CHINEES
...

CHINEESDit beeldje is minstens 100 jaar oud (17,5 cm hoog). Tot op heden kon niemand vertellen waar het vandaan komt. Volgens kunsthistorica Nicole De Bisscop komt het uit China en is het van steatiet, ook wel speksteen genoemd. Het stond op de tafel van de geletterde en diende om penselen in te stoppen. Het heeft tevens een symbolische betekenis. Het illustreert de nauwe band van de Chinezen met de natuur. Voor de Chinese daoïst (of taoïst) symbolizeren de verweerde rotsen waarop de potten staan de immer wisselende realiteit. Net als wolken, veranderen ook de rotsen van vorm, maar veel trager. Steatiet is een vrij zachte steen (hardheid 1 tot 2,5 op de schaal van Moh), gemakkelijk te bewerken en in China veel aangewend voor dergelijke beeldjes en zegels. Op basis van de foto kunnen we het stuk situeren in de tweede helft van de vorige eeuw. KARAFIs deze vaas van kristal of geslepen glas ? Op de hals staat een merkje, vermoedelijk met een leeuwekop. Het is moeilijk te ontcijferen. Deze elegante wijnkaraf lijkt van gewoon glas, geblazen in een mal. De waarde hangt vooral af van het materiaal van de schenktuit. Indien het om zilver gaat, dan schatten we de waarde op 10.000 tot 12.000 fr. Het stuk kan zowel uit Frankrijk als uit Engeland komen. Om dat te weten te komen, moeten we de zilvermerken nauwkeurig kunnen bekijken. De karaf is een kleine honderd jaar oud. NEOBeide kandelaars zijn getekend "C.P. Demasure Gand". Zijn ze echt barok of negentiende-eeuws ? Deze mooie paaskandelaars zijn te dateren rond 1870. Volgens kunsthistoricus Jean Van Cleven was het atelier Geraert-Demasure, dat vermoedelijk dit van C.P. Demasure opvolgde, belangrijk tussen 1890 en 1925. Er werd veel fraai kerkelijk edelsmeedwerk gemaakt, zoals het tabernakel van de Brugse jezuïetenkerk dat in 1913 te kijk stond op de wereldtentoonstelling van Gent. PENDULEGraag wat uitleg over deze Franse pendule. Het gaat hier om wat in het vakjargon diplomatenantiek wordt genoemd. Vroeger namen diplomaten hun kostbaarheden niet mee op reis. Om hun interieur op te smukken, gebruikten ze goedkopere stukken met veel allure. Deze klok van rond 1860 is min of meer geïnspireerd op een voorbeeld uit de achttiende eeuw. Ze is weliswaar erg verfijnd afgewerkt, maar mist de elegantie van het antieke voorbeeld. Zo is de marmeren sokkel te zwaar. De bronzen Bacchanten zijn wel mooi van vorm. We schatten de waarde van deze Franse pendule op 50.000 fr. SCHOUWKLOKDit schouwgarnituur bestaat uit drie stuks en is van brons. Op de voet staat "Flora". Dit is de enige inskriptie. Uw art-nouveauklok lijkt eerder van zamac dan van brons. Vermoedelijk gaat het om zink bedekt met een bronspatina. Dat is niet met zekerheid uit te maken aan de hand van deze foto. Een klok van zamac is minder waard, we schatten ze op 12.000 fr. Gaat het evenwel om een bronzen stel, dan ligt de waarde veel hoger en denken we aan een waarde van 35.000 fr. PIET SWIMBERGHE