Het Vlaamse Gemeenschapsministerie van Kultuur, zoals bekend onder de hoede van Hugo Weckx, wil blijkbaar werk maken van een meer gericht beeldende-kunstenbeleid. Op het ministerie circuleren al een tijdje interne beleidsteksten, met voorstellen over een efficiëntere aanpak van de sektor plastische kunsten. Tot een konkreet plan is het vooralsnog niet gekomen, maar in 1995 stijgt het budget beeldende kunsten alvast fors met 41,1 % tot een totaal van 319,7 miljoen frank. Daarbij zitten onder meer 35 miljoen voor het nieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent (maar het is afwachten wat het nieuwe stadsbestuur van Gent, partne...

Het Vlaamse Gemeenschapsministerie van Kultuur, zoals bekend onder de hoede van Hugo Weckx, wil blijkbaar werk maken van een meer gericht beeldende-kunstenbeleid. Op het ministerie circuleren al een tijdje interne beleidsteksten, met voorstellen over een efficiëntere aanpak van de sektor plastische kunsten. Tot een konkreet plan is het vooralsnog niet gekomen, maar in 1995 stijgt het budget beeldende kunsten alvast fors met 41,1 % tot een totaal van 319,7 miljoen frank. Daarbij zitten onder meer 35 miljoen voor het nieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent (maar het is afwachten wat het nieuwe stadsbestuur van Gent, partner in deze kwestie, gaat doen), 40 miljoen voor het eveneens op te richten Museum Roger Raveel, 53 miljoen voor het Antwerpse Muhka, 60,1 miljoen voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, tot en met de 7,5 miljoen dotatie aan het Kasteel van Gaasbeek. Er is ook een budget voorzien voor de aankoop van kunstwerken : de besteding van die 19,8 miljoen frank wordt geadvizeerd door de Vlaamse Kommissie voor Beeldende Kunst, die momenteel voorgezeten wordt door konservator Willy Van den Bussche van het Oostendse Museum voor Moderne Kunst. Dat kunst aankopen van overheidswege gebeurt sinds 1982. Een paar jaar geleden werd in het Muhka al een selektie voorgesteld van tien jaar kommissie-werk, onder de titel Kunst in Vlaanderen Nu. Momenteel zijn de aanwinsten van 1992 en 1993 in hetzelfde Muhka tentoongesteld, aangevuld met de eigen Muhka-aankopen. Keuzes zijn subjektief natuurlijk en dat geldt ook voor wat in het Muhka te zien is. Maar er zijn enkele nieuwe tendensen. Zo werden, naast schilderijen, skulpturen en installaties, opvallend veel foto's gekocht. Niet alleen "kunstfotografisch" werk van mensen als Ludo Geysels, Malou Swinnen, Roland Fischer of Marc Schepers, maar ook reportage-foto's van André Bertels, Patrick De Spiegelaere en Carl De Keyzer. Een andere tendens : de aankoop van buitenlands werk met enkele erg mooie aanwinsten van onder meer Marlène Dumas, Henk Visch en Anish Kapoor. Bij de Belgen is een aantal mooie zaken voortaan eigendom van de Vlaamse Gemeenschap, dus u en ik : de Sao Paolo-installatie van Jef Geys bijvoorbeeld, schilderijen van Dan Van Severen, Raoul De Keyser, Walter Swennen of Marc De Blieck, skulpturen van Johan Creten, Didier Vermeiren, Jan Vercruysse, Thierry De Cordier en Jan Van Oost, installaties van Luc Deleu, Patrick Van Caeckenbergh, Danny Devos, taal-werken van Fred Eerdekens en Carlo Mistiaen. Er zijn betwistbare aankopen bij (uit piëteit noemen we geen namen) en ook ronduit verbazende keuzes : waarom men bijvoorbeeld een schamel zeefdrukje van Philippe Vandenberg aanschafte, toch één van onze betere schilders (hij zit weliswaar al bij de vroegere aankopen), mag Joost weten. Na deze expo worden al die aanwinsten in bruikleen toegewezen aan diverse Vlaamse musea en overheidsinstellingen. "Kunstwerken verworven door de Vlaamse Gemeenschap in 1992-1993" in het Muhka, Leuvenstraat in Antwerpen, tot 19 februari. Info : (03) 238.59.60. Foto uit de reeks Los Angeles-zwembadportretten van Roland Fischer : ook buitenlandse kunst wordt aangekocht.