1. IN FLINTERS

Georgia Russell is de chirurgijn onder de papierkunstenaars. Met haar scalpel fileert ze oude boeken tot ragfijne sculpturen. Ook kranten en muziekpartituren moeten er aan geloven. "Mijn boekenfascinatie begon bij de bekende Parijse stalletjes aan de Seine", vertelt de Schotse kunstenares die al meer dan tien jaar in Frankrijk woont. Dat ze oude boeken ruïneert, hoort ze niet graag. "Het is destructie, maar niet op een negatieve manier. Om iets nieuws te maken, moet je soms eerst iets vernietigen. In elk werk zit zowel verlies als behoud. Dat vind ik interessant." Hoe het werk er precies gaat uitzien, weet Russell nooit op voorhand. Met engelengeduld versnijdt ze...

Georgia Russell is de chirurgijn onder de papierkunstenaars. Met haar scalpel fileert ze oude boeken tot ragfijne sculpturen. Ook kranten en muziekpartituren moeten er aan geloven. "Mijn boekenfascinatie begon bij de bekende Parijse stalletjes aan de Seine", vertelt de Schotse kunstenares die al meer dan tien jaar in Frankrijk woont. Dat ze oude boeken ruïneert, hoort ze niet graag. "Het is destructie, maar niet op een negatieve manier. Om iets nieuws te maken, moet je soms eerst iets vernietigen. In elk werk zit zowel verlies als behoud. Dat vind ik interessant." Hoe het werk er precies gaat uitzien, weet Russell nooit op voorhand. Met engelengeduld versnijdt ze pagina na pagina. Daarna bepaalt ze al plooiend en knippend de definitieve vorm. Russell : "Ik ben een beeldhouwster met papier. En ik teken met mijn scalpel." Van 16 mei tot 30 augustus houdt het Noordbrabants Museum in 's-Hertogenbosch (Ndl.) de allereerste museale soloshow van Georgia Russell. Er verschijnt ook een catalogus met haar werk. www.hetnoordbrabantsmuseum.nl Mademoiselle Maurice is de poëet onder de papierkunstenaars. Op grauwe stadsmuren tovert de Française Marie Saudin - haar echte naam - optimistische kunstwerken gemaakt van honderden felgekleurde origamicreaties. Zij woont en werkt in Parijs, maar het concept van deze efemere street art ontstond in Japan. "Ik heb een jaar in Tokio gewoond en net in die periode werd het land getroffen door de kernramp in Fukushima. Na die tragedie begon ik de openbare ruimte op te fleuren met origami. Het idee is gebaseerd op de Japanse legende dat wie duizend origamikraanvogels vouwt, een wens mag doen." Zo gebeurt het dat je Mademoiselle Maurice op straat ziet lopen met papieren zakken vol origami en een schetsje, op zoek naar een goede muur. Saudin is een van de weinige vrouwen die aan street art doen. "Banksy is een van mijn grote voorbeelden. Zijn boodschap, zijn aanpak, zijn visie, daar kan ik me helemaal in vinden." Issey Miyake vroeg Mademoiselle Maurice om voor de lancering van zijn nieuwe lenteparfum City Blossom installaties te maken in de boetieks van Parijs, Londen, New York en Tokio. Zij mocht ook de flacon voor het parfum ontwerpen. Jonathan Callan is de boekenfanaat onder de papierkunstenaars. Zijn sculpturen zijn grote hopen samengeklonterde boeken. Callan bevestigt zijn opgekrulde, opengesperde en samengeperste boeken aan elkaar met schroeven. Vriendelijk gaat dat er niet aan toe. De Britse kunstenaar ziet de boeken waarmee hij werkt als slachtoffers. "Ik vouw, snij, doorboor en sla de boeken tot ze precies de vorm hebben die ik wil. Welk boek het is, kan me niet veel schelen. Het is me te doen om het object, niet om de inhoud." Meestal rukt hij ook de cover van het boek. Wie Callans zeer compacte bibliotheken voor het eerst ziet, zal er waarschijnlijk niet meteen boeken in herkennen. De beeldhouwwerken zijn vrij abstract en lijken eerder op een weerkaart met hogedrukgebieden, regenkringen in een waterplas of een doorgezaagde boomstam. Die organische structuur herinnert aan de roots van het papieren boek : het bos. Bovendien toont Callan dat de mythische status van het boek als drager van kennis in deze digitale tijd langzaam afkalft. Tot 9 mei loopt in de Brusselse Hopstreet Gallery de tentoonstelling 'Vacation' van Jonathan Callan. www.hopstreet.be DOOR IRIS DE FEIJTER