zijn de fijn gesmede hanen. Van Boeckel heeft overal gewerkt. Hij leverde onder meer smeedwerk voor de bouw van de huizen aan de Cogels Osylei in Antwerpen. Hij was een zeer getalenteerde smid. Naast monumentale stukken maakte hij ook dergelijke sierstukken. In die tijd waren er nog ateliers die een gelijkaardige kwaliteit leverden. Zoals de kunstsmederij Van Den Abeele in Brugge, een bedrijf dat nog steeds werkzaam is. De sierstukken van Van Boeckel zijn zeer gezocht in het Lierse. Daardoor is hun waarde relatief. In Lier zul je er een klein fortuin voor neertellen, maar daarbuiten daalt de prijs. Daarom is dit smeedwerk moeilijk te schatten. We estimeren de waarde van dit stel op 35.000 tot 45.000 fr. PIET SWIMBERGHE