TRENDBLOGGERS

Het was een primeur voor de stad : om de shoppingmogelijkheden te promoten nodigde Antwerpen Toerisme & Congres vorige maand negen buitenlandse bloggers uit. Ze mochten een weekend lang op modieuze artikelen jagen, en in ruil brachten de negen achteraf verslag uit over hun speurtocht aan de Schelde. Iedereen blij uiteraard, want blogs zijn invloedrijke kanalen. En worden bloggers door sommigen al niet de nieuwe journalisten genoemd ?
...

Het was een primeur voor de stad : om de shoppingmogelijkheden te promoten nodigde Antwerpen Toerisme & Congres vorige maand negen buitenlandse bloggers uit. Ze mochten een weekend lang op modieuze artikelen jagen, en in ruil brachten de negen achteraf verslag uit over hun speurtocht aan de Schelde. Iedereen blij uiteraard, want blogs zijn invloedrijke kanalen. En worden bloggers door sommigen al niet de nieuwe journalisten genoemd ? "Onze posts worden populair dankzij mond-tot-mondreclame. Mensen houden nu eenmaal van creativiteit en willen geïnspireerd worden", zegt Laura Demasi (33) over het succes van mode- en trendblogs. Zelf werkt de voormalige journaliste van de Sydney Morning Herald bij The Cool Hunter, een Australisch bedrijf dat in 2004 opgericht werd. Met naar eigen zeggen 850.000 lezers per maand is het nu de populairste blog in zijn soort. "We pikken alleen op wat we zelf vernieuwend en leuk vinden," stelt Demasi. "We hoeven ons zelfs niets aan te trekken van zogenaamde trends en marktonderzoek, want dat laten we aan anderen over. Dankzij onze ervaring zijn we experts in de thema's waarover we schrijven, maar verder geven de posts gewoon onze eigen mening en smaak weer. Dat is wat sites als The Cool Hunter zo democratisch maakt." Of is gezond wantrouwen toch nodig ? Wat doet Demasi, die ook als consultant werkt, als ondernemer X of Y haar dan om een lovende recensie smeekt ? "We zijn onafhankelijk, en dat geloof je of niet." Ook minder professionele bloggers staan ter discussie. In tegenstelling tot bij de klassieke media gelden in de blogosfeer immers alleen de regels van de auteur in kwestie. Waar de ene blog belangeloos de verzuchtingen en ervaringen van een 'supermama' of een hippe student verspreidt, vormen andere een aanzienlijke bron van inkomsten voor veredelde copywriters. Volgens experts zullen de uitgaven voor sociale en virale marketing in de Verenigde Staten tegen 2011 3,7 miljard dollar bedragen, financiële compensatie en vergoedingen in natura voor bloggers zijn er dus allesbehalve fictie. Zo is er het bekende voorbeeld van Microsoft, dat bij de introductie van Windows Vista tientallen bloggers destijds een gratis laptop schonk. De Federal Trade Commission greep alvast in : vanaf 1 december zijn Amerikaanse bloggers verplicht alle 'materiële banden' met de bedrijven en producten waarover ze berichten kenbaar te maken. Paul Magnette, de Belgische minister van Consumentenzaken, heeft er meteen een opdracht bij. Info : www.shoppeninantwerpen.be, www.thecoolhunter.net.Wim Denolf