Wat hebben de onlineverkopers van meubelen en ander design toch goed naar de Zalando's, Sarenza's en Groupons van deze wereld gekeken. Ze onthouden je voorkeuren en zwaaien met extra kortingen als je inschrijft op hun nieuwsbrief. Daarnaast verblinden ze je met zo'n groot aanbod dat je tijdens het onlineshoppen dat kastje of lampje koopt dat je eigenlijk niet nodig had. En dat wordt dan nog eens in je buurt bezorgd ook, vaak zelfs thuis. Klinkt herkenbaar, toch ?
...

Wat hebben de onlineverkopers van meubelen en ander design toch goed naar de Zalando's, Sarenza's en Groupons van deze wereld gekeken. Ze onthouden je voorkeuren en zwaaien met extra kortingen als je inschrijft op hun nieuwsbrief. Daarnaast verblinden ze je met zo'n groot aanbod dat je tijdens het onlineshoppen dat kastje of lampje koopt dat je eigenlijk niet nodig had. En dat wordt dan nog eens in je buurt bezorgd ook, vaak zelfs thuis. Klinkt herkenbaar, toch ? De kans dat de onlineverkoop van designspullen een omwenteling brengt in de meubel- en designsector lijkt behoorlijk groot. De kledingsector verging het sinds de komst van Zalando en co tenslotte niet anders. Zelfs H&M, dat zowat in elke noemenswaardige winkelstraat in België minstens één filiaal heeft, bedient klanten hier nu ook via het web. De Belgische consumenten kochten het afgelopen jaar voor 8,2 miljard euro via het internet. Dat is ongeveer een derde meer dan in 2014, blijkt uit cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging van onlinehandelaars. Toch blijft de grote omwenteling in de meubel- en designsector voorlopig theorie. Een nieuwe designtafel is iets anders dan een lentejurkje. Zeker grote stukken kopen Belgen liever pas nadat ze die hebben gekeurd, gevoeld en getest. "De onlineverkoop vormt geen bedreiging, we liggen er niet wakker van", stelt Tom Steenhoudt, voorzitter van de Nationale Beroepsvereniging van Meubelhandelaars (Navem). "De evolutie richting online bestellen van meubelen kunnen we natuurlijk niet tegenhouden, maar de cijfers blijven voorlopig verwaarloosbaar." Veertien procent van de Belgen kocht het voorbije jaar interieurproducten online. Dat is vier procent meer dan in 2014 en zeven procent meer dan in 2011. Vooral de tijdwinst haalde de onlinekopers over de streep. Maar amper zeven procent van de Belgische consumenten kocht echt meubelen. Wat niet betekent dat de Belgen de weg naar de design- en meubelwebsites nog niet vonden. "Mensen gebruiken de websites om een voorselectie te maken", merkt Steenhoudt. "We zien daardoor dat minder mensen een hele middag van de ene naar de andere winkel gaan. Ze weten beter wat ze willen." Heel wat - vooral buitenlandse - spelers staan toch klaar om de Belgische consument op andere gedachten te brengen. Sommigen proberen dat vooral door de prijzen te drukken, iets waar ze in slagen door in bulk aan te kopen. Anderen zetten in op kortere levertermijnen. Dat kunnen ze omdat ze vooraf gokken hoe vaak een product zal worden besteld en ze dus alvast een grote bestelling plaatsen bij de producent. Nog anderen proberen klanten gerust te stellen met het feit dat ze zelfs grote stukken gratis kunnen terugsturen als ze toch niet tevreden zijn. "Het kost ons wel wat meer om de producten opnieuw op te halen," vertelt marketingmanager Joeri Everaers van Westwing.be, "maar wij besparen door zelf geen spullen op te slaan en rechtstreeks met de producenten samen te werken." Bijna allemaal hopen de onlinespelers ook het vertrouwen te winnen door samen te werken met designers, gaande van jong talent tot gevestigde namen. "Designers moeten nu vaak producten maken en zelf opslaan tot ze worden verkocht. Dat kost handen vol geld. Werken op basis van de onlinebestellingen maakt het voor hen veel haalbaarder", zegt