Vijf jaar geleden lanceerde Lexus de eerste generatie van de RX300, een verhoogde break met de onderhuidse trekjes van een terreinwagen. Die aparte styling werd bij de tweede generatie grotendeels behouden, al kreeg de RX300 om fiscale redenen dezelfde drielitermotor mee van toen, terwijl het slagvolume in de Amerikaanse versie naar 3.3 liter werd uitgebreid. Die motor won een beetje vermogen, maar werd evenwel aan een nieuwe vijftrapsautomaat gekoppeld, waarvan de vijfde versnelling een overdrive is. De gebruiker kan kiezen uit een normaa...

Vijf jaar geleden lanceerde Lexus de eerste generatie van de RX300, een verhoogde break met de onderhuidse trekjes van een terreinwagen. Die aparte styling werd bij de tweede generatie grotendeels behouden, al kreeg de RX300 om fiscale redenen dezelfde drielitermotor mee van toen, terwijl het slagvolume in de Amerikaanse versie naar 3.3 liter werd uitgebreid. Die motor won een beetje vermogen, maar werd evenwel aan een nieuwe vijftrapsautomaat gekoppeld, waarvan de vijfde versnelling een overdrive is. De gebruiker kan kiezen uit een normaal programma dat niet bijzonder pittig uitvalt en een sportprogramma waarin de wagen hoger in de toeren optrekt en de vijfde versnelling achterwege laat. Uiteraard kan ook sequentieel worden geschakeld door de pook naar voren of naar achteren te toetsen. De luxe-Japanner voelt vanaf het instappen zéér Amerikaans aan. Daar zijn niet alleen de gebruikte materialen verantwoordelijk voor, vooral het comfort is opvallend niet-Europees. Zo beschikt de motor over hydraulische motorsteunen die op bijzonder efficiënte wijze de trillingen wegfilteren, terwijl het motorgeluid een voorbeeld van bedrijfsstilte is. Ook het fluweelzachte comfort van de luchtophanging (standaard op de duurste versie) voelt erg Amerikaans aan, zonder dat de wegligging eronder lijdt. Dat heeft onder meer met de hoogteregeling te maken : bij snelheden boven de 100 km/uur wordt de koets automatisch 7,5 mm lager gelegd. Wie dat nog niet genoeg vindt, kan manueel tot anderhalve centimeter zakken. Met zijn royale bodemvrijheid kan de RX300 ook het terrein op, al zien we de nieuwste Lexus niet meteen als een slijkduivel. Hij zal meer de gentleman farmer aanspreken, die Nest leest. De vierwielaandrijving werd wat vereenvoudigd. Bij de eerste generatie zorgde een viscokoppeling voor de verdeling van de krachten tussen voor- en achteras. Bij de nieuwe RX300 worden de krachten op een vaste 50/50-basis tussen de assen verdeeld, maar waakzame elektronica, gesteund op het antispinsysteem, roept eventueel doorslippende wielen tot de orde. Parkeercamera Positief is de verkorte draaicirkel (van 12,2 naar 11,4 meter) en dat is opmerkelijk omdat de RX300 niet alleen zestien centimeter langer werd, ook zijn wielbasis nam tien centimeter toe. Dat laatste zorgt voor royaal veel ruimte achterin, waardoor de wagen ook als luxueuze gezinsvoertuig bijzonder hoog scoort. Het instappen wordt makkelijker door het easy entry-systeem en doordat het koetswerk in zijn laagste niveau kan worden gezet. De zware achterklep kreeg een automatische opening en sluiting mee, en een achteruitrijcamera zorgt voor een perfect zicht bij het parkeren. Ook de veiligheidsuitrusting oogt indrukwekkend : de RX300 krijgt standaard frontale en laterale airbags mee, ABS, antispin- en stabiliteitscontrole, en meedraaiende koplampen. Uiteraard is die Amerikaans aandoende brok energiek comfort niet echt zuinig. In de stadscyclus verbruikt de drieliter een flinke 16,9 liter/100 km, buiten de stad 9,4 liter/100km, tenminste voor wie een beetje uitkijkt bij het accelereren. Pierre Darge