ALTERNATIEVE MODESTAD

Voo Store, shop voor alles wat hot is, in een oude slotenmakerij. © GF

Na Londen, Milaan en Parijs dient Berlijn zich aan als vierde, alternatieve modestad van Europa. De mix van jong talent, innovatieve winkelconcepten en een levendige undergroundscene maakt van de stad een niet te missen modebestemming. Knack Weekend sprak met insiders en bezocht (na lang zoeken) de tien beste winkeladressen.

DE CREATIEF DIRECTEUR

Jarrad Clark is vicepresident en creatief directeur van IMG Fashion Events & Properties, verantwoordelijk voor de organisatie van Berlin Fashion Week.

“We zijn gestart in 2007 met elf designers, nu zijn dat er meer dan vijftig van over heel de wereld. Berlijn heeft heel goede winkels, meer dan tien designscholen, en dus jaarlijks een grote instroom van nieuw talent, en een geschiedenis in de textielindustrie. Die drie factoren samen maken dat de Berlijnse modeweek mogelijkheden biedt aan jonge ontwerpers om niet alleen groot te worden in hun eigen achtertuin, maar ook internationaal aan de deur te kloppen.”

“Parijs en Milaan zijn niet ver, maar voor jonge ontwerpers is het moeilijk om daar een plaats te veroveren. Het is dan ook niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met die steden, maar om een springplank te zijn naar nieuwe markten. Berlijn zal altijd de stad zijn waar je naartoe komt om nieuw talent te ontdekken. Niet alleen in de mode, maar bijvoorbeeld ook in de muziek. Als designers groter worden, zoals we gezien hebben bij Kaviar Gauche, kunnen ze nieuwe horizonten opzoeken. Wij zien dat als een succesverhaal. Vergelijk het maar met een Duitse acteur die naar Hollywood trekt.”

DE PIONIER

Andreas Murkudis is een van de grondleggers van de concept store. Hij was mee verantwoordelijk voor de heropleving van de buurt Mitte na de val van de Muur, en introduceerde er merken als Yohji Yamamoto en Maison Martin Margiela. Murkudis heeft vier winkels in Berlijn, waaronder zijn flagship store en twee in het onlangs geopende winkelcentrum Bikini.

“Ik opende mijn eerste winkel bijna vijftien jaar geleden, op een binnenplaats in Mitte, een buurt die toen heel vervallen was. Het was een gezellige ruimte die perfect was voor de producten die we wilden aanbieden. Ik wilde een stille ruimte, weg van alle winkelstraatdrukte, waar mensen net zoals in een museum kunnen verdwalen.”

“Na enkele jaren ontdekten we meer en meer interessante merken, dus moesten we uitbreiden. We openden meer winkels op hetzelfde binnenplein, maar we merkten al gauw dat het verwarrend was voor onze klanten om door verschillende kleine winkels te lopen. Toen het gebouw waarin de winkels gelegen waren drie jaar geleden werd verkocht, zijn we verhuisd naar de voormalige kantoren van de krant Der Tagesspiegel. Onze buren zijn bekende kunstgalerijen als Arndt en Blain / Southern. We zijn opnieuw de enige modezaak in de buurt, maar dat schrikt me niet af. Wij moeten het toch niet hebben van toevallige voorbijgangers, daarvoor zijn onze producten te duur.”

“Voor ik een winkel opende, heb ik gewerkt in een museum. Ik vind het belangrijk om producten uit te stallen en ruimte te geven. Misschien dat mijn winkel daarom vaak wordt vergeleken met een modemuseum. Elk product dat we verkopen, wordt zorgvuldig geselecteerd. Als we samenwerken met een nieuw merk, dan weten we dat het soms tijd vraagt voor het aanslaat, zeker als het om één zonder naam gaat. We geven het ook die tijd, want ik wil een langdurige relatie opbouwen met de merken die we selecteren.”

“De toekomst van retailing ? Ik denk dat we teruggaan naar de oorsprong : speciaalzaken.”

DE BRANDS

Geboren en getogen in Berlijn. Drie lokale labels met een internationale uitstraling.

Reality Studio Ontwerpster Svenja Specht combineert multiculturele invloeden met androgyne elegantie. Goed voor een bijzondere, maar steeds draagbare damescollectie. Belangrijkste bron van inspiratie is Peking, waar Specht enkele jaren woonde.

Info : www.realitystudio.de.

Mykita Hip brillenmerk dat wordt ontworpen én met de hand gemaakt in het atelier in Berlijn. Het merk werkte al samen met designers als Damir Doma en Marios Schwab en rijft elk jaar verschillende designprijzen binnen. Mykita heeft negen eigen winkels wereldwijd en wordt verkocht in zeventig landen.

Info : www.mykita.com.

