Another Fashion Book, samengesteld door Jefferson Hack, bevat de beste beelden uit de achtjarige geschiedenis van het Britse glossy modetijdschrift Another Magazine. Uitgegeven door 7L, de uitgeverij van Karl Lagerfeld.
...

Another Fashion Book, samengesteld door Jefferson Hack, bevat de beste beelden uit de achtjarige geschiedenis van het Britse glossy modetijdschrift Another Magazine. Uitgegeven door 7L, de uitgeverij van Karl Lagerfeld. Marc Jacobs, zo is de voorbije jaren meermaals gebleken, kan nog het best worden beschouwd als een ontwerper in de traditie van Karl Lagerfeld. Beide heren lijken, om maar iets te noemen, geobsedeerd door hun eigen verschijning. Jacobs is, net als Lagerfeld, een meester in 'zelfheruitvinding'. Hij is, wat looks betreft, geëvolueerd van een verlegen, ietwat papperige klerk-met-brilletje tot een gespierde, getatoeëerde hunk, die het echt niet kan laten in allerlei tijdschriften te pronken met zijn nieuwe lichaam. Liefst halfnaakt. Toen Lagerfeld enkele tientallen kilo's was afgevallen, hield hij wijselijk zijn kleren aan. Maar hij schreef wel een bestseller over zijn dieet. Lagerfeld is, naar eigen zeggen, gefascineerd door boeken. Bij de Duitse uitgeverij Steidl leidt hij een imprint, 7L, met vooral modefotografie. Vaak van hemzelf. Bij zijn recente, eerlijk gezegd allesbehalve essentiële publicaties vinden we : de gebundelde foto's van een reclamecampagne voor Dom Perignon, een visuele studie van zijn favoriete mannelijke model en een boek over zijn passie voor Rusland. Of Marc Jacobs talent heeft voor fotografie is ons niet bekend. Zijn campagnes schiet hij in elk geval niet zelf. Voor zijn eigen merk werkt hij sinds 1997 met Jürgen Teller, de Duitse neorealist die zichzelf graag naakt fotografeert. Voor Jacobs fotografeert hij elk seizoen celebrity's en modellen met een hoog 'coolgehalte'. Charlotte Rampling, maar ook Sofia Coppola, Kim Gordon en Thurston Moore van Sonic Youth, Cindy Sherman, of nog, Victoria Beckham. Toegegeven, Beckham is niet honderd procent cool, maar Teller heeft haar wel op ironische wijze afgebeeld : voor tachtig procent weggestopt in een kartonnen zak. De advertenties voor Marc Jacobs worden sinds het begin identiek vormgegeven : een foto op klein formaat, met veel wit eromheen en een discreet logo. Ze zijn nu in boekvorm gebundeld, door Steidl nota bene. Zevenhonderd beelden, gespreid over 567 pagina's : volharding loont. Another Fashion Book, Jefferson Hack, Uitg. 7L, 55 euro. ISBN 978 3 86521 729 5. Marc Jacobs Advertising 1998-2009, Juergen Teller, Uitg. Steidl, 88 euro. ISBN 978 3 86521 715 8.Jesse Brouns