1 WEBLAUNCH

La Prairie brengt een trio parfums op de markt : Life Threads (50 ml : 97 euro). Er zijn wel meer merken die met verschillende geuren tegelijk uitpakken (zie p 20), maar bijzonder is dat de drie ook online worden gelanceerd met elk een eigen minifilm. Er komen ook webisodes op de gelijknamige site. Silver (zwoel bloemig), Gold ( gourmand) en Platinum (bloemige chypre) komen behoorlijk opulent over, net als de ambassadrice : de Frans-Amerikaanse Arielle Dombasle, zangeres-model-actrice en vrouw van de Franse filosoof-schrijver Bernard-Henri Lévy.

www.lifethreads.com, www.laprairie.com

www.debatpublic-nano.org

2 GEUREN OVER HET INTERNET

Het Japanse telecommunicatiebedrijf NTT heeft een systeem ontwikkeld dat het mogelijk maakt om geuren te versturen via het internet, meldt CrunchGear, een blog over gadgets en computerhardware. I-Aroma service bestaat uit een USB-stick die zes basisoliën bevat. Door ze te mengen kun je een hele waaier aan geuren krijgen. Momenteel zijn er twee prototypes : het ene is ontwikkeld door een astroloog die geuren uitzendt die de dominerende planeten weergeven, het andere is bedacht door een aromatherapeut om de verschillende tijdstippen en levensstijlen weer te geven. NTT zou ook aan het experimenteren zijn met gsm’s die voorzien zijn van parfumvullingen die in staat zijn om een waaier aan geurcombinaties af te geven.

3 BLOGGENDE PARFUMEUR

Bloggers over parfum bestaan er genoeg, maar parfumeurs die bloggen zijn op één hand te tellen. Op chroniquesolfac-tives.blogspot.com kun je volgen wat Céline Ellena, dochter van Hermès-parfumeur Jean-Claude Ellena, en zelf de neus achter het nichemerk The Different Company, bezighoudt.

4 WIE HEB IK AAN DE LIJN ?

Guerlain schakelde het Franse telefoniebedrijf SFR in om de nodige hype te ontketenen rond de nieuwe damesgeur Idylle. Het merk voert doelgericht campagne, onder meer met sms-berichten. Idylle kreeg ook een eigen site waar je het tv-spotje kunt zien, de making-of, interviews met de parfumeur en de ontwerper van de flacon kunt bekijken of het campagneliedje kunt downloaden. Deze cover van Singin’ in the rain werd ingezongen door het twintigjarige gezicht van Idylle, de Franse actrice-model-danseres Nora Amezeder.

www.idylle-guerlain.com

5 De mooiste parfumwinkels

Ze bestaan nog : parfumwinkels waar je aparte geuren kunt ontdekken en waar je met kennis van zaken en liefde voor het vak wordt geholpen. Onze favorieten op een rijtje.

APRES L’ONDEE, KNOKKE

Anderhalf jaar geleden opende Annabelle Decoene een eigen zaak. Met twintig jaar ervaring in de parfumwereld op zak stelde ze een mooi aanbod samen, met nichegeuren zoals Etro, Parfumerie Générale, Montale (probeer Oud !), Miller & Berteaux, Etat Libre d’Orange en vele andere. Je kunt er ook terecht voor workshops in parfum, verzorging en make-up.

Dumortierlaan 135, 8300 Knokke ; www.apreslondee.be

PLACE VENDôME, WEVELGEM

De klanten van David Depuydt komen van heinde en verre naar zijn parfumerie in Wevelgem. Hij heeft een eigenzinnige selectie, van Caron tot Amouage, en verkoopt alleen waar hij zelf volledig achter staat. Hij heeft een boon voor Guerlain, wat onlangs beloond werd met een heuse Guerlain corner, waar je exclusiviteiten vindt die enkel in de Guerlain flagship store op de Parijse Champs Elysées worden verkocht.

Haute parfumerie Place Vendôme, Menenstr 2, 8560 Wevelgem.

