ANNE-SOPHIE ROSSEEL & HERVÉ DESCOTTES

Anne-Sophie Rosseel en Hervé Descottes op het dak van hun New Yorkse flat. © GUILLAUME ROEMAET

Zij: Antwerpse architecte die werkt voor het megabureau Rockwell in New York. Hij: Franse lichtdesigner die de High Line en het Guggenheim letterlijk in de schijnwerpers plaatste. Samen: een koppel frequent flyers dat flagshipstores van Louis Vuitton inricht.

Google Anne-Sophie Rosseel en Hervé Descottes en je botst op foto’s van een Louis Vuitton-party in New York, ter ere van kunstenaar James Turrell. Maar je vindt ook jetsetfoto’s van een cocktail in het Wolfsonian Museum in Miami. Anne-Sophie en Hervé zijn er in het gezelschap van Norman Foster, Jean Nouvel, Bjarke Ingels, Richard Meier en andere wereldberoemde architecten. Het soort mensen waarmee Fransman Hervé Descottes dagelijks samenwerkt als architectural lighting designer. Zijn New Yorkse bedrijf L’Observatoire International bedenkt sinds 1994 de lichtconcepten voor hun woontorens, kantoorwolkenkrabbers, musea, restaurants, luchthavens of winkels. Denk maar aan Fondation Louis Vuitton (Parijs), Metropolitan Museum of Art (New York), High Line (New York), Guggenheim (Abu Dhabi), Philharmonie de Paris of het Shangri-La Hotel in Parijs. Maar evengoed een penthouse in Robert de Niro’s Greenwich Hotel in TriBeCa, ingericht door Axel Vervoordt. Het leverde Descottes al talloze awards en het Franse ridderschap in de Orde van de Kunst en Letteren op. Ook al zien ze hem in Parijs niet al te vaak meer.

ESSENTIEEL LICHT

“Ik startte mijn carrière in Frankrijk bij architect Jean-Michel Wilmotte, maar verhuisde in 1993 naar New York. Ik had avontuur nodig”, vertelt hij. “Zesduizend dollar en een laptop, meer had ik niet. Het was toen volop crisis, maar daar heb ik kunnen van profiteren. Er was toen niet veel werk, dus ik had de tijd om met veel mensen te praten. Toen heb ik ongelooflijk veel interessante mensen ontmoet, met wie ik vandaag nog altijd samenwerk. Zoals Steven Holl, Jean Nouvel en Frank Gehry.”

Intussen werkt Descottes met een team van 25 mensen plus freelancers. “Normaal is verlichting het allerlaatste waar je als architect mee bezig bent. Maar ik probeer zo vroeg mogelijk in het ontwerpproces betrokken te zijn. Al van bij de eerste studies. Verlichting is de poëtische ziel van een project : het is een essentiële manier om een gebouw leven in te blazen. Al voel ik me geen kunstenaar : ik heb gewoon gevoel voor ruimte. De kost voor verlichting blijft marginaal ten opzichte van de totaalprijs van een gebouw : tussen de één en vijf procent van het budget. Maar ik kan je zeggen : we voegen meer toe dan we kosten. Mijn job is ook : mijn klanten opvoeden en hen duidelijk maken dat verlichting superbelangrijk is. Wij zetten letterlijk hun werk in de spotlights.” Dat doet Descottes op een zo duurzaam en ecologisch mogelijke manier. “De ecologische reflex zit in al onze projecten. We willen zoveel mogelijk met hernieuwbare energiebronnen werken. Recent pakten we de façade van het Metropolitan Museum in New York aan : helemaal in led.”

FLAGSHIPSTORE LOUIS VUITTON

Enter Anne-Sophie Rosseel, Descottes’ partner sinds vier jaar. De Antwerpse volgde een soortgelijk parcours als Hervé : eerst Parijs, dan New York. Maar wel twaalf jaar later. Rosseel studeerde architectuur aan Sint Lucas in Gent. Ze haalde een master architectuur in Barcelona en vertrok, diploma in de hand, meteen naar Parijs. “Tien jaar ben ik in Parijs gebleven om te werken. De eerste vijf jaar werkte ik bij drie bureaus, waaronder LAN en Manuelle Gautrand. De laatste vijf jaar werkte ik voor Louis Vuitton als projectmanager. Eerst voor hun boetieks in Azië, dan voor die in de States.

Een van mijn eerste projecten was de flagshipstore van Louis Vuitton in Sjanghai, daar leerde ik Hervé kennen : hij verzorgde er de verlichting voor. We werden verliefd, maar hij woonde wel in New York. We pendelden 3,5 jaar tussen Parijs en The Big Apple, tot we echt wilden samenwonen. Tien jaar Parijs was genoeg, ik wilde een nieuwe uitdaging. De keuze was snel gemaakt, ik zegde mijn job op bij Vuitton begin 2015 en verhuisde naar de States. Ik zit nog altijd in de honeymoon-fase : ik vind hier nog alles fantastisch. Ik verhuisde van een Parijse studio naar een loft in het Chinatown van New York en ik fiets naar het werk.”

