1. Film noir

Zwart domineert zonder eentonigheid dankzij geraffineerde details. Naast ingenieuze coupes zien we fijne borduursels, delicaat handwerk en een combinatie van de meest diverse materialen.
...

Zwart domineert zonder eentonigheid dankzij geraffineerde details. Naast ingenieuze coupes zien we fijne borduursels, delicaat handwerk en een combinatie van de meest diverse materialen. Een kleurenpalet van appelblauwzeegroen, diep mauve en elektrisch blauw geven een romantische toets. Al dan niet gecombineerd met fluweelzachte stoffen en/of Victoriaanse snit. Ooit symbolen van adellijke families en Schotse clans. Nu onderworpen aan een urbane restyling. Op luxe gestelde tsaren en gedisciplineerde legerofficieren defileren kameraadschappelijk naast krijgshaftige kozakkenstrijders. De antagonisten van weleer verzoend op de catwalk. Geheel in de geest van couture experimenteren ontwerpers met alle mogelijke volumes. Resultaat ? Een explosie aan ballonrokken, vleermuismouwen en monumentale kragen. Geen frivoliteiten meer. Zedelijke schroom en kinderlijke onschuld vinden elkaar in brave ronde kraagjes, in vakjargon ook wel eens col claudine genoemd. Van mod tot space age, samengebald in één modeseizoen. Deze hybride is ontstaan uit de meest uiteenlopende stromingen uit de jaren zestig. Pascale Baelden