In Le Domaine des Andéols moest de Provençaalse traditie wijken voor een designdecor in grote stijl, bedacht door een grootmeester in modeshows. Een heerlijk spel van licht, kleur en vormen.

O livier Massart, een goed uitziende zestiger, is vertrouwd met de glamour en de glitter van la vie parisienne. Met zijn bedrijf Mode en image is hij de man achter heel wat grote defilés. Hij is echter ook gepassioneerd verzamelaar van schilderkunst en fotografie, design en meubelen. Hij is bijvoorbeeld helemaal weg van het Duitse paviljoen dat Mies van der Rohe ontwierp voor de wereldtentoonstelling in Barcelona, en verwijst graag naar de grote designklassiekers van Harry Bertoia, René Herbst, Isamu Noguchi, Florence Knoll, Andrée Putman of Charles en Ray Eames. U komt ze allemaal tegen in een gastenverblijf dat uniek is in zijn genre, en zeker voor de streek waar het zich bevindt, namelijk de Lubéron.

Olivier Massart is hier geboren, op dit plekje in de Provence, waar je van op de heuveltop de zon ziet ondergaan boven Saint-Saturnin-lès-Apt. “Ik had een geweldige jeugd. Mijn grootvader was kunstenaar en ongelofelijk gastvrij. Schilders, ceramisten, schrijvers, ze kwamen allemaal over de vloer. Dat bracht me op het idee om hier opnieuw kunstenaars te ontvangen en onderdak te geven.” Omdat het ideaal ook gefinancierd moet worden, creeerde hij een superluxueus hotel. Op een enkele uitzondering na werden de oude gebouwen steen voor steen afgebroken en heropgebouwd. Het restaurant, de spa en het binnenzwembad zijn nieuwbouw. “Ik heb me laten bijstaan door drie architecten, al was het maar voor de technische berekeningen. De lijnen en vormen heb ik grotendeels zelf bedacht. En voor de inrichting van de negen woningen ben ik helemaal zelf verantwoordelijk.”

Elk huis is uitgerust met een living en een minikeuken, badkamer(s) met daarin een ruime, hoekige badkuip in beton, en één of meer slaapkamers. De inrichting is luxueus, trendy en design. Alle negen hebben ze een eigen, aparte sfeer. Soms vormde kleur, wit en rood, het uitgangspunt. In het witte salon staan de zitmeubelen en het bed Barcelona van Mies van der Rohe en een tafel van Florence Knoll. Blikvanger in het rode salon is de sofa met ronde vormen, Victoria & Albert van Ron Arad ( Moroso). Rond de transparante tafel Nomos van Norman Foster ( Tecno) staan rode stoelen, ontworpen door de beeldhouwer Pucci de Rossi, “de meest Parijse van alle Italiaanse artiesten”. Soms vormde een designobject het uitgangspunt, zoals de prachtige chartreusegroene sofa Free Form van Isamu Noguchi in het Maison des Cascades.

Le Domaine des Andéols trekt uiteraard een cliënteel met een zwak voor architectuur en design. Velen komen voor een weekend, sommigen voor één of zelfs twee weken en tellen daarvoor een niet onaardig bedragje neer. n

Jean-Pierre Gabriel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content