WORKSPACE-HOTEL

Rosseel werkt sinds maart 2015 in New York voor Rockwell Group, een fameus New Yorks architectuur- en designkantoor met driehonderd man personeel. Zij zijn bekend van onder meer de W Hotels, de Nobu hotel- en restaurantketen en talloze decors voor de Oscars en grote Broadway-musicals. “Mijn internationaal profiel moet architect David Rockwell aangesproken hebben, denk ik. Ik ben hier nu projectmanager en senior designer. Ik coördineer grote projecten, waarvoor ik alle interieurbeslissingen neem. De mensen in mijn team helpen me met de tekeningen en de productie.”

Momenteel werkt Rosseel aan het New Yorkse project Tower D op Hudson Yards : een woontoren met ook een wine shop, zwembad en spa waarvoor ze de high-end inrichting mag tekenen. Volgend project op de planning is Neue-House, een wereldwijd netwerk van workspaces. Rosseel stelt de designrichtlijnen samen voor alle vestigingen. “Het is een ledenclub à la Soho House, maar dan voor werkruimtes en vooral voor voor mensen met een creatief beroep. Als je zo’n workspace binnenwandelt, lijkt het wel een hotel lobby. Er zijn coworkingplekken te huur, waar je kunt netwerken. Maar ook aparte studio’s, waar je meer afgezonderd kunt werken. NeueHouse selecteert zelf de leden : allemaal jonge, creatieve mensen. Zet die samen en je krijgt een interessante mix.”

Rockwell doet het design van die Neue-House-vestigingen. Ze zijn ook partners van het concept. De eerste locatie was New York, de tweede Los Angeles. Dan volgen nog Londen, Washington, New York, Milaan, Sjanghai en Hongkong. Daarna wellicht Parijs en Istanbul. “Brussel staat niet meteen op de planning : de kantoorruimte is er te goedkoop.”

Niet verwonderlijk : Rosseel is zelf ook lid van Neue-House. Ze gaat regelmatig naar de vestiging op Madison Square. “Ik hou er meetings en conferenties,” zegt ze. “Vroeger spraken we met mensen af in een hotellobby, als we iets te bespreken hadden. Hier hebben wij alles voorhanden : restaurant, casual kantine, vergaderruimten, corners met fauteuils. Ik kan hier perfect werken. De bruisende sfeer werkt heel aanstekelijk. Om halfzes is het happy hour. Dan komt er altijd wel iemand vragen of je eentje meedrinkt. Dat bevordert de netwerkambiance enorm. Je leert snel mensen kennen. Typisch New York, denk ik. Rustige avonden zijn hier schaars.”

SISTER ACT

Rosseels transfer van Vuitton naar Rockwell lijkt perfect, maar is misschien wel wat vergezocht : waarom ging ze gewoon niet voor haar man Hervé Descottes werken ? Zijn projecten zijn toch minstens even internationaal en high profile qua kaliber ? “Dat was te gemakkelijk geweest. Ik wou eigenlijk niet onder Hervé werken”, zegt Anne-Sophie. “Ik wil onszelf als koppel alle kansen geven. We hebben 3,5 jaar naar elkaar gereisd. Om de twee weken zagen we elkaar in Parijs, New York, LA of China. Heel leuk, maar niet echt realistisch. Als je iets wilt opbouwen, moet je toch samenwonen, merk ik. Een nieuwe job, een nieuwe stad, samenwonen en dan ook nog samenwerken met mijn vriend : dat was misschien wel wat van het goede te veel. Ook al kunnen we ons werk en privéleven soms wel mooi doen samenvallen. Onlangs moest Hervé een lezing geven in Mexico-City. Ik ben hem achterna gereisd om daar ter plekke samen wat dingen te bezoeken. Super was dat.”

In België zijn de twee niet vaak, helaas. “Ik deed samen met Steven Holl wel mee aan de wedstrijd voor het nieuwe Casino in Knokke”, zegt Descottes. “We hebben heel hard aan dat dossier gewerkt. Uiteindelijk wonnen we het concours ook. Maar het project is nooit gerealiseerd.” Rosseel : “Een keer of drie per jaar komen we naar Antwerpen. Mijn zus Stephanie, die voor Fashion Club 70 werkt, komt wel af en toe eens een weekje naar New York. Elke fashion week staat ze hier.”

Tekst Thijs Demeulemeester

“NeueHouse is als een club voor mensen met een creatief beroep. Als je zo’n workspace binnenwandelt, lijkt het wel een hotel” ANNE-SOPHIE ROSSEEL BOUWT AAN EEN WERELDWIJD NETWERK VAN COWORKINGPLEKKEN

“Mijn job is ook : klanten opvoeden en hen duidelijk maken dat verlichting superbelangrijk is. Wij zetten letterlijk hun werk in de spotlights” HERVÉ DESCOTTES ONTWIERP DE BELICHTING VAN ONDER MEER DE HIGH LINE EN DE PHILHARMONIE DE PARIS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content