De files zullen er niet vreemd aan zijn, noch de stijgende kosten van ons autoverkeer voor mens, milieu en maatschappij : autodelen zat het afgelopen jaar flink in de lift. En dat zal in 2015 niet anders zijn.
...

De files zullen er niet vreemd aan zijn, noch de stijgende kosten van ons autoverkeer voor mens, milieu en maatschappij : autodelen zat het afgelopen jaar flink in de lift. En dat zal in 2015 niet anders zijn. Het principe is simpel : een auto is een peperdure machine propvol kostbare materialen en technologieën... die gemakkelijk negentig procent van de tijd stilstaat. Dat kan dus stukken efficiënter, door bijvoorbeeld met verscheidene mensen één wagen te delen : vanaf het moment dat jij hem hebt geparkeerd, kan iemand anders hem gebruiken. Doordat je zo de vaste kosten van een auto niet alleen hoeft te dragen, kun je als deelnemer aan het systeem 1000 tot 3500 euro per jaar besparen. Een veertiende maand als het ware. En ook de maatschappij wint erbij. Zo berekende Cambio, 's lands oudste en bekendste autodeler, dat het met zijn 650 auto's zo'n 6500 privéwagens van de weg houdt. Eind 2014 rondde Cambio de kaap van twintigduizend gebruikers. Niet slecht voor een organisatie die tien jaar eerder in Vlaanderen van start ging met zeven auto's. Ook bij Autopia klagen ze niet. Die vzw heeft geen eigen wagens, maar staat particulieren bij met raad en daad als ze onderling aan autodelen willen doen, met privévoertuigen dus. Zo kunnen de leden onder meer beschikken over modelcontracten, een aangepaste verzekering, en een onlinereservatiekalender. Al 2600 mensen maken intussen gebruik van deze diensten, samen goed voor zo'n 380 auto's. Hoeveel kilometers die allemaal samen uitsparen, is moeilijk te schatten, maar zeker is dat autodelen aanzet tot een bewuster, en dus minder en zuiniger, gebruik van de wagen. Onze gezondheid, leefomgeving en het klimaat kunnen er alleen maar baat bij hebben. En intussen regent het initiatieven. Zen Car bestaat al enkele jaren, Avira werd in 2013 opgericht, en vorig jaar zagen Bolides, Tapazz, CarAmigo en Partago het licht. Allemaal hebben ze verschillende formules en richten ze zich op een ander doelpubliek. Om door de bomen het bos nog te zien, en ook om een soort keurmerk te creëren, zal Autopia in 2015 een lijst publiceren met alle aanbieders die een basischarter duurzaam autodelen ondertekenen. Een initiatief dat heel wat autodelers in spe over hun koudwatervrees moet helpen, en de keuze van een gepaste formule vereenvoudigt. En de kans is groot dat we in 2015 veel meer dan enkel auto's zullen delen, want volgens de Trendbarometer 2015 zullen de Belgen het komende jaar massaal delen, ruilen en consuminderen. Airbnb (kamers bij privépersonen), Peerby (lenen van spullen), Taxistop, Uber, Djump en BlaBlaCar (ride- in plaats van carsharing) en lokale sites als Deel je teveel (gratis aanbieden van voedseloverschotten)... De lijst wordt almaar langer. En al zijn enkele van deze initiatieven omstreden, te stoppen zijn ze niet meer. Tenzij iemand de stekker van het internet uittrekt. Info : www.autodelen.be JH