Vorige maand postte de Amerikaanse fastfoodketen Baja Fresh een bon voor een gratis burrito op zijn Facebookpagina. Aanvankelijk een cadeautje voor de toen 1800 volgelingen van de pagina, moesten uiteindelijk 50.000 fans gevoed worden. Vervang de Mexicaanse snack door een duur mode- of luxe-item, en u weet hoe interessant socialenetwerksites zijn voor internetmarketeers. Vooral nu de consument met alle mogelijke middelen zijn budget bewaakt en afbieden geen taboe meer is.
...

Vorige maand postte de Amerikaanse fastfoodketen Baja Fresh een bon voor een gratis burrito op zijn Facebookpagina. Aanvankelijk een cadeautje voor de toen 1800 volgelingen van de pagina, moesten uiteindelijk 50.000 fans gevoed worden. Vervang de Mexicaanse snack door een duur mode- of luxe-item, en u weet hoe interessant socialenetwerksites zijn voor internetmarketeers. Vooral nu de consument met alle mogelijke middelen zijn budget bewaakt en afbieden geen taboe meer is. Op Twitter gaan duizenden berichten inmiddels over koopjes en kortingsacties, de site Cheaptweet inventariseert ze tegenwoordig allemaal. Yahoo Deals, dat deze maand gelanceerd werd, doet hetzelfde voor internetaanbiedingen. Private sale-sites als RueLaLa, Ideeli en Hautelook richten zich dan weer op Facebook : net als op hun eigen site verwennen ze er de leden van hun fanpagina met kortingen. De aangeboden merken en producten worden meestal geheim gehouden. Zelf fan worden en de berichten afwachten is dus de enige manier om uw slag te slaan. Wie naar hun eigen homepage surft voor meer informatie, komt trouwens bedrogen uit. Die krijgt u namelijk alleen als u (gratis) lid wordt. Ook het Belgische Vente-Exclusive zit op Facebook. De online outlet store uit Ruisbroek stuurt zijn leden regelmatig e-mailaanbiedingen met kortingen van naar eigen zeggen dertig tot zeventig procent. U kunt echter alleen lid worden op uitnodiging van iemand die al lid is, of door u in te schrijven op de wachtlijst. Een en ander is de gevestigde namen natuurlijk niet ontgaan. Zo bieden ook de Amerikaanse grootwarenhuisketen Lord & Taylor en het lederwarenhuis Coach exclusieve kortingen aan via hun Facebookpagina's. Anderen maken gewoon gebruik van het e-mailadres van hun klanten, maar bestudeerden wel goed de 'fluistertechniek' van RueLaLa en co. Zo nodigde Neiman Marcus onlangs zijn trouwe klanten uit voor een kortingsactie tijdens de lunchpauze, terwijl Bloomingdale's geregistreerde sitebezoekers trakteerde op een kortingsbon van maar liefst 500 dollar, voor diezelfde dag gedane aankopen van minstens 1500 dollar. De voordelen van de onlinekortingsacties, in welke vorm dan ook, zijn duidelijk : de discrete (en goedkope) werkwijze houdt het exclusieve imago van de betrokken luxenamen in stand, en mond-tot-mondreclame is gegarandeerd. Elke consument houdt immers van speciale acties die niet voor iedereen weggelegd zijn. En mocht u niet spontaan over dat koopje beginnen te twitteren, dan ontvangt u wel een handige link om aan uw vrienden te sturen, wat u een extra korting oplevert zodra die hun eerste bestelling plaatsen. Info: deals.yahoo.com, cheaptweet.com, www.ruelala.com, www.ideeli.com, www.hautelook.com, www.vente-exclusive.com.Wim Denolf