Als zuinigheid zwaar belast wordt

Nissan maakt al jaren zeer betrouwbare auto's, maar geeft die vaak een banaal uiterlijk. In hoeverre dat beeld de tegenvallende bedrijfsresultaten van de jongste jaren verklaart, valt moeilijk te achterhalen. Wel is zeker dat de nieuwe Almera, die nog voor de alliantie met Renault getekend werd, een aantrekkelijk uiterlijk meekreeg, dat niet in Japan werd ontworpen, maar door Nissan Europe in München. De wagen wordt in Engeland gebouwd en oogt opvallend fris, met een elegant, lichtjes aflopend surf-tail dak. In vergelijking met de eerste generatie, die vijf jaar geleden de Sunny opvolgde, werd de Almera 6,4 cm langer, maar de wielbasis bleef gelijk. Dat is een beetje jammer, want de knieruimte achterin is verre van royaal en instappen in de driedeursversie blijft hachelijk. Onder meer doordat alleen de rugleuning van de voorstoel kan worden teruggeklapt.

Opvallend is de praktische uitrusting. De Almera kreeg een indrukwekkende hoeveelheid opbergvakjes, tot in het dak toe. Op de achterzijde van de middelste armsteun zit zelfs een 12-voltstopcontact. Nog merkwaardiger zijn de zichzelf oprollende riemen die achterin tassen en attachékoffers op hun plaats houden. En wat dacht u van een parapluhouder in de auto? De koffer groeide uit tot een volume van 355 liter, groter dan die van de Golf, die toch een beetje de referentie blijft in dit marktsegment.

De afwerking binnenin staat traditiegetrouw op een hoog niveau, het T-vormige dashboard is sober gehouden met zeer goed afleesbare instrumenten. Het nieuwe koetswerk werd versterkt en is 30 procent rigider.

De nieuwe Almera is verkrijgbaar met twee benzinemotoren (1,5 of 1,8 liter) die respectievelijk 90 en 114 pk op de voorwielen overzetten. Zelf kozen we voor de 2,2 liter turbodiesel met directe injectie (maar zonder common rail), die we zeker niet als "nerveus" zouden omschrijven. Het verbruik daarentegen viel buitengewoon goed mee: wie niet echt gehaast rijdt, komt er met 6 liter/100 km en dat is meer dan behoorlijk. Ook op het rijgedrag van de Almera valt weinig aan te merken, maar dat was al zo bij de vorige generatie, zonder dat het grote publiek zich daarvan bewust was. Het onderstel van de Almera ligt zo goed op de weg dat het bijna om een wat pittiger motor vraagt. Die combinatie zou een enthousiast rijder zeker weten te bekoren.

Met zijn lage verbruik, het prima onderstel en de vele praktische kwaliteiten is de Almera beslist een aanrader. Helaas komt vadertje staat de pret bederven. Met zijn 12 fiscale pk wordt de Almera bedacht met een belasting van liefst 20.993 fr. en dat is toch ontoelaatbaar fors voor een compacte auto die het milieu op zo'n voorbeeldige wijze ontziet.

De turbodiesel kost 545.000 fr., dat is best een aantrekkelijke prijs, zeker als je de uitrusting bekijkt en meetelt dat de garantie over drie jaar loopt.

PIERRE DARGE