De verkoop van herenparfums zit in de lift.
...

De verkoop van herenparfums zit in de lift. Maar of ze alleen door en voor mannen gekocht worden ? De pittige en kruidige geurwaters voor mannen, vallen ook bij vrouwen in de smaak. LINDA RAATSFOTO : GODEWIJN DALED Ze heten gewoon "Un Homme", "That Man", "Gentleman", "Chaps" of "Macho". Voorts spreken parfumfabrikanten mannen aan met "Gambler", "Chevalier", "Baron" of "Millionaire". Die man houdt volgens hen van snelle auto's, van "Ferrari" en "Lamborghini", en van blitse sporten, "Polo". En ze geven hem het gezelschap van mytologische figuren : "Minotaure", "Kouros" en "Antaeus". Sommige namen verwijzen naar zijn (vermeende) karaktereigenschappen : "Egoïste" en "Tactics" of naar een specifieke mannenwereld : "Grey Flannel" en "Moustache". Met of zonder mannelijke namen, veel parfums voor mannen worden ook door vrouwen gekocht. Een typisch voorbeeld is "Eau Sauvage" van Christian Dior, een parfum dat zijn sukses niet alleen aan de heren maar ook, en sommigen beweren zelfs vooral, aan de dames te danken heeft. Navraag in diverse parfumerieën leert dat nieuwe geuren als "Minotaure" van Paloma Picasso, "Héritage" van Guerlain, "Cool Water" van Davidoff, "Joop ! ", "Kenzo", "Escape for Men" en "Egoïste", bij vrouwen in de smaak vallen. Ze kopen die geuren niet voor hun partner, maar voor zichzelf. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan keuze, maar wel met het feit dat herenparfums een kruidiger en pittiger karakter hebben. Mannenparfums zijn van oorsprong eau de colognes met een uitgesproken citrus- of lavendelnoot. Pas in de jaren zestig werd het mannenparfum een zelfstandige tak in de parfumerie. Ook herenparfums worden nu in echte geurfamilies opgesplitst : groene geuren ruiken fris, de citrusparfums worden soms met koele bloemnoten gekombineerd zoals bij "Eau Sauvage" van Dior. Lavendelnoten zijn heel klassiek en parfums met een kruidige inslag ruiken fris of eerder oosters. Bloemengeuren voor heren zijn niet zoet-bloemig zoals de damesparfums, maar pikant en scherp. De chyprénoten, op basis van eikemos kunnen zowel fris, zoet als dierlijk overkomen en ook de varennoten worden pittig of zoet uitgevoerd. Houtnoten in mannenparfums zijn populair, en parfums die ruiken naar leder en muskus hebben zich een aparte plaats weten te veroveren. Het verschil tusen mannengeuren en damesparfums ligt eenvoudig : bij de herengeuren spelen de bloemige geurnoten een veel minder prominente rol. Dat geldt nu nog, hoewel bloemige komponenten niet meer angstvallig vermeden worden. In "Joop ! ", "Fahrenheit" en ook "Eau Sauvage" zijn bloemige geurnoten duidelijk herkenbaar. Er wordt vaak beweerd dat herengeuren frisser en lichter zouden zijn, en minder lang zouden houden. Dat is een misvatting. Precies de geuren die in de jaren vijftig en zestig populair werden, zoals "Old Spice", "Brut" en "Tabac Original" houden objektief erg lang. Afgezien van de terughoudendheid tegenover bloemige komponenten, zijn de verschillen tussen vrouwen- en mannengeuren minder duidelijk dan de reklame ons wil doen geloven. Veel populaire geurwaters voor heren zijn variaties op vrouwenparfums : "Habit Rouge" van Guerlain werd afgeleid van "Shalimar", "Devin" van "Alliage", "Aramis 900" van "Aromatics Elixir". Na 1970 brachten een aantal parfumhuizen kort na elkaar een vrouwen- en herenparfum op de markt die qua naam, koncept en geur sterke gelijkenis vertoonden : "Musc" en "Musc for Men" (Jovan), "KL" en "KL Homme" (Lagerfeld), "Obsession" en "Obsession for Men" (Calvin Klein), "Joop ! " en "Joop ! Homme". Naast alle overeenkomsten, is er toch een wezenlijk verschil : de typische herengeur is eenvoudiger. Dat komt voor een deel door het beperktere geurenpalet, want de sterkste spanningen en kontrasten in een parfum ontstaan door de kombinatie van bloemessences en houtachtige, kruidige akkoorden. Verder ontbreekt het "kunstmatige" element, dat op een of andere manier in damesparfums wordt verwerkt, hier nagenoeg volledig. Op een paar recente uitzonderingen na ("Drakkar Noir", "Cool Water", "Joop ! Homme"), komen de herenparfums veel natuurlijker over. Het probleem van harmonie tussen het parfum en de chemische werking op de huid, is bij een mannenparfum dan ook minder delikaat. Een herenparfum verandert maar zelden op de huid en alleen bij hoge uitzondering komt zo'n parfum bij de ene persoon anders over dan bij de andere. Wat niet betekent dat mannen om het even welke geur kunnen gebruiken, maar de harmonie tussen geur en gebruiker is bij mannenparfums toch minder precair. Dat vrouwen met de parfums van hun man gaan lopen, kunnen de heren hen niet verwijten. Ze gaven namelijk zelf het voorbeeld. "Jicky", een parfum van Guerlain (uit 1889) was aanvankelijk bedoeld als een damesparfum. Maar de vanillenoot in de geur, die voor die tijd als biezonder erotisch gold, trok vooral mannen aan, vrouwen vonden het luchtje te riskant. "Jicky" maakte uiteindelijk furore als herengeur. Met medewerking van parfumerie Merces in Mortsel. Van boven naar onder van links naar rechts : Jicky van Guerlain, Escape for Men van Calvin Klein, Minotaure van Paloma Picasso, Joop !, Eau Sauvage van Christian Dior, Kenzo for Men, Kouros van Yves Saint Laurent, Iceberg, Egoïste van Chanel, Cool Water van Davidoff en Héritage van Guerlain.