Suzuki manifesteert zich de jongste maanden niet alleen als een enthousiaste ontwerper van trendgevoelige auto's, de producten genieten ook een grote aantrekkingskracht. Met de SX4 begeven de Japanners zich op het terrein van de ludieke cross-overs. Merkwaardig : in ons land wordt de wagen alleen met voorwielaandrijving geleverd, terwijl hij in de meeste andere landen van Europa ook als 4x4 te koop staat. Het ontwerp, op basis van de Swift, oogt zeer aantrekkelijk. De afwerking binnenin is sober, maar staat wel op een hoog niveau.
...

Suzuki manifesteert zich de jongste maanden niet alleen als een enthousiaste ontwerper van trendgevoelige auto's, de producten genieten ook een grote aantrekkingskracht. Met de SX4 begeven de Japanners zich op het terrein van de ludieke cross-overs. Merkwaardig : in ons land wordt de wagen alleen met voorwielaandrijving geleverd, terwijl hij in de meeste andere landen van Europa ook als 4x4 te koop staat. Het ontwerp, op basis van de Swift, oogt zeer aantrekkelijk. De afwerking binnenin is sober, maar staat wel op een hoog niveau. Het product is ontstaan uit de samenwerking tussen Suzuki en Fiat, waarbij de eerste de ontwikkeling voor zijn rekening nam. De klant heeft de keuze tussen twee benzinemotoren (1.5 en 1.6) en een 1.9 turbodiesel. Met die laatste maken we een testrit. Die motor (de inbreng van Fiat) is zowel zuinig als pittig, maar klinkt een beetje rauw. Standaard is hij bij de SX4 gekoppeld aan een zesbak, ook al van Italiaanse makelij, die een beetje stroef schakelt. En om het allemaal nog wat internationaler te maken, rolt de SX4 in Hongarije van de band. Het is prettig zitten achter het stuur. Met zijn compacte afmetingen en zijn elektronische stuurbekrachtiging is de kleine Suzuki een aardige kompaan in de stad. Buiten de stad verrast hij door een erg goede wegligging, maar blijkt dan weer een tikje minder comfortabel dan we hadden verwacht. Met die turbodiesel komt hij ook aardig uit de startblokken, zodat de vraag opduikt of een kleinere motor niet had volstaan. De veiligheidsuitrusting van de SX4 bestaat uit een beperkte basis (twee airbags, ABS) en een aantal extra's, die gekoppeld zijn aan de diverse uitrustingsniveaus en dito prijzen. En die lopen nogal uiteen. Zo kost een 1.5 benzine Outdoor al 3500 euro (!) meer dan de basisversie met dezelfde motor, de Grand Avantage. Voor de turbodiesel kiest men uit de twee niveaus, de goedkoopste moet 17.499 euro kosten en de duurdere 18.999 euro. Dat vinden we niet gering, tenslotte kan de Suzuki SX4 in geen jaren bogen op de aantrekkingskracht van pakweg de Mini. Ook het gebruiksgemak mocht wat beter. In een kleine die eruitziet alsof hij voor alle gebruik bestemd is, kan men enkel de achterstoelen asymmetrisch opklappen. Zou het de Japanners dan toch alleen maar om de look gaan ? Motor : viercilinder turbodiesel met een slagvolume van 1910 cm3, die via een handgeschakelde zesbak de voorwielen aandrijft. Potentieel : maximumvermogen van 120 pk / 88 kW bij 3500 toeren/minuut en maximaal koppel van 280 Nm bij 2000 toeren/minuut. Afmetingen : 410 cm (l), 173 cm (br), 156,5 cm (h) en 250 cm (wielbasis). Koffervolume : 270-1045 liter. Verbruik in liter/100 km : 7,8 (stad), 5,5 (buiten stad), 6,3 (mix). CO2-emissie : 166 gr/km. Prijs, inclusief btw : 17.499 euro, vermeerderd met 495 euro BIV. Jaarlijkse autobelasting : 304,85 euro. Andere versies : 1.5 (vanaf 12.499 euro) en 1.6 (vanaf 15.899 euro).