"Wat je zelf doet, doe je meestal beter", moet de jonge Leonardo Servadio gedacht hebben. Eind de jaren vijftig was er in zijn geboortestad Perugia volgens hem geen moderne broek te krijgen. Dus maakte hij samen met een lokale kleermaker zelf een lijn stijlvolle, sportieve broeken. De collectie werd een succes en halverwege de jaren zestig was de onderneming de op één na grootste producent van pantalons in Italië. De naam ? De initialen van de stichter : LS, oftewel Elle-Esse, wat na een klacht van het tijdschrift Elle in 1967 werd veranderd i...

"Wat je zelf doet, doe je meestal beter", moet de jonge Leonardo Servadio gedacht hebben. Eind de jaren vijftig was er in zijn geboortestad Perugia volgens hem geen moderne broek te krijgen. Dus maakte hij samen met een lokale kleermaker zelf een lijn stijlvolle, sportieve broeken. De collectie werd een succes en halverwege de jaren zestig was de onderneming de op één na grootste producent van pantalons in Italië. De naam ? De initialen van de stichter : LS, oftewel Elle-Esse, wat na een klacht van het tijdschrift Elle in 1967 werd veranderd in Ellesse. Internationaal maakte het merk vooral in de jaren zeventig en tachtig naam met modieuze tennis- en skikledij, waaronder klassiekers zoals het tennisjurkje met plooien, het poloshirt en de Jet Pant, de eerste skibroek in elastische stof die over de skilaars gedragen werd. Ieder stuk werd voorzien van het beroemde Ellesselogo - een halve tennisbal met twee ski's aan de uiteinden - dat de traditie van het merk in beide sporten symboliseert. Toch is stijl voor Ellesse even belangrijk als sport. Midden de jaren tachtig tekende de Franse ontwerper Jean-Charles de Castelbajac een collectie en later volgde een samenwerking met het ontwerpduo Eley Kishimoto en modehuis Valentino. "Ellesse is de voorbije decennia geëvolueerd naar een volwaardig lifestylemerk", zegt de Brit Ian Nelson (40), artistiek directeur. "De functionaliteit van een kledingstuk blijft belangrijk, maar dankzij de ontwikkeling van materialen en technieken moeten we daar in de ontwerpfase steeds minder rekening mee houden. We ontwerpen kleding voor dames die doen alsof ze tennissen, maar in werkelijkheid vooral op het terras van de club te vinden zijn." Zelf kent Nelson het sportmerk voornamelijk uit zijn jeugd : "Op school had iedereen een polo van Ellesse. Het was een statussymbool dat zowel scholieren als sporters, zoals Boris Becker, Pat Cash en Chris Evert kon bekoren. Becker won trouwens zijn eerste Wimbledon in een shirt van Ellesse. Die erfenis maakt het merk ook vandaag nog zo boeiend. Als we nieuwe collecties ontwerpen, nemen we ter inspiratie altijd een kijkje in het archief." Eind de jaren negentig geraakte Ellesse ondergesneeuwd door de opkomst van nieuwere sport- en lifestylelabels. In België verdween het zelfs enkele jaren uit de rekken. Nu wordt het, ter gelegenheid van de 50ste verjaardag, opnieuw gelanceerd door USG Brands, het distributiebedrijf dat ook Le Coq Sportif opnieuw op de kaart zette in de Benelux. Dit najaar brengt Ellesse een lijn vrijetijdskledij en een sportieve schoenencollectie in twee thema's : sporty, met loop- en trainingschoenen in zachte pastelkleuren, en het luxueuzere broertje sporty chic, geïnspireerd op de exclusieve Italiaanse wintersportoorden. Ellesse is vanaf 15 september te koop bij Primo (www.primo.be) en in de betere schoenwinkel. Info : www.ellesse.com. Door Ellen De Wolf