Aangename texturen en een redelijke efficiëntie liggen aan de basis van het sukses van de nieuwste generatie afslankprodukten.
...

Aangename texturen en een redelijke efficiëntie liggen aan de basis van het sukses van de nieuwste generatie afslankprodukten. LINDA RAATSFOTO : IMAGE BANK Jarenlang was het erg kalm op de markt van de afslankprodukten. Tot Christian Dior in de lente van 1993 uitpakte met Dior Svelte en na enkele maanden marktleider Clarins achter zich liet. Een sukses toe te schrijven aan de naam Dior, een vernieuwde en biezonder prettige textuur, en een goed georkestreerde publiciteitscampagne. Dat Dior Svelte geen eenmalig sukses is, is ondertussen ruimschoots bewezen : er zijn meer dan twee miljoen stuks van verkocht. In 1994 gaf het tijdschrift "Fortune" aan Dior Svelte en ook aan de Wonderbra en de film The Lion King de prijs voor de meest suksesvolle introduktie op de Amerikaanse markt. Ook Biotherm boekte sukses in dit moeilijke marktsegment : van Minceur Beauté Express gingen reeds een miljoen eenheden over de toonbank. Minceur Beauté Express was ook het eerste afslankprodukt op basis van fruitzuren. Nu, lente 1995, wordt de markt overspoeld met nieuwe afslankprodukten. Zijn die het gevolg van de vooruitgang van de wetenschap of te wijten aan het gekonfirmeerd sukses van Minceur Beauté Express en Dior Svelte ? Of willen de merken profiteren van een nieuwe dynamiek in een gestagneerde markt en een stukje van de taart meepikken ? Feit is dat een Franse studie aan de oorsprong ligt van al deze produkten. Een team uit Toulouse publiceerde eind jaren '70 de resultaten van zijn opzoekingen : daaruit bleek dat elke vetcel is uitgerust met alfa-ontvangers, die de vetverbranding remmen. De nieuwe generatie afslankprodukten probeert precies daarop in te spelen. Cellulitis is dé obsessie van bijna alle vrouwen. Toch is het geen ziekte, geen stofwisselingsprobleem, geen afwijking van de lymfen of een verstoring in de bloedsomloop. Het is gewoon een secundair geslachtskenmerk, dat overigens niet altijd als onestetisch werd beschouwd. Bij de mens loopt de lijn die de vetten verdeelt ongeveer doorheen de navel. Mannen stockeren vetten net boven de navel, vrouwen bij voorkeur op heupen en dijen. De reden is eenvoudig. Het vet mocht de mannen niet verhinderen te rennen, vrouwen bewaarden de vetreserves voor zwangerschap en zoogperiodes en bleven aan de haard. Hun vetreserve is cruciaal voor het overleven van de soort en wordt pas in laatste instantie aangesproken. Zo werd vastgesteld dat vrouwen in koncentratiekampen bij hun dood nog altijd een vetreserve hadden op de heupen. Ondanks veranderingen in levensstijl zijn die morfologische verschillen dus gebleven. Het vetweefsel is opgebouwd uit vetcellen (adipocyten) en het vet bestaat vooral uit triglyceriden. De adipocyten vormen kwabben in het bindweefsel. Die zijn bij mannen niet te zien, bij vrouwen wel. Die duidelijk zichtbare bultjes noemt men cellulitis. Cellulitis staat onder invloed van de seksuele hormonen, maar wordt geaksentueerd door een te rijke voeding, een zittend leven en te nauwe kleding. Een onevenwicht tussen de mekanismen van de lipolyse (vorming van vetten) en de lipogenese (eliminatie van vetten) zou aan de basis liggen van overgewicht. Als het stockeren en het verbranden van de vetten in evenwicht zijn, verandert de afmeting van de 30 tot 35 miljard vetcellen in ons lichaam niet. Worden te veel triglyceriden opgeslagen of worden die triglyceriden onvoldoende geëlimineerd, dan verandert het vetweefsel in volume en evolueert het naar cellulitis, vetoverlast en overgewicht. Vetcellen kunnen wel 400 keer hun oorspronkelijk volume aan vetten opslaan. De aanmaak en opslag van vetten wordt bepaald door een verbinding van de vrije vetzuren met glucose : ze gaan een reaktie aan en vormen de vetten in de vetcellen. De verwijdering van die vetten wordt gekontroleerd door twee types van receptoren met een tegengestelde werking : de beta-receptoren op de celwanden stimuleren de lipolyse, de alfa-receptoren blokkeren ze. Jammer genoeg zijn deze laatste receptoren bij vrouwen het meest aktief en het talrijkst. Het herstellen van het evenwicht tussen de lipogenese en de lipolyse lijkt het ei van Columbus te zijn en vormt de basis voor de meeste nieuwe afslankprodukten. Vichy brengt met Cellactia (150 ml, 795 fr.) een lipo-blocksysteem op de markt, dat inwerkt op het stockeren en het verbranden van de vetten. In dit lipo-blocksysteem worden extrakten van wilde kastanje, die zich op de alfa-receptoren hechten, gekombineerd met cafeïne, een stof die de lipolyse stimuleert. Hieraan wordt nog rutine toegevoegd, een glucoseopvanger, zodat wordt vermeden dat de vrije vetzuren en de suikers zich verbinden en zich als vetten stockeren. Een verbetering van het