Drie weken geleden stond Milaan in rep en roer. Niet alleen met de modeweek weet de stad de verzamelde pers en buyers uit de hele wereld aan te trekken, een gelijkaardige volksverhuizing voltrekt zich tijdens Milan Design Week, die aan het jaarlijkse Salone del Mobile gekoppeld is. De laatste editie trok maar liefst 434.509 bezoekers uit 188 landen, die bij een 2500-tal exposanten en designers de laatste nieuwigheden voor hun inte- rieur, van voordeur tot zolder, kwamen ontdekken.
...

Drie weken geleden stond Milaan in rep en roer. Niet alleen met de modeweek weet de stad de verzamelde pers en buyers uit de hele wereld aan te trekken, een gelijkaardige volksverhuizing voltrekt zich tijdens Milan Design Week, die aan het jaarlijkse Salone del Mobile gekoppeld is. De laatste editie trok maar liefst 434.509 bezoekers uit 188 landen, die bij een 2500-tal exposanten en designers de laatste nieuwigheden voor hun inte- rieur, van voordeur tot zolder, kwamen ontdekken. Het verschil met de modeweek, die zich vooral achter gesloten deuren afspeelt, is dat de Milanezen zelf eveneens een week lang in design kunnen opgaan. Simpelweg omdat alles wat hip and happening is zich in de binnenstad afspeelt. Alcova, een verlaten fabriek waar ooit panettones van de band rolden, werd zo voor het eerst opengesteld voor het grote publiek om verschillende internationale designgalerijen voor te stellen. Van bij de opening werd de locatie uitgeroepen tot dé plaats om veelbelovende namen te ontdekken. De leegstaande ruimtes onder het Ventura Centrale (het centraal station) werden opgevuld met kunstige installaties, expo's en zelfs een restaurant vormgegeven door de internationaal geprezen interieurarchitect David Rockwell. Toegankelijk voor jong en oud. Met dank aan een app op mijn smart- phone weet ik dat ik tijdens de vier dagen die ik op de Design Week spendeerde, 69.108 stappen zette. Goed voor bijna 40 kilometer en 74 verdiepingen doorheen diverse kleuren, materialen, mensen en installaties die elk op hun manier een indruk nalieten. Kosten noch moeite werden gespaard om een visueel statement te maken. Zoals modehuis Hermès, dat 150.000 zelligetegels liet overkomen uit Marokko om ze dan drie weken lang één voor één met zorg te plaatsen, enkel en alleen als - weliswaar overweldigende - setting voor de nieuwe homecollectie. Winkels werden pop-ups, parkjes foodtruckfestivals, ateliers tijdelijk onderverhuurd, palazzo's volledig getransformeerd en zelfs hele appartementsgebouwen omgevormd tot zogenaamde ervaringsruimtes. Maanden voorbereidingswerk en handenvol geld om nog geen zes dagen lang de hele wereld te kunnen imponeren. En met succes, want ook op straat is het dringen geblazen. Iedereen wil zijn honger naar design stillen en zoekt naar het juiste standpunt om dé foto te maken die zijn of haar Instagramfeed waardig is. Het continu tegen mensen aan botsen, neem je er gewoon bij. Wat me tussen al dat grootse en indrukwekkende het meest heeft geraakt, zijn de initiatieven die we beschrijven in de Recyclage-revolutie (p. 17). Ontwerpers die aan recyclage, upcycling en circulair design doen. Misschien gaan jouw ogen daar spontaan van rollen, maar de mijne zagen een kentering. In Milaan werd dit jaar eindelijk bewezen dat recycleren niet leidt tot duffe of lelijke dingen, maar tot producten die wel degelijk in een smaakvol interieur horen. Zelfs Rossana Orlandi, die als een van de invloedrijkste curatoren in de designwereld wordt beschouwd, vertrouwde Dezeen.com toe dat ze ontwerpers ertoe wil aanzetten om gerecycleerd plastic te gebruiken. "Ontwerpers kunnen helpen het probleem op te lossen", zei ze. Nu wij nog. Het is hoog tijd dat we - mezelf incluis - onze vooroordelen laten varen en bewuster kiezen voor gerecycleerde materialen in ons interieur.