SANTA MARIA NOVELLA, ANTWERPEN

In het modekwartier van Antwerpen, om de hoek van het Modemuseum, bevindt zich een filiaal van de Officina Profumo Farmaceutica di Santa Maria Novella uit Firenze. Daar verkochten de dominicaner monniken sinds 1612 zepen, allerhande geuren en verzorgingsproducten, gemaakt van natuurlijke ingrediënten en volgens eeuwenoude recepten. Ook dit winkeltje heeft iets van een oude apotheek, maar dan met lekkere geuren en prachtige verpakkingen.

Augustijnenstraat 39, 2000 Antwerpen ; www.smnovella.be

MAGNOLIA, ANTWERPEN

In twee jaar tijd wist Audrey Heselmans haar beautyboetiek uit te bouwen tot een referentie in niche-merken met exclusiviteiten. Naast een uitgebreid verzorgingsaanbod, zijn er ook bijzondere parfummerken te vinden, zoals Parfumerie Générale, de bioparfums van Rich Hippie, de cultgeuren van Piguet, Mona di Orio en nog veel meer. Al dat moois kun je ook via de webshop bestellen.

Volksstraat 28, 2000 Antwerpen ; www.magnoliashop.be

SENTEURS D’AILLEURS, BRUSSEL

Pierre Donie is de referentie in Brussel voor mensen die aparte geuren en service zoeken. Het personeel is gedreven en goed op de hoogte van het rijke aanbod, waaronder de geuren van Costes, Frederic Malle en The Different Company. Senteurs d’Ailleurs heeft ook de exclusiviteit voor de Tom For Private Blendcollectie. De winkel is een heuse schatkamer vol pareltjes, maar wie niet tot in Brussel geraakt, kan ook online bestellen.

Louizalaan 94, 1030 Brussel ; www.senteursdailleurs.com

Wordt verwacht

L’Anti-chambre is een droom van parfumliefhebber Anne Pascale Mathy-Devalck. In deze parfumerie heb je de keuze uit een dertigtal basisgeuren, waarmee Anne Pascale je persoonlijke parfum samenstelt. Ze verkoopt er ook haar eigen creaties en een antiallergisch parfum voor gevoelige neuzen.

L’Anti-chambre opent half december de deuren op Place Georges Brugmann 13, 1050 Brussel

www.l-antichambre.com; 0475 98 95 89

7 Niche

Voor wie zijn gading niet vindt in de grote lanceringen en het wat specialer mag zijn, wordt het aanbod aparte geuren van kleine nichemerken steeds groter. Een selectie van de nieuwste blikvangers.

Mona di Orio bestaat echt ! Ze was de protegee van de legendarische parfumeur Edmond Roudnistka. Na zijn dood besloot ze haar eigen ding te doen. Een paar jaar geleden bracht ze haar lijn uit : een reeks poëtische parfums waarvan Chamarré (50 ml : 90 euro) de zesde is. Deze heldere huidgeur begint kruidig met noten van lavendel en salie, heeft een hart van poederige bloemennoten die versmelten in een basis van muskus en hout.

Exclusief bij Magnolia, Volksstraat 28, Antwerpen ; www.magnoliashop.be

Annick Goutal maakte haar nieuwe parfum Mandragore Pourpre (EDT 100 ml, vierkante flacon : 75 euro, rond flesje : 89 euro) sterker, donkerder en kruidiger dan het originele Mandragore, waar je vlagen citrus en groene munt in herkent. Deze purperen versie kreeg een mysterieuze cast van fruitige ondertonen, een snuifje peper en een vleugje wierook mee. Deze kruidige chypre zal zowel mannen als vrouwen weten te verleiden.

