Design en ambacht zijn termen die op het eerste gezicht niet lijken samen te gaan, en toch vinden ze elkaar op ‘(Im)perfect by Design’.

:: (Im)perfect by Design, Vierde Triënnale voor Vormgeving, van 3 december 2004 tot 27 februari 2005 in de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Jubelpark 10, Brussel. Toegang 6 euro. Maandag gesloten. Info : 02 227 49 60, www.imperfectbydesign.be

Ceramist Jos Devriendt bijvoorbeeld introduceert in de industriële massaproductie van porseleinen servies een oude giettechniek, het gieten zonder mallen, waardoor het lijkt alsof het seriewerk toch met de hand is gedraaid. “Sommige ontwerpers, zoals Devriendt, vertrekken van het industriële, vaak zelfs banalere massaproduct en zullen dit herinterpreteren, er iets aan toevoegen of het zelfs manipuleren en er zo een artistiek werk van maken. Anderen, zoals Martine Gyselbrecht, gaan net andersom te werk. Zij maakt kunstwerken van geweven lederdraden, een ambachtelijk experiment, dat nadien door geïnteresseerde industriële bedrijven op grote schaal wordt geproduceerd.” Dit geldt ook voor de sjaalcollectie Pret à Partir van Anita Evenepoel. Die sjaals ontwerpt ze op een ambachtelijke wijze door grote lappen vilt met een schaar in lange repen te knippen. Om de sjaals echt in (massa)productie te kunnen brengen moet het snijproces wel geïndustrialiseerd worden.

Drieëndertig Belgische ontwerpers, onder wie Hans De Pelsmacker, Bram Boo, Charles Kaisin, Pol Quadens, Stefan Schöning en Weyers & Borms tonen hier producten of objecten die op een heel eigenzinnige manier met industriële logica omgaan. Het resultaat is een enorme diversiteit aan ontwerpen. Bovendien vind je er niet alleen het eindproduct, ook het creatieve proces dat eraan voorafgaat krijg je hier aan de hand van prototypes, schetsen, foto’s en video’s te zien. “Met deze tentoonstelling willen we uiteraard het grote publiek bereiken, maar daarnaast hopen we dat ook de professionele designwereld oog voor ons heeft. We willen de discussie over wat design nu eigenlijk is, een heel actueel thema in België, aanwakkeren.” Voor de allereerste keer vindt deze tentoonstelling plaats in de Amerika-zalen van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel. “De vorige drie triënnales werden steeds in het Designmuseum in Gent georganiseerd. Dit jaar waren we er niet snel genoeg bij. Maar de nieuwe locatie is ideaal, zeker als je weet dat hier aan het oprichten van een designafdeling wordt gedacht.”

Tekst Annelies Ryckaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content