'SLECHTS 5 PROCENT OP DE MEUBELBEURS IS VERNIEUWEND.'

Alexis Georgacopoulos is industrieel ontwerper. Van 2000 tot 2008 was hij hoofd van het departement Design aan de Ecole Cantonale d'Art de Lausanne (Ecal). Sinds juli is hij directeur van de school, die ook departementen Schone Kunsten, Film en Visuele Communicatie heeft. Georgacopoulos hecht veel belang aan internationale representatie. Hij was de eerste om met zijn designstudenten samenwerkingsverbanden aan te gaan met meubelbedrijven als B&B Italia, Serralunga, Ligne Roset, Team by Wellis, Boffi, en accessoiremerken als Christofle, Swarovski.
...

Alexis Georgacopoulos is industrieel ontwerper. Van 2000 tot 2008 was hij hoofd van het departement Design aan de Ecole Cantonale d'Art de Lausanne (Ecal). Sinds juli is hij directeur van de school, die ook departementen Schone Kunsten, Film en Visuele Communicatie heeft. Georgacopoulos hecht veel belang aan internationale representatie. Hij was de eerste om met zijn designstudenten samenwerkingsverbanden aan te gaan met meubelbedrijven als B&B Italia, Serralunga, Ligne Roset, Team by Wellis, Boffi, en accessoiremerken als Christofle, Swarovski. "Er zijn zo veel ontwerpers, labels, fabrikanten, zo veel magazines, blogs, websites. Over interieur, design, decoratie... De algemene interesse voor design is de jongste jaren duidelijk gegroeid. Dat heeft voordelen : onze studenten hebben meer mogelijkheden om aan de slag te gaan, maar terzelfder tijd moeten ze opboksen tegen een gigantische concurrentie. Ontwerpers werken soms bijna gratis omdat ze al blij mogen zijn dat ze kunnen werken. Schetsen en foto's gaan dan wel de wereld rond, maar concrete, diepgaande vragen en onderzoek naar design blijven zeldzaam. Wat is er echt interessant ? Het debat en de berichtgeving hierover blijven aan de oppervlakte. Wie meubelbeurzen bezoekt moet toegeven dat bijna alles her-design is, een update van wat al bestaat : een andere poot aan een stoel, een frisser kleurtje. Misschien vijf procent is echt vernieuwend, en dan ben ik optimistisch. Een van de goede voorbeelden is de Tip Ton van Vitra, die ik zag in Milaan, een zeer goede schoolstoel." Wat de rol is van een designschool in deze tijden ? "We mogen onszelf vooral niet herhalen. We moeten constant nieuwe projecten voorstellen aan de studenten, hen nieuwe uitdagingen voorschotelen, nieuwe deuren openen. We moeten eigenlijk de meubelwereld, de cinema, de fotografie en de wereld van de grafiek vóór zijn. Ik was heel trots op het project dat we dit jaar tijdens de meubelbeurs in Milaan toonden : onze bachelorstudenten hebben daarvoor samengewerkt met het Italiaanse Alessi. Dat resulteerde in een zeer mooie collectie bureau-accessoires. Alessi zal er zelfs enkele in productie brengen. Misschien hebben we op die manier als school wel een behoefte duidelijk gemaakt aan het bedrijf. Moet een designschool ook aanvoelen waar het heen gaat ? "Trends ontstaan soms hier. De periode van barokke motieven, bloemen en decoratie is duidelijk voorbij. Nu zien we vooral experimenten met materialen en combinaties van materialen, zoals in de Steelwood van de Bouroullecs voor Magis. Daarin wordt elk materiaal gebruikt voor zijn sterkste eigenschappen : poten uit hout en een zitting uit plastic bijvoorbeeld. Verder zie je dat de industrie steeds meer mogelijkheden biedt om te personaliseren. Dat is een gevolg van de grote aandacht die de voorbije jaren gegaan is naar uniek, handgemaakt design. En dat uit zich nu ook in het seriewerk." Leen Creve"NU ZIEN WE VOORAL EXPERIMENTEN MET MATERIALEN EN COMBINATIES VAN MATERIALEN."