1 Banners plaatsen

Een banner van een merk op je website is misschien wel de gemakkelijkste, maar verre van de populairste manier om geld binnen te rijven. Bloggers spenderen doorgaans heel wat tijd en geld aan de branding van hun blog, en zo'n banner gooit de zorgvuldig gecreëerde look and feel van een platform natuurlijk volledig overhoop.
...

Een banner van een merk op je website is misschien wel de gemakkelijkste, maar verre van de populairste manier om geld binnen te rijven. Bloggers spenderen doorgaans heel wat tijd en geld aan de branding van hun blog, en zo'n banner gooit de zorgvuldig gecreëerde look and feel van een platform natuurlijk volledig overhoop. Een merk kan je sponsoren voor bepaalde content die je op je blog plaatst, zij het in producten, zij het door je te betalen voor je content. Heel wat bloggers hebben een mediakit die haarfijn uitlegt wat hun bereik is en hoeveel een blogpost, Instagramfoto of tweet kost. Het belangrijkste is dat je alleen deals sluit met merken waarmee je voeling hebt, anders verlies je je authenticiteit en daarbij op termijn ook je publiek. Je houdt van koken of cocktails maken - anders was je nooit een blog over dat onderwerp begonnen. Waarom dan geen spijs en drank voorzien op recepties, bij productvoorstellingen of winkelopeningen ? Een goede pr zal altijd de juiste link leggen tussen de uitstraling van het merk dat het event organiseert en jouw blog, zodat het geheel organisch aanvoelt en je ook jezelf een beetje in de kijker kunt zetten in plaats van ober te spelen. Heel wat foodbloggers zijn momenteel te vinden in de boekhandel, al hoef je niet per se te wachten tot een uitgeverij jou contacteert. Zet in op een e-book en publiceer zelf via de KDP-service (Kindle Direct Publishing) van Amazon. Iedereen weet dat schrijvers niet bepaald zwemmen in het geld, maar een eigen publicatie is wel goed voor de waarachtigheid van je kunnen, waardoor er automatisch nieuwe deuren opengaan. Wanneer je al jaren als (food)blogger aan de weg timmert, heb je best wel wat expertise opgebouwd. Organiseer lezingen en workshops, en besef dat je advies, inzicht en ervaring veel waard zijn voor degenen die erom vragen, en dat die waardering dus in geld omgezet kan worden. Producenten van tafellinnen of servies willen natuurlijk dat de foto's in hun reclamefolders er zo aantrekkelijk mogelijk uitzien. Vaak hebben ze echter geen kaas gegeten van koken, en al helemaal niet van voedsel mooi op een bord dresseren. Show op je blog en social media-kanalen dus niet alleen je recepten en je gerechten op zich, maar toon ook eens een overvloedig gedekte tafel met jouw creaties. Als je steeds enthousiaste reacties krijgt op de beelden die je deelt, is het geen slecht idee om je foto's aan te bieden bij culinaire beelddatabases zoals Stockfood. Vergeet ook jezelf in je About-page niet te omschrijven als culinair fotograaf : hoe meer competenties, hoe meer jobs waarvoor je geschikt bent.