Het is een gemakkelijke opdracht om na ons modenummer van twee weken geleden alweer uit te pakken met stapels modenieuws, allemaal Belgisch dit keer. Het rijke Belgische modelandschap zet ons seizoen na seizoen voor l'embarras du choix.
...

Het is een gemakkelijke opdracht om na ons modenummer van twee weken geleden alweer uit te pakken met stapels modenieuws, allemaal Belgisch dit keer. Het rijke Belgische modelandschap zet ons seizoen na seizoen voor l'embarras du choix. Op het moment dat ik dit schrijf, staat Raf Simons voorop in de actualiteit. In Milaan heeft hij als ontwerper voor het label Jil Sander net zijn eerste vrouwencollectie getoond, onder groot internationaal applaus. Eveneens voorpaginanieuws, maar dan niet opbeurend, is de controverse over het Flanders Fashion Institute (FFI), het instituut dat de Vlaamse mode moet promoten. In deze editie van Mode dit is Belgisch kiezen we voor een uitgebreide 'stand van zaken' van wat er aan mode gedaan wordt in dit land. De rubriek Radar (vanaf pag. 19) hebben we voor de gelegenheid uitgebreid en volledig in de driekleur gewikkeld. Van 25 jaar Marie-Jo, de lifestyleavonden van Xandres tot een overzicht van de nieuwe boetieks, al het Belgische modenieuws in een notendop. Met ons dossier BAM (Belgische Avant-garde Mode, vanaf pag. 103) gaan we een beetje back to the future. Vol bewondering hebben we oude nummers van het ter ziele gegane magazine BAM bekeken. Dat blad was de avant-gardebroer van Mode dit is Belgisch, toen nog uitgegeven door het Instituut voor Textiel en Confectie van België (ITCB). Voor de jongste journalisten en vormgevers op de redactie was BAM een fantastische ontdekking, voor de meer 'ervaren' - geef toe, dat klinkt beter dan oudere - redacteuren een gekoesterde herinnering. We doen een bescheiden maar enthousiaste stap naar het in ere herstellen van de geest van BAM. In '10 beloftes' (pag. 108) stellen we u tien jonge ontwerpers voor om in de gaten te houden. Ze komen uit verschillende landen, hebben soms onuitspreekbare namen, maar we noemen ze graag modebelgen, omdat ze aan een van onze beroemde modescholen studeerden. Styliste Fem Verzeelen en fotografe Annick Geenen werkten samen aan 'Een goed rapport' (pag. 122), een modeproductie met de collecties van de nieuwe garde. Jong modetalent ondersteunen is overigens een taak die Weekend Knack altijd op zich heeft genomen. Naast de prijs die we telkens in juni uitreiken aan de 'meest eigenzinnige' examencollectie van de Antwerpse Modeacademie, kijken we nu al uit naar de vierde editie van onze modewedstrijd Fashion Weekend, dit najaar. De gebruikelijke Mode dit is Belgisch-ingrediënten vindt u natuurlijk ook in dit nummer : modeproducties en kindermode met het beste van hier. En stevige interviews. Na de opening van een eigen winkel in Parijs was het hoog tijd voor een interview met de Luikse Parisienne Véronique Leroy (pag. 78). Katia Vlerick trok naar Parijs en had er een beklijvend gesprek met de nuchtere en koppige Leroy die al vijftien jaar haar eigen ding doet : mode wars van trends. Guinevere Claeys ontmoette Esfandiar Eghtessadi en Inge Onsea ('Het geheim van de essentie', pag. 84), het energieke koppel achter Essentiel, het label dat in zes jaar van een beperkte T-shirtcollectie uitgroeide tot een volledige lijn met 120 verkooppunten en 7 monomerkwinkels. Guinevere interviewde ook de charismatische Anne Chapelle ("Modezaken" pag. 132), de zaakvoerder van bvba 32, het bedrijf van Ann Demeulemeester, dat eveneens de ontwerpers Haider Ackermann en Dirk Schönberger herbergt. We zochten en vonden ook de diehards van de Belgische mode, liefhebbers van wie de garderobe bijna uitsluitend uit Belgische ontwerpers bestaat. In 'Belgische trots' (pag. 69) vertellen ze waarom. Trui Moerkerke