02 740 19 91

Humor en originaliteit zijn de twee basisprincipes van het Franse parfumhuis Etat Libre d’Orange. Zo is Fat Electrician (EDP50 ml : 59 euro) een ongewone bizarre combinatie van viriel vetiver en oosterse noten als vanille en mirre. Een combinatie die echte vetiverliefhebbers waarschijnlijk wel kan bekoren.

www.etatlibredorange.com

Frederic Malle, stichter van de Editions de Parfums, maakte naam door de beste parfumeurs carte blanche te geven. Zijn nieuwste project is een lijn huisgeuren, geïnspireerd door de natuur. Behalve enkele kaarsen (van 60 tot 105 euro) bestelde Malle ook twee minder courante verspreidingssystemen. Een verstuivingssysteem dat hij Fleurs Mécaniques (voorlopig enkel in het buitenland verkrijgbaar) doopte en een blok geparfumeerd rubber (75 euro) dat je tussen je kleren of in je auto kunt verstoppen.

Exclusief bij Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 94, 1030 Brussel ; www.senteursdailleurs.com ; www.editionsdeparfums.com

De financier van Amouage is de sultan van Oman die het duurste parfum ter wereld wilde maken. Dat viel in de smaak en Amouage is intussen een heus merk geworden met verscheidene rijkelijke geuren. Lokale grondstoffen en legenden leveren de inspiratie, zo ook bij het nieuwe parfumduo Epic (vrouwen EDP 50 ml : 195 euro, mannen EDP 50 ml : 175 euro). Het verhaal gaat dat Puccini de legendarische aria uit zijn onafgewerkte opera Turandot verstopt had langs de Zijderoute. De aria was immers vervloekt : wie ze probeerde te zingen zou meteen sterven omdat de muziek te veeleisend is voor het menselijke lichaam. Beide parfums bevatten grondstoffen van plekken langs de zijderoute : allerlei roossoorten, kruiden en houtsoorten voor Epic Woman, Epic Man staat bol van de kruiden, hout, patchoeli en leder.

Info : 016 49 14 45

8 MAISON FRANCIS KURKDJIAN

In september opende parfumeur Francis Kurkdjian een eigen boetiek, waarvoor hij zeven parfums ontwikkelde. Je kunt er ook huisgeuren, geurkaarsen, wierookpapier en zelfs geparfumeerde wasverzachter vinden. Later op het jaar worden de producten ook verkocht bij Liberty in Londen en Bergdorf Goodman in Chicago en Beverly Hills.

Kurkdjian, een van de succesvolste parfumeurs, maakte op zijn 25ste al Le Male voor Jean Paul Gaultier, een van de succesvolste mannenparfums. Zijn bekendste succes is ongetwijfeld Narciso Rodriguez for her. Dit jaar maakte hij Ma Dame van Jean Paul Gaultier en Zen for men van Shiseido (i.s.m. Françoise Caron).

Maison Francis Kurkdjian, 5 rue d’Alger, Paris

9 CELEBRITYPARFUMS: HET DIEPTEPUNT

Nadat de B-celebrity’s allemaal hun eigen parfum hebben gepromoot, is het blijkbaar de beurt aan de dode sterren. Twintig jaar na zijn dood brengt Barbara Orbison, weduwe van zanger Roy, Pretty Woman uit, genoemd naar zijn grootste hit. De entourage van Michael Jackson volgt het met interesse : zou er eindelijk een markt zijn voor de overstock die ze vijftien jaar geleden niet aan de straatstenen kwijtraakte ?

10 ALCOHOL

Dat parfums voornamelijk uit alcohol bestaan wist iedereen al, maar dat sommigen dat letterlijk nemen ? Lubin was in 1955 met Gin Fizz ongetwijfeld de eerste om zich te laten inspireren door een cocktail. Dat parfum werd deze zomer opnieuw uitgebracht in zeer beperkte distributie. Jammer genoeg niet in België, wel in het Londense Harrods. Enkele jaren geleden scoorde Donna Karan met DKNY. Ongetwijfeld zat het akkoord van bloedsinaasappel en mandarijntjesvodka er voor iets tussen. Huisparfumeur Thierry Wasser gaf Guerlain Homme Intense een mojito-akkoord mee. L’Artisan Parfumeur is dan weer een fan van absint, getuige het parfum Fou d’Absinthe. En er zijn nog meer liefhebbers : Christian Lacroix doopte zijn nieuwste parfum Absynthe en Calvin Klein Free probeert deze herfst mannen te verleiden met een absint-akkoord.

