Openen de hoogste regionen van de modewereld zich eindelijk voor vrouwen met meer genereuze vormen? Chanel deed in maart het internet ontploffen door de Nederlandse Jill Kortleve met haar nochtans courante maatje 40 te laten defileren, terwijl Versace in september een bocht van hon...

Openen de hoogste regionen van de modewereld zich eindelijk voor vrouwen met meer genereuze vormen? Chanel deed in maart het internet ontploffen door de Nederlandse Jill Kortleve met haar nochtans courante maatje 40 te laten defileren, terwijl Versace in september een bocht van honderdtachtig graden nam door niet alleen Kortleve te verwelkomen, maar ook Alva Claire en Precious Lee. In veel luxeboetieks is het vooralsnog zoeken naar een maatje 46 en meer, maar ook op de catwalks van onder meer Fendi, Salvatore Ferragamo en Jacquemus liet de invloed van met name Amerikaanse merken als Michael Kors en Rihanna's Fenty en de body positivity-beweging zich voelen. Net als in de lingeriesector, waar merken als Etam en Chantal zowel in hun campagnes als in hun webshops geen schroom meer hebben om huidstriemen of vetkussentjes te tonen. Het Belgische PrimaDonna, dat vrouwen met een vollere boezem al langer bedient, realiseerde dit najaar dan weer een campagne met zijn eigen stiksters en andere vrouwen die doorgaans achter de schermen werken. Tot slot was 2020 ook het jaar van de hashtag #FilterDrop, waarmee topvisagiste Sasha Pallari vrouwen oproept om hun échte gezicht te delen op de sociale netwerken en ook Vlaamse influencers inspireert. De promotie rond de nieuweMy Way-geur van Giorgio Armani bewijst alvast dat campagnemakers volgen: aan het gezicht van Adria Arjona kwamen geen retouches te pas.