De derde generatie van de Clio, het fenomeen dat in 1990 werd gelanceerd, maakt een grote sprong. Letterlijk zelfs. De nieuwste versie is net geen vier meter lang, zo'n 22 centimeter meer dan zijn voorganger. Tien van die centimeters gaan naar de wielbasis en die komen uiteraard de interieurruimte ten goede. De Clio van vandaag is ook 7 centimeter breder en bijna 8 centimeter hoger. Maar de kleine is terzelfder tijd 130 kg zwaarder geworden. De helft van dat meergewicht is toe te schrijven aan extra inspanningen op het gebied van actieve en passieve veiligheid, 27 kg moeten het geluidscomfort verhogen.
...

De derde generatie van de Clio, het fenomeen dat in 1990 werd gelanceerd, maakt een grote sprong. Letterlijk zelfs. De nieuwste versie is net geen vier meter lang, zo'n 22 centimeter meer dan zijn voorganger. Tien van die centimeters gaan naar de wielbasis en die komen uiteraard de interieurruimte ten goede. De Clio van vandaag is ook 7 centimeter breder en bijna 8 centimeter hoger. Maar de kleine is terzelfder tijd 130 kg zwaarder geworden. De helft van dat meergewicht is toe te schrijven aan extra inspanningen op het gebied van actieve en passieve veiligheid, 27 kg moeten het geluidscomfort verhogen. Renault is al enkele jaren geobsedeerd door veiligheid en de Clio is dan ook het achtste model dat de maximumscore van vijf sterren haalt bij de EURONCap-crashtests. De nieuwe Clio telt bijvoorbeeld acht airbags en vooraan zijn de stoelen energieabsorberend met hoofdsteunen die de effecten van een whiplash beter neutraliseren. Als eerste in zijn segment biedt de Clio bijkomende bochtenverlichting en xenonlampen met een dubbel lichtbereik. Maar voor alles is de Clio een auto à la carte : elke koper kan een keuze maken uit vijf sferen en zeven uitrustingsniveaus, net als dat bij een grote auto het geval is. Zo zijn er vier benzinemotoren en een 1.5 dCi turbodiesel die in drie versies wordt aangeboden, met 68, 86 of 106 pk. Voor de kennismaking kiezen we de 86 pk-versie uit, die laat een mooi evenwicht zien tussen prestaties en prijs. De eerste indrukken worden bepaald door het pittige, verzorgde en moderne interieur met helaas wat petieterige knopjes voor de geluidsinstallatie. Akoestisch is er werk gemaakt van deze dieselversie, de auto laat een zeer aanvaardbaar geluidsniveau horen. Op de weg kan hij vlot met de doorsnee mee, en dat is een beetje verrassend, gezien die extra kilo's. Maar de grootste ogen trek je aan de pomp. Deze voorbeeldige motor heeft aan minder dan 5,5 liter genoeg om honderd ki-lometer ver te komen, de officiële cijfers hebben het zelfs over 4,4 liter. In ieder geval is deze versie van de turbodiesel de zuinigste van alle Clio-versies die nu op de markt zijn. Met achterin voldoende ruimte is de Clio van een stadswagen tot een allrounder uitgegroeid, met de keuzemogelijkheden van een grote : als opties staan zowel een gerobotiseerde versnellingsbak als een automatische controle van de bandenspanning op het verlanglijstje. De uiteindelijke prijs kan dan ook variëren van 11.400 tot 21.000 euro. Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1461 cm3, die via een handgeschakelde vijfbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 86 pk/ 63 kW bij 3750 toeren/minuut en maximaal koppel van 200 Nm bij 1900 toeren/minuut. Afmetingen : 398,6 cm (l), 170,7 cm (br), 149,6 cm (h) en 257,5 cm (wielbasis). Koffervolume : 288-694 liter. Verbruik in liter/100 km : 5,2 (stad), 4 (buiten stad), 4,4 (mix). CO2-uitstoot : 117 gr/km. Prijs, inclusief btw : 13.500 euro, de BIV bedraagt 61,50 euro. Jaarlijkse autobelasting : 232,60 euro. Andere versies : 1.2 (11.400 euro), 1.4 (12.800 euro), 1.5 dCi/70 pk (13.050 euro), 1.5 dCi/105 pk (17.450 euro). pierre darge