Trends worden meestal geassocieerd met de hedendaagse avant-garde van hightechmaterialen en knallende effecten, waarin vaak een stijlbreuk wordt gemaakt met wat vorig jaar 'in' was. Maar wie er het woordenboek op naslaat, weet dat het begrip veel ruimer gaat dan dat. Zo lezen we in de dikke Van Dale als omschrijving : neiging, tendens, ontwikkelingslijn. En die vind je dus net zo goed in de klassieke als in de hedendaagse stijl. Alleen niet zo opvallend en evenmin onderhevig aan supersnelle veranderingen. Maar ze zijn er wel en situeren zich meestal op het vlak van kleuren, details, materialen en accessoires. Zo werd de vorige winter nog gedomineerd door grijze tinten in combinatie met groen en rood. Dit jaar voeren de bruine tinten de boventoon : chocolade, praliné, aubergine.
...

Trends worden meestal geassocieerd met de hedendaagse avant-garde van hightechmaterialen en knallende effecten, waarin vaak een stijlbreuk wordt gemaakt met wat vorig jaar 'in' was. Maar wie er het woordenboek op naslaat, weet dat het begrip veel ruimer gaat dan dat. Zo lezen we in de dikke Van Dale als omschrijving : neiging, tendens, ontwikkelingslijn. En die vind je dus net zo goed in de klassieke als in de hedendaagse stijl. Alleen niet zo opvallend en evenmin onderhevig aan supersnelle veranderingen. Maar ze zijn er wel en situeren zich meestal op het vlak van kleuren, details, materialen en accessoires. Zo werd de vorige winter nog gedomineerd door grijze tinten in combinatie met groen en rood. Dit jaar voeren de bruine tinten de boventoon : chocolade, praliné, aubergine. "Veranderingen moeten wel altijd passen binnen onze basisprincipes", luidt het bij de Flamant in Geraardsbergen. "Het vertrekpunt is dat een interieur als geheel rust moet uitstralen." Ze hanteren daarvoor een aantal vuistregels. Als eerste is er het beginsel van de herhaling of, in zijn extreemste vorm, de symmetrie : een kast in het midden van de muur, twee nachtkastjes naast het bed, twee lampen op het buffet. Symmetrie geeft een ruimte ritme en het oog rust. Maar herhaling kan ook minder strak en schematisch zijn, en toch hetzelfde effect beogen. Zet je bijvoorbeeld tussen die twee lampen op het buffet een serie van drie vazen, dan doorbreek je enerzijds de harde symmetrie terwijl toch het ritme niet verstoord wordt. Tenminste als de vazen in verhouding staan tot de kast en de lampen : te groot en de kast raakt erdoor in verdrukking, te klein en het beoogde effect is verloren. Wat ons brengt bij een tweede aspect : proporties. Verhoudingen die niet kloppen kunnen de harmonie van een kamer of een interieur compleet naar de knoppen helpen. Maar het is ook een van de moeilijkste dingen om in te schatten. Zeker als het gaat om grote stukken als meubels. Soms kan een goed gekozen fauteuil de ruimte volledig tot haar recht laten komen, terwijl verscheidene kleine fauteuils diezelfde ruimte verbrokkelen en verkleinen. Zou het niet leuk zijn als je een meubel op zicht mee kon nemen om écht te zien wat het effect in je huiskamer is ? Minstens even belangrijk als bouwsteen voor harmonie zijn materialen en kleuren. Een fauteuil van plasticachtig composietmateriaal heeft een totaal andere uitstraling dan een traditioneel exemplaar overtrokken met een neutrale grijze stof. Als je van de klassieke stijl houdt, opteer je wellicht voor het laatste. Warm grijze tinten zijn trouwens toppers in het klassieke gamma. Ook hier zijn de dagen van de crèmekleurige en witte muren voorbij. Je kunt zowel kiezen voor een strak actuele sfeer als voor een barokke ambiance. En er mag gerust meer durf aan de dag gelegd worden. Materialen als tafta, linnen en eik zijn nog steeds zeer gewild, maar niets belet je ze te combineren met nieuwere materialen. Te veel van hetzelfde wordt immers al snel eentonig. En dan zorgt die ene moderne stoel misschien voor het perfecte verrassingseffect. Een hedendaags schilderij in een barokke zitkamer, of een mooie antieke spiegel in een strakkere opstelling, als het gaat om accenten en effecten is speelsheid wellicht de belangrijkste troefkaart. Het mag allemaal niet te perfect en te af worden. Een interieur moet gemoedelijk en leefbaar zijn. Het moet mensen uitnodigen om zich te ontspannen en in de zetel neer te ploffen. Herhaling is een thema dat in elke kamer aanwezig is, maar het duidelijkst naar voren komt in de kinderkamer. Op de muur achter het bed is een dambordpatroon geschilderd in de tonen lila en rood. Diezelfde kleurvlakken komen terug in de kubusvormige poefjes voor het bed. Cocooning. We waren de term haast vergeten, maar meer dan ooit hebben we behoefte aan een gezellig nest. Vooral in de slaapkamer, waar opnieuw gekozen is voor donkere, hedendaagse tinten : Chocolat in combinatie met Balmoral Red. Gedurfd en warm. Warme, natuurlijke tinten voeren deze winter de hoofdtoon : Bord de Seine (warm grijs) is een van de klassiekers uit het Flamant-gamma en wordt hier gecombineerd met aubergine (met een paarse ondertoon). De opstelling is strak symmetrisch en qua materialen is er gekozen voor veel linnen en wol. De meubels in het bureau zijn barokker dan die in de living, maar ze contrasteren fel met de gewaagdere kleuren aan de muur : een lambrisering in praliné met daarboven verticale strepen in rood en bruin. Donkere tinten mogen dan in zijn, in de badkamer krijgt wit opnieuw de bovenhand. Zij het in combinatie met zwart : een zwart gelakt antiek bad, witte meubeltjes met een blad van blauwe hardsteen en een serie zwart-wit gedecoreerde vitrinekastjes. Tekst Hilde Verbiest