De relatie tussen de auto en het andere geslacht is op zijn minst onduidelijk. Ontwerpers breken hun hoofd over hoe aan de subtiele wensen van een vrouwelijk publiek tegemoet te komen. Dodge bracht in 1955 zelfs een heuse vrouwenauto op de markt en stak dat niet onder stoelen of banken. Het model La Femme was voor en door vrouwen ontworpen maar bleek geen succes. Bij Volvo werd de oefening een paar jaar geleden nog eens overgedaan met de YCC, een concept car die boordevol veiligheidssnufjes stak maar niet echt navolging kreeg. En toch...

De relatie tussen de auto en het andere geslacht is op zijn minst onduidelijk. Ontwerpers breken hun hoofd over hoe aan de subtiele wensen van een vrouwelijk publiek tegemoet te komen. Dodge bracht in 1955 zelfs een heuse vrouwenauto op de markt en stak dat niet onder stoelen of banken. Het model La Femme was voor en door vrouwen ontworpen maar bleek geen succes. Bij Volvo werd de oefening een paar jaar geleden nog eens overgedaan met de YCC, een concept car die boordevol veiligheidssnufjes stak maar niet echt navolging kreeg. En toch hebben vrouwen zo hun voorkeuren. Volgens de verkoopstatistieken kiezen ze vooral voor handige, kleine auto's maar zelden voor die allerkleinste Smart - behalve in steden als Berlijn, Barcelona of Milaan. Ze gaan wel voor compacte Renaults, Opels, Citroëns, VW's of Peugeots en vinden daar naar eigen zeggen tal van praktische voordelen aan. Terwijl de prijs ervan aantrekkelijk blijft. Want laten we wel wezen : vrouwen kunnen ook rekenen en zijn nuchter genoeg om te beseffen dat de aanschaf van een auto zelden topprioriteit is zolang het huis moet worden afbetaald en de kinderen studeren. Wie wat verder zoekt en naar de echte autodromen graaft, ongeacht het budget, krijgt een ander beeld. Vrouwen zijn dol op de nieuwe Mini's of op de Fiat Cinquecento en straks misschien op de Audi A1 waarmee de Duitsers het succes van de Britse en Italiaanse iconen achterna willen. Die iconen mogen een tikkeltje meer kosten en worden vaak met een hele rits extra's besteld (gemiddeld 2500 euro, weten ze bij de invoerder van de Mini). Mag het écht nog iets meer zijn dan blijkt dat veel vrouwen ook een geheime cabriodroom koesteren. Mini scoort alweer hoog maar ook de Audi A4 of TT en zelfs de Porsche Boxster. Uiteraard zullen we ons niet wagen aan de onderliggende redenen van die keuze. Hebben die vrouwen tijdens het rijden wat meer van die zeldzame zon op het oog ? Of willen ze vooral gezien worden en bevestigen ze daarmee ongewild het cliché dat vrouwen exhibitionistische trekjes en mannen voyeuristische trekjes tonen ? We zullen het nooit weten omdat nog een ander cliché van toepassing is op vrouwen : dat van het eeuwige mysterie. Een jonge vrouwelijke collega aan wie we de vraag stelden, wees ons streng maar vriendelijk terecht. Ze herinnerde ons aan de titel boven deze rubriek en vond dat rijden in zijn breedste zin mag worden geïnterpreteerd. Jonge vrouwen klimmen ook graag op een Vespa of aanverwant tuig wegens handig, een tikkeltje nostalgisch en toch trendy. En nog betaalbaar ook. We konden haar geen ongelijk geven en moesten besluiten dat, waar het veel mannen om vier wielen en een hoop pk's te doen is, vrouwen kunnen volstaan met twee wielen en een elegante look. Hoe hebben we dat ooit kunnen vergeten ?DOOR PIERRE DARGE