15 3X TRENDING IN DE APPSTORE

© SARAH VANBELLE

Volgend jaar gaan we leren inhalen, ons ‘Yakarma’ upgraden, en een fitnessabonnement voor de geest nemen.

1. FASTLANING – INHALEN ANNO 2015

Fastlaning, een Engels woord voor ‘de wachtrij voorbijlopen’. In de luchthaven mag het zomaar, als je een dure frequent flyer-kaart op zak hebt. In 2015 gaan apps experimenteren met het principe in alle sectoren. Bij de hotelketens Starwood, Hyatt en Hilton lopen testprogramma’s waarbij je via een app kunt inchecken en je smartphone dienstdoet als kamersleutel. De balie wordt op die manier overbodig. In het Zweedse pretpark Liseberg kun je aan de nieuwe rollercoaster Helix een game downloaden en elk kwartier krijgt de speler met de hoogste score een skip the line-pas. De lange wachtrij in een Starbucks moe ? Binnenkort kun je via de Starbucksapp koffie bestellen enkele minuten voor je arriveert. Betaal met kredietkaart en waai als een vip de bar binnen om de bestelling op te pikken. Boze blikken gegarandeerd. De Amerikaanse hamburgerketen Five Guys doet hetzelfde met hamburgers, en met de app Movietickets mag je zo binnen in Amerikaanse filmzalen. Taco Bell werkt aan een gelijkaardig systeem voor de drive-inbestel-lingen. Bijgevolg een uitdagende trend in 2015 : met de auto een rij auto’s inhalen.

2. ZENTECH – GPS VOOR DE ZIEL

“’s Werelds eerste fitnessabonnement voor de geest.” Zo omschrijft Andy Puddicombe de mindfulnessapp Headspace die hij in 2010 lanceerde. Intussen al meer dan Ć©Ć©n miljoen keer gedownload. Puddicombe “deed voor meditatie wat Jamie Oliver voor koken heeft gedaan”, aldus The New York Times. Als je vandaag in de app store van iTunes gaat kijken in de categorie ‘gezondheid’, zijn de mindfulnessapps niet te tellen. Mental Workout, Buddhify, Meditation Helper, om er een paar te noemen. Hoe gaat dat zo, dat smart mediteren ? Er komen klankschaalconcerten bij kijken, en vallende houtblokken en isochrone tonen om je hersenen in een ritme te brengen. De trend zet zich verder in 2015, en breidt uit. Naast meditatietechnieken, komt er tegenwoordig ook geluk uit je iPhone. De Engelse krant The Guardian lanceerde zonet de app Happy for life. Gebruikers krijgen elke dag een nieuwe tip Ć  la ‘plant een boom’ of ‘ga zwemmen’. Doel : boost your mood and increase your happiness. Een ‘niet tevreden, geld terug’-garantie is niet van toepassing, aangezien het merendeel van deze apps gratis zijn.

3. INCOGNITORATI – ONLINE ONDERGRONDS GAAN

Onze privacy is dood en begraven, met dank aan onze vrijwillige overgave aan Facebook en Google. Als tegenreactie wordt anoniem surfen en chatten populair. Trendwatchers gooien met termen als De Incognitorati (zij die hun identiteit verbergen) en Crypto Culture (het versleutelen van informatie). Bekendste voorbeeld van dat ‘online ondergronds gaan’ is de app Snapchat, waarmee je foto’s verstuurt die na enkele seconden vernietigd worden. Volgend jaar zal Base in ons land de Blackphone verkopen, een volledige versleutelde telefoon die geen enkel spoor nalaat, uitgevonden door de Amerikaanse privacygoeroe Phil Zimmermann.

Anoniem berichten posten in een community waar mensen elkaar niet kennen is trending. Dat gaat van “ik heb de irritante kat van mijn buur vrijgelaten” tot “ik heb kanker en ik heb niemand om het aan te vertellen”. Nee, er bestaat nog geen werkwoord voor, maar wel al verschillende apps, met voorspelbare namen zoals Whisper en Secret.

Helemaal nieuw is Canary, sinds kort te downloaden. Inloggen doe je met een werkgerelateerd e-mailadres Ć  la @roularta.be of @vrt.be. Je ziet op het forum enkel berichten van gebruikers binnen hetzelfde bedrijf. Genre “ergens anders gesolliciteerd en ik ben hier weg !” Maar dan anoniem, het is onmogelijk te achterhalen van wie de berichten komen. Digitale roddels op de werkvloer.

Hyperpopulair onder Amerikaanse studenten is Yik Yak. Eind 2013 gelanceerd door twee 23-jarigen en een half jaar later was het al de negende meest gedownloade app van de VS. Gebruikers posten berichten, zogenaamde ‘Yaks’, die vervolgens door de community worden upvoted of downvoted. Hoe meer positieve stemmen, hoe groter je Yakarma. Meest gehoorde kritiek op de anonieme sociale media is dat de deur naar massaroddels wagenwijd openstaat. Toen vorig jaar op Whisper de roddel werd gelanceerd dat Gwyneth Paltrow haar man Chris Martin zou bedriegen, ging dat de wereld rond. Noem het de webversie van graffiti op de toiletdeur.

VH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content