1. Bied niet af op kwaliteit.

Een kledingaankoop is een investering. Dus moet je streven naar kleren die langer dan een seizoen meegaan. Je moet er jaren plezier kunnen aan beleven.
...

Een kledingaankoop is een investering. Dus moet je streven naar kleren die langer dan een seizoen meegaan. Je moet er jaren plezier kunnen aan beleven. Als merk weet je voor welke vrouw je werkt. Bij ons is dat altijd een actieve vrouw geweest die, net omdat ze werkt, over een zeker budget beschikt. Ze is dertig (of ouder), weet waar ze staat in het leven, heeft haar prioriteiten op een rij en wil in kwaliteitsstukken investeren. Om de zes maanden, bij elke nieuwe collectie, maken we de oefening : wat zijn de trends en wat gaan wij doen. Maar ook : wat gaan we niet doen. Wat niet past bij onze vrouw, komt er niet in. De luipaardprints voor deze winter hebben we bewust niet opgenomen. Voor vrouwen is het belangrijk dat ze hun eigen stijl kennen en respecteren. Daar willen we bij helpen. Sowieso hebben we altijd aandacht besteed aan pasvormen. Laten we stellen dat we verhullend werken, een buikje wegmoffelen bijvoorbeeld, en rekening houden met imperfecties. We willen dat vrouwen zich goed voelen en denken bij elk ontwerp goed na. Onze verkoopsters worden nu ook opgeleid om doorgedreven advies te kunnen geven. Wie staat met wat. Ja, de aanpak van Trinny & Susannah, maar niet zo brutaal. In september organiseren we zelfs super styling days. Een goede collectie is niet voldoende. Je moet je klanten ook vertellen wat het verhaal achter de collecties is. Je moet transparant zijn : een stuk kost zoveel en dat is om die en die reden verantwoord. Het gaat om een authentiek verhaal en dat proberen we door te trekken naar de collecties, de winkels, onze reclame-campagnes, catalogi, website. Je moet bij de juiste boetieks liggen, waar je doelgroep over de vloer komt. Ondertussen zijn we ook al tien jaar bezig met het openen van eigen winkels. De samenwerking met architecten als Vincent Van Duysen en Glenn Sestig die ons gedachtegoed vertaalden naar architectuur, dat vind ik ongemeen boeiend. Het werkt enorm positief voor je merk. De klant komt graag en ons personeel werkt liever in een mooie omgeving. Een collectie maak je niet alleen. Het is belangrijk om te werken met ontwerpers en stylisten die het huis en het merk begrijpen en kunnen plooien als het moet. Ook met leveranciers proberen we een langetermijnrelatie op te bouwen. Kleding is een reflectie van wat er gebeurt in de wereld. Je moet een beetje een kameleon zijn en mee evolueren. Als je te sterk aan één stramien blijft hangen, kun je nooit een modehuis worden.