Thierry Mugler ging nog een stapje verder en liet zijn drie succesvolste geuren rijpen op houten vaten, zoals de fijnste whisky’s. Voor Les Liqueurs de Parfum werden vaten op maat gemaakt om de juiste nuances te krijgen in de parfums, die acht weken lagen te rijpen. Voor Angel (EDP 35 ml : 70 euro) werd het kersenhout dat mooi inspeelt op de gekonfijte vruchten, amber en patchoeli. Alien (EDP 30 ml : 54 euro) kreeg eikenhout, dat harmonieert met de amandeltoetsen, hout en ambernoten. A*Men (EDT 100 ml : 67,50 euro) kreeg er een toets Pure Malt bij die de fruitige, lichtjes gerookte nuances verheldert.

Info : www.lubin.eu ; www.lartisanparfumeur.com

11 Groepsgeuren COLLECTIE

Eind oktober verzamelde de Belgische pers ten huize Cartier voor de lancering van Les Heures de Parfum, een dertiendelige collectie ontworpen door huisparfumeur Mathilde Laurent (zie ook p. 26). Vijf jaar geleden maakte Laurent de overstap van Guerlain naar Cartier om er parfum op maat te maken. Met deze schitterende unisekscollectie bevestigt ze haar reputatie als een van de meest getalenteerde parfumeurs van haar generatie. Les Heures de Parfum is gebaseerd op een moment in de tijd, een knipoog naar de jarenlange traditie van het merk in de horlogerie. Iedere geur verwijst naar een uur van de dag en is genummerd van I tot XIII. Dit jaar lanceert Cartier vijf geuren, daarna wordt de collectie jaarlijks aangevuld met telkens twee flacons. Beginnen doen ze onder meer met La Treizième Heure, het dertiende en laatste uur dat symbolisch verwijst naar het huisnummer van de boetiek in Parijs, een belangrijke Cartierlocatie. Deze verleidelijke geur bevat onder meer ledernoten, bergamot, patchoeli en vanille.

In een tijd waar de lancering van één enkel parfum een (financieel) risico inhoudt, is de productie van een dertiendelige collectie zonder meer gedurfd te noemen. Toch is het fenomeen van de parfumcollectie geen nieuwigheid. Drie jaar geleden zette Chanel de trend met een reeks van tien : Les Exclusifs. Huisparfumeur Jacques Polge maakte een reis door het rijkgevulde leven van Coco Chanel en vertaalde de hoogtepunten in tien exclusieve geuren. Al mogen we natuurlijk ook Hermèssence van Hermès uit 2004 niet vergeten. Bij de lancering bestond de collectie uit vier exclusieve geuren ontworpen door huisparfumeur Jean-Claude Ellena. Ondertussen kwamen daar nog vier geuren bij. Ook Armani volgde met zijn Collection Privé, een reeks bijzondere geuren waarmee hij in de prijzen viel. Dit najaar brachten onder meer Tom Ford (Private Blend : twaalf parfums), D&G (Anthology : vijf geuren) en Van Cleef & Arpels (Collection Extraordinaire, zes geuren).

Info : Les Heures I, VI, VII en XIII zijn te koop in de boetiek van Cartier in Brussel. L’Heure X is beschikbaar vanaf mei. Cartier, Waterloolaan 54, 1000 Brussel. www.cartier.com

Chanel Les Exclusifs bij boetiek Chanel, Waterloolaan 63, 1000 Brussel, www.chanel.com

Hermèssence bij boetiek Hermès, Schuttershofstraat 19, 2000 Antwerpen ; www.hermes.com

Armani Collection Privé bij Parfuma, Eiermarkt 31, 2000 Antwerpen ; www.parfuma.be

Tom Ford Private Blend bij Senteurs d’Ailleurs, Louizalaan 94, 1050 Brussel, www.senteursdailleurs.com

D&G en Van Cleef & Arpels in de betere parfumerie.

(Ellen De Wolf); Samenstelling Sofie Albrecht . Illustraties Leen Van Hulst

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content