MIJN LIEVELINGSACCESSOIRE Verliefdheid zou maar enkele maanden duren. Wie dat beweert, heeft duidelijk zijn ideale accessoire nog niet gevonden. Meer dan kleding drukken accessoires uit wie we zijn. Ze krijgen vaak een emotionele waarde. Ze worden deel van de drager. Vier creatievelingen over hun favoriet.

Verliefdheid zou maar enkele maanden duren. Wie dat beweert, heeft duidelijk zijn ideale accessoire nog niet gevonden. Meer dan kleding drukken accessoires uit wie we zijn. Ze krijgen vaak een emotionele waarde. Ze worden deel van de drager. Vier creatievelingen over hun favoriet.

KIM DEBOES

Coup de foudre: HOEDJE VAN CHRISTOPHE COPPENS

“Het is eigenlijk een pothelm, maar ik sta met alles op mijn hoofd.” Wie Kims blog Absolutely Mrs. K volgt, weet dat zij niet bang is van extravagante accessoires. Of het nu ringen, kettingen of bloemenkronen zijn. Ze schrikt er ook niet voor terug om een hoedje van haar favoriete accessoiredesigner Christophe Coppens te customizen. Haar moeder kloste een stuk kant dat Kim aan het hoedje bevestigde. “Ik had dat gezien op een street style-foto van de Russische ontwerpster en socialite Ulyana Sergeenko, zij had een stukje kant voor de mond. Daar valt wel iets leuks mee te doen, dacht ik. Kant voor de ogen maakt het wat soirée, maar ik kan het hoedje ook omdraaien. Meestal doe ik het ’s avonds aan, voor een feestje. Niet om op café te zitten. Eigenlijk zou dat moeten kunnen, maar in Aarschot doe je dat niet !”

Sinds de dag dat Kim aanbelde bij de boetiek van Christophe Coppens in Brussel en daar geholpen werd door zijn charmante moeder, was het hek van de dam : “Ik probeerde elk seizoen een haarstuk of een hoed van hem te kopen. Ook mijn vader werd fan en mijn moeder is nog steeds verliefd op zijn sjaals.” Kims hart brak toen ze vernam dat Christophe Coppens de boeken dicht deed. Ze hoopt vurig dat hij opgevist wordt door een modehuis. “Misschien hebben we meer Russische socialites nodig om de hoed weer populair te maken.”

Kim Deboes (34) is fashion blogger van ‘Absolutely Mrs. K’ en directeur van de Hagelandse Academie Beeldende Kunst.

KATIA VLERICK

Coup de foudre: MINI HARPER BAG VAN DIANE VON FURSTENBERG

Volgens Diane von Furstenberg is de Mini Harper Bag net groot genoeg voor je gsm, sleutels, kredietkaart en lipgloss. Maar Katia propt er nog een balpen, recorder en notitieboekje bij. ” I’m all set. Als ik naar Pukkelpop moet om te werken, heb ik al mijn materiaal bij. En zo’n handtas heeft een enorm voordeel voor sloddervossen als ik : er is gewoon geen plaats voor rommel.”

Een voorliefde voor DvF heeft Katia al jaren. “Als kind zag ik op tv iets over een vrouw die in de jaren zeventig revolutionaire jurken uit T-shirtstof had ontworpen : de wrap dress. Dat is mij altijd bijgebleven.” Sindsdien stond de wrap dress op Katia’s verlanglijst. “Op een nacht had ik wat geld verdiend met draaien. De volgende dag heb ik in de DvF-boetiek in Knokke zo’n kleedje gekocht. Sindsdien sturen ze me elk jaar een bon van 50 euro.” Maar Katia wou niet nog een kleed, en handtassen zeiden haar niks. “Ik had nog nooit een handtas gekocht. Tenzij eens in een tweedehandswinkel, maar die viel snel uiteen. Ik ga graag naar clubs en ik haat handtassen waarmee je niet kunt dansen.” Maar eens in de boetiek, spotte Katia de Mini Harper Bag. “Ik wist meteen dat het iets was voor mij. En ja, ik denk dat er nu een ‘honger’ aangewakkerd is. Your first designer bag… die maakt je meer vrouw. Ik koop nu zelfs kleren voor bij mijn handtas.”