Johan Valcke, directeur van Design Vlaanderen. Voor de designers zelf zal dat nog een belangrijke verandering meebrengen, vermoedt Valcke. Zij zullen zich mogelijk meer toeleggen op stukken die eenvoudig te monteren zijn, zodat ze in kleinere verpakkingen kunnen worden verstuurd. "Voor de bestaande designwinkels kunnen ze daarnaast andere lijnen uitdenken", vult Valcke aan. Dat die designwinkels door de komst van onlineconcurrenten ten dode opgeschreven zouden zijn, is volgens hem allesbehalve waar. "Een warenhuis zoals Inno bestaat toch ook nog naast onlinekledingwinkels ?" Over klanten die in de toekomst alleen nog advies zouden inwinnen bij designwinkels om daarna via internet te bestellen, maakt Valcke zich ook geen zorgen. "Dat zal minder het geval zijn, je weet tenslotte nooit wie er achter een computerscherm zit." Designmeubelen zijn heel namaakgevoelig. Online worden de bekendste ontwerpen tegen de kleinste prijsjes aangeboden. Soms met de vermelding dat het om een replica gaat, soms zonder. Het maakt het de onlineaanbieders van designspullen niet gemakkelijker om het vertrouwen van de Belgische consumenten te winnen. Kleinere en goedkopere stukken, zoals staanlampen en bijzettafeltjes, krijgen ze in ons land wel gesleten. De Belgische shoppers overtuigen om ook vijfhonderd tot duizend euro uit te geven aan bijvoorbeeld een bed of tafel, blijkt lastiger. Westwing.be bekijkt momenteel of het haalbaar is om ook bedden in het assortiment op te nemen, maar dat zijn uitgerekend de meubelstukken die mensen graag uitproberen, net als de fauteuils. "Daarom kun je bijna niet zonder een showroom", vertelt Damien Poelhekke van Made.com. De webwinkel heeft intussen showrooms in het Verenigd Koninkrijk en Amsterdam en opent er binnenkort ook een in Parijs. "Online alleen, daar geloof ik niet in. Je kunt natuurlijk prima zonder showrooms overleven, maar dan is je bereik toch kleiner." Al kan die showroom zich volgens Poelhekke evengoed op het wereldwijde web bevinden in plaats van in de werkelijke wereld. Made.com plant bijvoorbeeld een sociale showroom, waarin klanten foto's van de producten die ze bestelden online kunnen zetten. "Zo zien anderen hoe een product er in een interieur uitziet. Want productiefoto's zijn vaak mooi, maar ze spreken toch minder tot de verbeelding." Ook bij Westwing.be presenteren ze hun meubelen online altijd in een woonkamer. "Dat werkt gewoon beter. Het is niet toevallig dat Ikea in zijn winkels ook ruimten inricht", zegt Joeri Everaers. De koek moet door de komst van de webwinkels onder meer bedrijven worden verdeeld. Maar de koek zal de komende jaren ook groter worden. Onder andere door de komst van Pinterest is er bijvoorbeeld veel meer interesse voor interieur en design. De goedkope rente zorgt er dan weer voor dat de huizenmarkt aantrekt en mensen dus op zoek gaan naar spullen om hun nieuwe stek smaakvol in te richten. Net zoals H&M deed in de kledingsector, springt nu ook Ikea in ons land mee op de trein van de onlineverkoop. De meubelgigant verkoopt momenteel al in dertien landen via het internet en doet dat vanaf volgend jaar ook hier. "Niet onder druk van de omgeving", klinkt het. "Wel omdat winkelen bij Ikea nog altijd tijdsintensief is voor drukbezette mensen." Zij kunnen vanaf 2017 Ikeaproducten online bestellen en daarna ophalen in winkels of afhaalpunten of ze thuis laten leveren. En dan te zeggen dat het allemaal zoveel sneller had kunnen gaan. Ingvar Kamprad, de stichter van Ikea, startte zijn bedrijf in 1943. En wat deed hij ? Hij zond bestellingen naar afhaalpunten en naar mensen thuis. Tot hij het roer omgooide en zich volledig toelegde op de verkoop van meubelen via grote warenhuizen. Het kan verkeren. Tekst Sjoukje Smedts & Illustratie Naomi Kolsteren