Als ik zing, moet het dicht bij mij blijven. Als ik acteer, mag het gerust ver van mij af staan, maar in de muziek kan dat niet. Om mijn hart en ziel in een plaat te kunnen leggen, moet het er een zijn die ik zelf zou willen kopen. Ik vind Stay Gold van Ozark Henry, waar ik aan meewerkte, zelf heel mooi. Toen ik gisteren, helemaal opgedraaid, in mijn auto stapte en de cd opzette, werd ik er meteen rustig van.
...

Als ik zing, moet het dicht bij mij blijven. Als ik acteer, mag het gerust ver van mij af staan, maar in de muziek kan dat niet. Om mijn hart en ziel in een plaat te kunnen leggen, moet het er een zijn die ik zelf zou willen kopen. Ik vind Stay Gold van Ozark Henry, waar ik aan meewerkte, zelf heel mooi. Toen ik gisteren, helemaal opgedraaid, in mijn auto stapte en de cd opzette, werd ik er meteen rustig van. Waarom een plaat succes heeft, is zo goed als onverklaarbaar. Over mijn solodebuut The Beauty Of It All ben ik persoonlijk nog altijd heel tevreden, maar het hangt van de omstandigheden af of iets ook commercieel aanslaat. Je hebt dat niet in de hand. Dat merk ik nu ook weer met Ozark Henry. De single I'm Your Sacrifice doet het zelfs naar zijn normen uitstekend, maar waar ligt dat aan ? Het voelt alsof de sterren nu goed staan. "Piet heeft ook zo'n dramatiek", zei mijn mama nadat ze ons met Ozark Henry live had zien spelen. Ze begreep meteen waarom wij elkaar gevonden hebben. De combinatie van melancholie en haast kinderlijke lichtheid bindt ons. Zoals we zingen : we are incurable romantics. De cd-titel Stay Gold betekent eigenlijk 'blijf puur'. Dat is voor mij de grootste romantiek. Bij de kern blijven. En durven dromen. Ik ben zo iemand die bijvoorbeeld wil blijven geloven in de eeuwige liefde. Wat zou er gebeurd zijn als ik wél op de aanbiedingen was ingegaan die ik op mijn zestiende kreeg ? Wellicht zou ik dan niet de muzikant geworden zijn die ik nu ben. Er werd toen met veel geld gezwaaid, maar dat zei me niets. Waarom zou ik een groot platencontract tekenen als ik nog niet eens genoeg eigen materiaal had ? Het enige wat ik wou, was met veel overtuiging mijn verhaal vertellen. Daar had ik tijd voor nodig. Nee, ik liet mijn hoofd niet gek maken. Ik ben een grote twijfelaar als ik op restaurant iets moet bestellen, maar de grote beslissingen in mijn leven neem ik met een gerust gemoed. Ik ben in een heel warm en soms chaotisch nest opgegroeid. Mijn moeder moest vaak 's avonds spelen en mijn vader had ook een creatief beroep. Hoewel het niet simpel was om hun gezin te organiseren, waren ze er wel altijd voor mij als ik hen nodig had. Ik zie mensen in mijn omgeving die liever niet met hun problemen naar hun ouders stappen. Zoiets kan ik mij niet voorstellen. Studio Herman Teirlinck was niet de juiste plek voor mij. Worstelde ik op die toneelschool met mezelf, op zomercursus aan het Berklee College of Music, een prestigieus conservatorium in Boston, ging plots mijn hart open. Ik besloot er een jaar te studeren, langer was helaas onbetaalbaar. Het was een van de meest fantastische ervaringen in mijn leven. Ik mis het nog elke dag. De Amerikaanse mentaliteit deed mij deugd. Vlaamse bescheidenheid is niet slecht, maar soms zit het gezonde ambitie in de weg. In de VS heerst een heel open spirit. Wil je iets, dan ga je er keihard voor. Enkele jaren geleden ben ik gestopt met vastomlijnde doelen voor ogen te hebben. Hoe harder ik vroeger iets nastreefde, hoe pijnlijker het op de duur werd. Ik kan nu beter loslaten en leg me erbij neer dat ik niet weet hoe mijn leven er volgende week zal uitzien. Ik zie wel wat er zich aanbiedt. Ik wil absoluut zeker ooit weer een eigen plaat maken en mama worden, maar vraag me niet wanneer. AMARYLLIS UITTERLINDEN (°1984) IS DE DOCHTER VAN ACTRICE ILSE UITTERLINDEN. TOEN ZE NEGEN WAS, SPEELDE ZE DE HOOFDROL IN DE MUSICAL ANNIE, OP HAAR ZESTIENDE GOOIDE ZE HOGE OGEN IN DE TV-TALENTENJACHT DE GROTE PRIJS BART PEETERS. IN 2009 MAAKTE ZE DE SOLOPLAAT THE BEAUTY OF IT ALL. ALS ACTRICE SPEELDE ZE GEREGELD MET THEATER FROE FROE EN WERD ZE BEKEND VIA DE ROL VAN CLIO IN DE VTM-SERIE ELLA. ZE WERKTE MEE AAN DE NIEUWE CD VAN OZARK HENRY EN GAAT NU OOK LIVE MET DE GROEP DE HORT OP. INFO SPEELDATA : WWW.OZARKHENRY.BE. DOOR PETER VAN DYCK & FOTO DEBBIE TERMONIA