Bovenop een berg kartonnen dozen zien we een man, keurig in het pak. Hij kijkt naar het licht, naar de toekomst, naar morgen. Christophe Coppens ten voeten uit, met de rug naar de toeschouwer. Vergis u niet : dit is geen onbeleefdheid, veeleer een mengeling van bescheidenheid, surrealisme en romantiek. Met dit grote zelfportret kondigt hij officieel zijn tentoonstelling aan, gevolgd door de veiling van een aantal werken bij Pierre Bergé & Associés in Brussel. Niet alleen zijn hoeden, accessoires en sieraden, maar ook zijn haute couture - gedragen door sterren als Beth Ditto, Rihanna, Grace Jones, onze koninklijke familie en andere gekroonde hoofden - zullen...

Bovenop een berg kartonnen dozen zien we een man, keurig in het pak. Hij kijkt naar het licht, naar de toekomst, naar morgen. Christophe Coppens ten voeten uit, met de rug naar de toeschouwer. Vergis u niet : dit is geen onbeleefdheid, veeleer een mengeling van bescheidenheid, surrealisme en romantiek. Met dit grote zelfportret kondigt hij officieel zijn tentoonstelling aan, gevolgd door de veiling van een aantal werken bij Pierre Bergé & Associés in Brussel. Niet alleen zijn hoeden, accessoires en sieraden, maar ook zijn haute couture - gedragen door sterren als Beth Ditto, Rihanna, Grace Jones, onze koninklijke familie en andere gekroonde hoofden - zullen erbij zijn. Daarnaast zullen er objecten te zien zijn uit de decoratiecollectie I had a house, it burned down, I saved some memories van 1999, zijn poppenhuizen uit de jaren 2001 en 2003, zijn collages die als vertrekpunt dienden voor de hoedencollectie lente/zomer 2011 van Manish Arora, plus nog enkele verrassingen, exact twintig, zoals de ouderdom van zijn huis dat hij él'Atelier' noemt. Christophe Coppens houdt niet van oudheden, noch van retrospectieven. "Er is geen reden om te feesten (daar zijn het de tijden niet voor), noch om achterom te kijken (daarvoor is het nog te vroeg)", schrijft hij. Hij wil gewoon even alles op een rijtje zetten en enkele zaken opdiepen uit de kelder : archiefstukken, accessoires, schetsen die ooit enkele seconden werden bekeken en dan weer opgeborgen zijn. Christophe is altijd erg productief geweest. Hij wil nu wat dingen sorteren, drie dagen lang exposeren en er zich dan van bevrijden. Hij hoopt dat zijn werken een nieuwe thuis vinden. Daarna gaat hij weer nieuw werk maken. Alleen de toekomst telt. Zo doet hij dat al van meet af aan. Hij is pas 21 als hij een opleiding toneel en regie volgt aan het Conservatorium van Brussel. Tegelijk gaat hij in de leer bij de 76 jaar oude mevrouw Verstraeten in Melsele, want hij wil hoeden ontwerpen. Christophe is niet te stuiten : hetzelfde jaar nog, in 1990, begint hij een eigen atelier, lanceert zijn collecties, werkt in de Belgische toneelwereld en vertrekt naar New York. Hij wil aan al wie daar iets te betekenen heeft zijn look book laten zien. Reactie van Vogue : "Jongeman, durf eerst maar eens te kiezen tussen mode en kunst, en kom dan nog eens terug." Harde woorden, die hij zich nog al te goed herinnert. Twintig jaar later heeft Christophe Coppens nog altijd niet gekozen. Waarom zou hij ? Mocht hij gekozen hebben, dan zouden deze tentoonstelling en deze veiling er nooit gekomen zijn. Hij zucht : "Het is mijn kracht en mijn zwakte." Maar vandaag valt alles op zijn plaats, terwijl hij de laatste hand legt aan de veilingcatalogus en aan de twintig verrassingshoeden die hij speciaal voor deze gelegenheid ontworpen heeft. Haute couture op de wijze van Christophe Coppens, met namen als : mask (the face), butterfly (the transformation) en the queen (la reine). Woorden waardoor hij geobsedeerd is. Langzaam komen ze tot leven. Tussen kunst en mode. Een uniek talent. - Tentoonstelling op 3 en 4 december van 10 tot 18 uur, en op 5 december van 10 tot 13 uur. Veiling op 5 december om 15 uur bij Pierre Bergé & Associés België, Grote Zavel 40, 1000 Brussel. Tel. 02 504 80 30. www.christophecoppens.comDoor Anne-Françoise Moyson - portretfoto marc tops