LUIK
...

LUIKKomt deze antieke stoel uit de streek van Luik ? Deze stoel gaat terug op een vrij oud model dat populair was tussen 1680 en 1740. Begin achttiende eeuw werden gelijkaardige meubels gemaakt in de streek van Luik. Spijtig genoeg is deze stoel een kopie van hooguit honderd jaar. Hoe zien we dat ? Waar het hout is afgesleten door gebruik is het merkelijk bleker. Dus werd de stoel kunstmatig verdonkerd om een antieke patina te suggereren. Het snijwerk is grof en stroef. De ornamenten missen een zekere beweeglijkheid. Van een antieke Luikse stoel zijn de tussenregels doorgaans van olm of es en niet van eik. Het meubel is hooguit een paar duizend frank waard. U kunt deze stoel best vergelijken met de antieke voorbeelden uit het Musée d'Asembourg in Luik. MAASTRICHTOp dit bord staat er "Céramique Maestricht". Om welke fabriek gaat het ? Vorige eeuw waren er in Maastricht drie fabrieken die serviesgoed maakten, de fabriek van Petrus Regout, de Société Céramique (waaruit dit bord komt) en Mosa. De bedrijven Regout en de Société zijn ondertussen versmolten in De Sphinx. De produktie is puur industrieel. Het schotelgoed werd in mallen gevormd en versierd met drukdecors. Het wordt sinds enkele jaren druk verzameld, vooral door onze noorderburen. Dit bord is van rond de eeuwwisseling. De waarde hangt af van de vraag. In ons land is het iets minder dan 1000 fr. waard. In Nederland betaal je daar al een flink stuk meer voor. DOORNIKHoren deze terrine en dit bordje bij elkaar ? Beide stukken zijn met hetzelfde decor versierd, maar komen uit verschillende fabrieken. De terrine is het fraaiste stuk. Jammer genoeg is het deksel stuk, waardoor ze nauwelijks nog waarde heeft. Deze porseleinen terrine komt uit Doornik. Het decor à la "mouche", een bloemenstruik waartussen een vliegje zweeft, is geïnspireerd op Saksisch porselein. Het decor was lang populair, van eind achttiende eeuw tot begin deze eeuw. De terrine stamt uit het begin van de vorige eeuw. Het bord, eveneens met een beschilderd decor, komt vermoedelijk uit de faiencefabriek van Nimy-lez-Mons en is ruim een halve eeuw jonger. Gezien de beschadigingen heeft het enkel een dekoratieve waarde. SEVRESDeze beeldengroep is van biskwie. Op de onderkant staat het merkteken van Sèvres. Kunt u er iets meer over vertellen ? Het biskwie kwam eind achttiende eeuw in de mode. Dit ongeglazuurde porselein paste perfekt bij de klassicistische mode van toen. Eigenlijk is biskwie een imitatie van marmer. De meeste beeldjes van biskwie stammen uit de vorige eeuw. Op dit stuk staan de in elkaar gestrengelde letters "S" van het merkteken van de porseleinmanufaktuur van Sèvres. Een bewijs dat dit beeldje niet achttiende-eeuws is, Sèvres-biskwie van voor 1800 werd nog niet gemerkt. Het is niet zeker dat het stuk uit Sèvres komt. Meer dan 60 procent van het porselein dat dit merkteken draagt, is imitatieSèvres. Dit porselein werd ook vroeger nagebootst. Vermoedelijk gaat het om een nabootsing van rond 1860. PIET SWIMBERGHE