Kaviar Gauche Bekend voor zijn vloeiende, vrouwelijke cocktail- en rodeloperjurken. Ook de bruidscollectie kan op veel bijval rekenen. Het merk van het designduo Alexandra Fischer-Roehler en Johanna Kühl bestaat tien jaar. Het wordt voorgesteld tijdens de modeweek van Parijs, en niet die van Berlijn. Info :

www.kaviargauche.com

DE SHOPS

Van streetwear tot high fashion. Van toeristische trekpleister tot undergroundshop. Tien winkeladressen die je niet mag missen (als je ze kunt vinden).

VooStore

Terug te vinden in elke stadsgids, waardoor zowat de helft van de klanten toeristen zijn. Maar dat stoort niet. Het pand (een oude slotenmakerij), de ligging (verscholen in een achtertuin, in het centrum van Kreuzberg), en het aanbod (van streetwear tot high fashion, van magazines tot designermeubels) maakt van VooStore de shop voor alles wat hot is. In de rekken vind je onder andere Acne, Nike en Opening Ceremony. Wie niet wil shoppen, kan er ook een lekker kopje koffie drinken.

VooStore, Oranienstrasse 24, 10999 Berlijn, www.vooberlin.com.

14 oz.

Wie Berlijn zegt, denkt streetwear. Wie streetwear zegt, denkt denim. Nergens heb je een ruimere keuze dan in de twee winkels van 14oz. Je vindt er gevestigde namen (G-Star, Levi’s…) en jonge labels (Toy Plane), premiummerken en zeldzame vintage. Eigenaar Karl-Heinz Müller is eveneens CEO en oprichter van de modebeurs Bread & Butter, wat van hem een van de meest invloedrijke figuren in de streetwear maakt. Leuk detail : in de damespashokjes is er een deur naar een geheime gang met spiegel, zodat je niet opnieuw in de winkel moet stappen.

Kurfürstendamm 194, 10707 Berlijn, en Neue Schönhauser Strasse 13, 10178 Berlijn, www.14oz-berlin.com.

Happy Shop

Een winkel om blij van te worden. Dat was de opzet van Mischa Woeste en artistiek directeur Marck Christian Windekilde toen ze Happy Shop drie jaar geleden openden. De winkel is opgevat als een flexibele ruimte (er zijn geen staande elementen) die kan worden getransformeerd tot een galerie. Het eclectische en felgekleurde assortiment bevat merken als Tsumori Chisato, Yohji Yamamoto en Simone Rocha.

Torstrasse 67, 10119 Berlijn, www.happyshop-berlin.com

xXx

Het best bewaarde geheim van Berlijn ? Dat is xXx. De winkel is zowel online als offline moeilijk te vinden. xXx betrekt een ruime loft op de derde verdieping van een fabriek in het multiculturele Kreuzberg. Drie kruisjes en wat pijlen op de muur wijzen je in de juiste richting. Het merkenaanbod kan best omschreven worden als avant-garde, exclusief en artisanaal. Met hogere prijzen als bijna onvermijdelijk logisch gevolg. Naar goede Berlijnse normen worden hier ook tentoonstellingen en feestjes georganiseerd.

Skalitzer Strasse 33 3OG, 10999 Berlijn, www.xxx-berlin.com.

Apartment

Vergis je niet, op dit adres is er wel degelijk een winkel. Hij ligt alleen in de kelder. De benedenverdieping is een grote, lege ruimte. Door de betaalbare huurprijzen in Berlijn kan dat hier. De selectie is even donker als de locatie, met Rick Owens en Gareth Pugh als bekendste namen.

Memhardstrasse 8, 10178 Berlin, www.apartmentberlin.de.

Oukan

Na de tsunami van 2010 zochten heel wat Japanse designers een plaats om hun collecties te tonen. Die werd hen aangeboden tijdens Berlin Fashion Week door Natalie Viaux en Huy Thong Tran Mai, de mensen achter Oukan. Het pand in de Kronenstrasse (Oukan is Japans voor kroon) heeft drie functies : het is een winkel waar zowel Japanse als internationale avant-gardelabels worden verkocht, een showroom voor jonge, Japanse designers die naam willen maken in Europa, en een restaurant.

Kronenstrasse 71, 10117 Berlijn, www.oukan.de.

Soto

Op wandelafstand van Happy Shop vind je Soto, een herenwinkel met een ruime keuze aan stijlen. Sneakers van Nike staan er uitgestald naast handgemaakte brogues van Mark McNairy. Basics van Norse Projects hangen er broederlijk naast mode-items van Kenzo en Thom Browne. In oktober 2012 opende Soto een tweede winkel, vlak naast de eerste, en werden nieuwe merken als Dries Van Noten, BLK DNM en Barbour toegevoegd.

Torstrasse 72, 10119 Berlijn, www.sotostore.com.

Bikini Berlin

Bikini Berlin is een winkelcentrum als geen ander. Wat is er zo bijzonder ? De locatie : gelegen in het hart van West-Berlijn, naast de stedelijke zoo, met uitkijk op het verblijf van de apen. Een al even indrukwekkend zicht heb je van op het groene dakterras van het winkelcentrum of in de trendy Monkey Bar van het 25hours-hotel, naast de deur. Het concept : op de gelijkvloerse verdieping vind je negentien Bikini Berlin Boxes, kleine, houten pop-up stores die voor een korte periode verhuurd worden om er nieuwe producten of ideeën voor te stellen. Een verdieping hoger kun je binnenlopen bij Supernova, een ’toekomstlab voor retailers’, waar elk seizoen door een ander creatief bureau nieuwe winkelideeën worden uitgetest.