Katia Vlerick (36) is muziekjournaliste bij Humo, dj en de vrouw achter Rock Ahoy op StuBru.

GREGORY FRATEUR

Coup de foudre: EEN RING DIE HIJ KOCHT ALS JONGE GOTH

“Mijn stijl verandert mee met mijn muziek. Want mijn muziek evolueert mee met mijn leven. Die dingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.” Die veranderingen uiten zich bij Gregory vaak in accessoires : een broche in de vorm van een feniks ten tijde van Hilfe Kommt, een riem van Veronique Branquinho tijdens de Sága-tournee. Bij de nieuwe plaat AG. A, die uitkomt in december, zou het weleens een opvallende halsketting kunnen zijn. Maar één constante blijft : Gregory’s ring. Hij kocht hem als zeventienjarige goth in Madrid. “Ik zag hem liggen en was meteen verkocht. Ik weet niet waarom. Misschien door dat puntige : ik voelde mij daarmee verbonden. De ring is heel uitgesproken maar tegelijk zit er een bepaalde rust in. Ik herinner mij dat ik hem in dat winkeltje aandeed en niet meer uit kreeg. Ik kocht hem dan met een je-m’en-foutisme van : ‘Ik zal later wel zien of ik hem nog uitdoe of niet’. Maar ik heb hem in die vijftien jaar nog nooit uitgedaan. Hij is een deel van mij geworden.”

Toen onlangs een juwelenontwerper een ring voor Gregory wou maken, moest hij toegeven dat hij niet op kon tegen het puntige exemplaar. “Natuurlijk niet. Welke sobere ring kan bij mijn persoonlijkheid diezelfde kracht uitstralen ? Een juweel gaat altijd met iemand gepaard. Van het moment dat die twee samenvallen, begint het te stralen. Ja, ik heb het gevoel dat het tussen mij en mijn ring goed marcheert.”

Gregory Frateur (32) is zanger van Dez Mona.

ROALT ZUIDERVAART

Coup de foudre: HOUTEN KLOMPEN

Wie in Antwerpen woont, heeft hem wellicht al eens gezien : Roalt, de man die winter en zomer op houten klompen loopt. Zijn schoeisel maakt het geluid van een vrouw op hoge hakken. Groot is dan ook de verbazing van menig man als hij zich omdraait en geen elegante dame ziet, maar Roalt Zuidervaart. Roalt lacht : “Zie je hoe mannen denken !”

Net als stappen op hoge hakken vraagt lopen op klompen enige oefening. “Na een jaar wordt het praktisch. Je moet wel eelt kweken. Klompen zijn aangenaam : in de zomer fris, in de winter warm. Alleen voordelen. Vroeger had ik in schoenen altijd warme voeten, zweetvoeten zelfs. Dat heb ik met klompen niet.” Het enige nadeel is dat ze snel verslijten : Roalt jaagt er zes à zeven paar per jaar door. “Ik zou er rubber onder kunnen zetten, maar dan heb je dat mooie effect van de klank niet meer.” Het was de klank waarop Roalt eerst verliefd werd. “Ik gebruikte klompen als instrument toen ik straatmuzikant was, vijftien jaar geleden, voor de drums (stampt met zijn klompen op de grond). Toen ben ik ze beginnen te dragen en ik heb ze nooit meer uitgedaan.” Hoewel zijn atelier verraadt dat Roalt overweg kan met hamer en beitel, maakt hij de klompen niet zelf. Zijn moeder brengt ze mee uit Nederland, hét klompenland. Al draagt ook daar niemand ze nog in het dagelijks leven. “Zelfs in Holland ben ik een rare snuiter.” En als hij naar een feest moet ? Ook dat doet hij op klompen. “Maar dan het liefst met een nieuw paar.”

Roalt Zuidervaart (39) is uitvoerend kunstenaar.

TEKST LEEN VAN SEVEREN & FOTO’S WOUTER VAN VAERENBERGH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content