EVA
...

EVAIk weet niet wie dit beeld heeft gemaakt, noch uit welk tijdperk het stamt. Het is van een soort pijpaarde en stelt vermoedelijk Eva voor met Kaïn en Abel. Graag jullie mening. Volgens konservator Norbert Hostyn is dit een reproduktie van een marmeren beeld van Jean-Baptiste De Bay junior (Nantes, 1802 Parijs, 1862). Hij was de zoon van de Mechelse beeldhouwer J.B. De Bay (Mechelen, 1779 Parijs, 1863), die in een neoklassieke stijl werkte. De zoon skulpteerde allegorische en bijbelse taferelen. Hij realizeerde onder meer beelden voor het stadhuis en de Sint-Eustachiuskerk van Parijs. Hij was vooral een veel gevraagd portretschilder. Dit beeld is onmiskenbaar de Eva-figuur met de jonge Kaïn en Abel. De zijden van de sokkel tonen de boom van kennis van goed en kwaad met het serpent, het offer van Abel en Kaïn en de broedermoord. Dit beeld is een schoolvoorbeeld van de romantische religieuze beeldhouwkunst. Het gaat dus om een goedkope reproduktie. De waarde bedraagt zo'n 15.000 fr. SCRIMSHAWDeze trouvaille komt van bij een brocanteur. De ivoren tand is zo'n 15 centimeter lang en mooi versierd door een matroos, veronderstellen we. We hadden graag geweten of hij inderdaad uit 1759 stamt. De Engelsen noemen dit een scrimshaw. Deze rariteit houdt verband met de walvisvangst. De oudste scrimshaws stammen uit de zeventiende eeuw, toen deze vangst opkwam. In die tijd werd er nog in de Golf van Gascogne op walvissen gejaagd, maar al vlug moest men veel verder de oceaan op. Bijgevolg werden de reizen langer. Soms zaten de zeelui drie jaar op zee. Tussen de vangsten door hadden ze ruim de tijd voor het skulpteren of graveren van potvistanden en beenderen. Met primitieve werktuigen maakten ze echte juweeltjes die aan wal werden verkocht. Dit leverde hen een aardige grijpstuiver op. Voor het polijsten van de ruwe tanden gebruikten ze lapjes roggevel en voor het graveren een burijntje (een graveerijzer). Deze nijverheid ging in de vorige eeuw teloor. Van alle kunstwerkjes die ze maakten, zijn de miniatuurschepen van been en de scrimshaws van potvistand het mooist en meest gezocht. Gezien de scrimshaws sinds lang worden verzameld en behoorlijk prijzig zijn, worden ze al geruime tijd nagebootst. Op de foto is het niet gemakkelijk te zien of dit stuk echt dan wel fake is. Feit is dat de vervalsingen niet zelden een jaartal dragen. Daardoor zijn ze gemakkelijker te verkopen. Deze tand moet dus nauwkeurig worden onderzocht. Bij grove vervalsingen gebruikt men geen ivoor maar kunsthars. Dit lijkt een ivoren tand. Op de ene zijde staat het portret van de Britse koning Georges III, die regeerde van 1760 tot 1820. Daarboven staat "Quiberon Bay, 20th Nove. 1759". Waar dat precies op slaat, weten we niet, maar de baai van Quiberon bevindt zich net voor Carnac in de Morbihan (een departement van Bretagne). Misschien was dit een halte op weg naar de Golf van Gascogne. Op de andere zijde van de tand zien we een opgetooide driemaster die luistert naar de naam "The Royal George". Is het een antieke tand uit de achttiende eeuw, dan is hij behoorlijk wat waard. We denken aan een bedrag in de buurt van 50.000 fr. of meer. BUFFETKunt u de waarde bepalen van deze kommode ? Dit is geen kommode, maar een buffet. Het meubel hoort thuis in de eetkamer. Het is van Franse makelij en stamt uit de vorige eeuw. Het is niet zeer oud, hooguit 150 jaar. Dat blijkt uit de stroeve boog van de deurpanelen en het grove snijwerk. De stijl is wel achttiende-eeuws. Maar de rustieke Louis Quinze bleef op het Franse platteland doorleven tot eind vorige eeuw. In de handel wordt dit soort kasten doorgaans wel als achttiende-eeuws verkocht. We schatten de waarde op 55.000 fr. PIET SWIMBERGHE