Hardenbergplatz 2, 10623 Berlijn, www.bikiniberlin.de.

Andreas Murkudis

Het vlaggenschip van de pionier van de Berlijnse retail. Alles wat hier wordt verkocht, is zorgvuldig uitgezocht en mooi.Van de laatste nieuwe tas van Céline tot de beautyproducten van Aesop en het porselein van Nymphenburg Porzellan. Laat je niet misleiden door de zee van witte ruimte (1000 m²) : hier worden meer dan honderd verschillende merken aangeboden.

Potsdamer Strasse 81E, 10785 Berlijn, www.andreasmurkudis.com

The Corner

Waarschijnlijk de traditioneelste in dit lijstje, maar gezien het merkenaanbod verdient The Corner toch een vermelding. Alle felbegeerde namen van het moment krijgen hier onderdak : te beginnen bij de A van Acne tot de V van Victoria Beckham en Valentino. Als dat je nog niet heeft overtuigd : ook hun aanbod koffietafelboeken loont de moeite.

Französische Strasse 40, 10117 Berlijn, www.thecornerberlin.de.

DE TRENDWATCHER

Tom Palmaerts is trendwatcher en partner bij Trendwolves. Eind vorig jaar organiseerde hij samen met RetailDetail een tour door Berlijn om managers uit de sector te laten proeven van de nieuwste trends.

“Vorig jaar hebben we twee uitstappen naar Berlijn georganiseerd. Veel winkeliers kenden de stad al, maar omdat er zo veel ‘verborgen plekken’ zijn, was er nog veel om te ontdekken. De undergroundscene waarvoor Berlijn zo bekend is, bestaat niet alleen uit nachtclubs en platenlabels, maar vind je ook in de retail. Een winkel als Apartment, bijvoorbeeld, is centraal gelegen, maar je zou er zo voorbijwandelen. Je ziet enkel een groot, leeg wit pand, zonder naambord. De winkel zelf bevindt zich in de kelder. Zoiets is bij ons ondenkbaar. De lage huurprijzen in Berlijn creëren mogelijkheden voor star- ters en alternatieve, experimentele concepten.”

“De eerste dag gaan we underground. We confronteren de retailers met concepten die daarom niet eenvoudig te vertalen zijn naar de Belgische markt, maar wel interessante ideeën kunnen opleveren. De tweede dag kijken we naar concepten die zich al bewezen hebben en intussen meerdere winkels hebben. Een van die concepten is Betahaus, een co-werkplaats voor creatieve mensen vlak bij Moritzplatz. In dezelfde buurt heb je ook Modulor, een ‘warenhuis’ voor kunstenaars, en in de Prinzessinnengarten kunnen buurtbewoners gratis groenten telen. Het heeft niet direct iets met mode te maken, maar het zegt wel iets over Berlijn. En de rol die de stad speelt in de ondersteuning van creativiteit door leegstaande panden voor geen geld te verhuren. Toen Bread & Butter, de bekendste beurs voor streetwear, enkele jaren geleden vertrok uit Berlijn, heeft de stad er alles aan gedaan om die terug te halen.”

“Alternatief wil niet zeggen dat het niets opbrengt. Berlijn was een van de eerste steden die besefte dat er met streetwear geld te verdienen is. De hele skatecultuur is niet alleen voor dertienjarigen, maar ook voor twintigers en dertigers met veel centen.”

“Naast underground zijn er nog enkele opvallende retailtrends in Berlijn. Er zijn, bijvoorbeeld, veel winkels waar je ook iets kunt eten en drinken of zelfs overnachten. Opvallend is ook dat je er heel weinig technologie ziet. De meeste winkels hebben wel een e-shop of vaak moeilijk navigeerbare website, maar in de winkels zelf vind je nergens een touchscreen of televisiescherm. Alles draait om ontvangst, een babbeltje slaan met de klanten.”

DE FASHION EDITOR

Silke Friedrich is hoofdredactrice van Vogue Germany Digital. Ze pendelt tussen haar kantoor in München en haar appartement in Berlijn.

“Steden als Parijs en Milaan staan voor luxe, dat is niet zo in Berlijn. Hier vind je vooral jong, opkomend designtalent. We zijn bekend voor onze architecturale, androgyne coupes en pure belijning, in tegenstelling tot de opulentie van veel Franse en Italiaanse merken. Ik raad aan om designers als Vladimir Karaleev, Perret Schaad en Michael Sontag in de gaten te houden. Tijdens de modeweek in Berlijn stellen we ook een aantal nieuwe namen voor in het Vogue Salon, zoals Tim Labenda en Haltbar.”

DOOR ELLEN DE WOLF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content