steunweefsel is een conditio sine qua non om de vorming of recidive van cellulitis te voorkomen. Daarom bevat Cellactia ook silicium en asiaticazuur, die beide herstrukturerende en tonifiërende eigenschapen bezitten. De hele teorie van de lipolyse en lipogenese werd bestudeerd met in-vitrotesten, uitgevoerd op vetcelkulturen in het laboratorium, zodat het nog altijd de vraag blijft hoe de zaken er in vivo voorstaan. Cellactia werd getest op vijftig vrouwen en in 90 % van de gevallen werd na een maand gebruik een vermindering van de dij-omtrek met 1 cm vastgesteld. Bitter weinig uiteraard. Wel positief is dat het sinaasappel-uitzicht van de huid duidelijk verminderde. Dit effekt zou nog dertig dagen aanhouden na het stopzetten van het gebruik van het produkt. In Cellu-Lift Concentré Ultra Minceur van Piaubert (150 ml, 1195 fr.) zit eveneens een alfa-liberator van natuurlijke oorsprong die op de receptoren werkt. Deze vloeibare gel zit in een pompflakon. Ook in Reflexe Minceur van Lancôme (200 ml, 1190 fr.) zit een stof die de stockage van de vetten moet regelen : DHAO. Bedoeling is de lipogenese af te remmen en te beletten dat de suikers met de vetzuren versmelten. Reflexe Minceur werkt op drie fronten : meer vetten verbranden (cafeïne, klimop, ginkgo), minder vetten vormen (DHAO) en de huid verstevigen (silicium en magnesium). In 1993 werd Gel Minceur Anti-Capitons van Clarins, het toen best verkochte afslankprodukt, opnieuw geformuleerd. Dat viel echter net samen met de lancering van Dior Svelte en het verhoopte sukses bleef dan ook uit. Clarins heeft nu een nieuw produkt achter de hand : Lift Minceur (200 ml, 1295 fr.). Het geheim van de formule schuilt in keratoline, een bestanddeel dat de absorptie van het produkt in aanzienlijke mate verbetert. Dit enzym verteert namelijk de keratine, en het produkt kan daardoor dieper in de huid dringen en de werkzame stoffen brengen waar ze nodig zijn : in de vetcellen. Garcinia cambogia stimuleert het metabolisme van de adipocyten, samen met de klassieke cafeïne ; havikskruid en vrouwenmantel maken de huid elastischer en geven meer tonus ; ruscus en wilde kastanje stimuleren de bloedsomloop. Lièrac voegt aan 6 % cafeïne (de hoogste in de kosmetologie gebruikte dosis) rhodysterol (3 %) toe om de vetcellen te stimuleren. Twee komponenten vormen een wezenlijk bestanddeel van Education Minceur van Esthederm : lipolysine, een vetvreetcomplex met een molekule van het mucopolysaccharide-type, en het plantenextrakt lymphaline. Samen beletten ze de cellen nog meer vetten te stockeren. Esthederm heeft ook vier voorstellen voor behandelingen in een schoonheidsinstituut en een voedingssupplement. Dat leefwijze en voeding veel, zoniet alles met cellulitis te maken hebben, heeft ook Phas begrepen. Compétence Minceur (150 ml, 895 fr.) krijgt het gezelschap van een videocassette waarop vier specialisten advies geven over gebruik van het produkt, dieet en levenshygiëne. Een 5 %-cafeïnekoncentratie zit in Actibion, te koop in de apoteek (twee tubes van 60 ml, 346 fr.) en een hydralkoholisch systeem bestrijdt een sinaasappelhuid. Maart, april en mei blijven de beste maanden voor de afslankcrèmes : zowat 60 % van de jaaromzet wordt in die drie maanden gerealizeerd. Er wordt gestreefd naar de loskoppeling van de afslankprodukten en een seizoen (lente), en misschien zullen de merken daarin slagen. Sommige vrouwen gebruiken dit type produkten immers het hele jaar door, ter vervanging van een bodylotion, en daar hebben de biezonder aangename texturen van de nieuwe generatie afslankprodukten alles mee te maken. Ook voor Veet staat de kwaliteit van de huid voorop : de Gel Amincissant Zones Rebelles bevat fruitzuren. Sedert 1990 werden de afslankcrèmes langzaam verdrongen door de verstevigende bodylotions. Toen het Vitalité-gamma van Lancôme twee jaar geleden werd gelanceerd, werd daarin geen afslankcrème opgenomen. Bewust : het moest immers een "plezierig" gamma blijven en afslanken werd toen nog gekoppeld aan "massages". De marketing houdt nu een ander betoog : aangename texturen, een duidelijke vermindering van de sinaasappelhuid en in rekordtempo enkele luttele centimeters omvang minder (voor Lancôme 2 mm per dag)... en dat zónder moeizame massages. Dat zijn de beloften die de nieuwe afslankprodukten willen waarmaken en ze lijken er nog aardig in te lukken ook. Statistieken tonen voor 1994 een stijging in de verkoop van 20 tot 25 %, zowel in de parfumerie als in de apoteek. In 1993 was er nog sprake van een daling van meer dan 50 %. Innovaties op het vlak van argumentatie en texturen zijn daaraan niet vreemd. Of hoe een produkt biezonder snel zijn plaats op de markt kan heroveren. Maart, april en mei zijn de beste maanden voor afslankcrèmes : in deze periode wordt 60 procent van de jaaromzet gerealizeerd.