Anne Chapelle, zakenvrouw achter Ann Demeulemeester en Haider Ackermann, bracht negen sterke figuren uit haar bedrijf samen voor een nieuw concept: ‘…A moment in…’. “Als de samenleving in zak en as zit, moet je uitpakken met iets nieuws.”

Al meer dan vijftien jaar is Anne Chapelle het zakenbrein achter bvba 32, het modebedrijf dat oorspronkelijk werd opgericht door Ann Demeulemeester. De onderneming maakt mode, van ontwerp tot productie en verkoop, en speurt daarnaast naar nieuw talent. Zo nam ze in 2005 de beloftevolle Haider Ackermann onder de vleugels. De jonge ontwerper zag meteen zijn omzetcijfer groeien, dankzij de ondersteuning die bvba 32 hem bood.

Maar vandaag heeft Anne Chapelle zin in iets nieuws. Een concept dat niet draait rond één individu, één ontwerper, maar wel rond waarden en de vele mensen achter de schermen. Iets dat past bij de tijdgeest. Dat is de filosofie achter A moment in : een Belgisch label waaronder verschillende jonge ontwerpers beurtelings hun product op de markt brengen, dat steunt op negen bedrijfswaarden, en dat geadviseerd wordt door negen bedrijfsfiguren. Noem het een platform voor nieuwe ideeën, dat niet onderhevig is aan de klassieke modeseizoenen.

Het ontstaan

Anne Chapelle : “De voorbije jaren klopten regelmatig jonge ontwerpers aan met de vraag of ik hen kon begeleiden en ondersteunen. Helaas kan ik niet iedereen lanceren in het modecircuit. Veel jongeren hebben goede ideeën, maar zijn daarom nog niet sterk genoeg om op zichzelf te staan. Toch bleven die vragen in mijn achterhoofd spelen. Daarnaast was ik ook begaan met de mensen van ons team, van wie sommigen al twintig jaar in het bedrijf werken, met een enorme inzet en grote professionaliteit. Konden zij al hun creativiteit en motivatie nog kwijt in hun werk voor Ann of Haider ? Beide kopzorgen hebben geleid tot A moment in. Ik wilde een platform creëren waardoor ik een jonge ontwerper – bijvoorbeeld iemand met een grondige kennis van breiwerk, of van lingerie – in contact kon brengen met professionals uit het bedrijf die alles weten van ontwerp tot verkoop en productverpakking. En welk moment is geschikter om zo’n idee te lanceren dan wanneer de hele samenleving in zak en as zit ? Ik wilde mijn mensen blijven stimuleren, om te voorkomen dat ze meegesleurd worden in de negatieve spiraal. Als je niet meer droomt, ben je dood.”

Het concept

“Elke ontwerper die een product lanceert onder het label A moment in moet geloven in onze negen bedrijfswaarden : geloof, liefde, respect, transparantie, authenticiteit, vertrouwen, creativiteit, samenwerking en kwaliteit. Dat lijstje is ontstaan toen ik een bedrijfsprofiel wilde opstellen waarmee ik de sterke figuren uit ons bedrijf wou aanspreken over mijn nieuw idee. Ik wilde geen nieuwe merknaam voorleggen, wel een universum van waarden. Ik schakelde de hulp in van een Engelse marketeer die me aanraadde om iedereen in het bedrijf te laten meedenken over onze bedrijfswaarden. Uit de vele reacties ontstond dit lijstje van negen woorden. Vervolgens maakte ik een tweede lijstje, met mensen uit alle afdelingen, die hoogstaand werk leveren en die de negen waarden zouden aankunnen in elke fase van het proces. Toevallig kwam ik opnieuw bij negen uit, mezelf inclusief. Ik geloof dat de toekomst draait rond teamwerk, de samenwerking van sterke individuen. Eén plus één is negen, in ons geval. Toen beide lijstjes opgesteld waren, was het tijd om het eerste project uit te werken : een breigoedcollectie genaamd A moment in time. We wilden iets heel puurs als eerste collectie, een bijzonder technisch product uit natuurlijke materialen, gemaakt door fabrikanten die nog manueel werken.”

De naam

“De slogan A moment in… wordt elke keer aangevuld met een trefwoord, afhankelijk van het product dat we lanceren. Dat kernwoord moet passen bij de sfeer van het product, maar ook bij de negen waarden. A moment in time verwijst naar de tijdloosheid van knitwear. Je draagt het ’s winters en ’s zomers, het creëert een moment voor jezelf. Binnenkort lanceren we ook A moment in focus, een mannencollectie, en A moment in touch, een jerseycollectie. Als een collectie een succes blijkt, komt er een vervolg. Maar we volgen niet noodzakelijk het ritme van de modeseizoenen. We maken ook niet per se kleren, misschien brengen we binnenkort wel een lijn verzorgingsproducten of boeken uit. We nemen de tijd om elk idee grondig door te lichten. De klant gelukkig maken, daar draait het óók om. Zodra een collectie klaar is, bezoekt de ontwerper ervan onze verkopers en legt uit hoe de negen waarden verweven zitten in het product. De verkoper kan dan het verhaal doorvertellen aan de klant. Dat alles heeft natuurlijk een prijskaartje, maar we proberen een ethisch verantwoord product te creëren, waar veel research aan voorafgaan.

Typisch Belgisch

“Ik heb sterke roots, ben opgegroeid als een realistisch mens. Maar ik duld geen fouten. Als ik anderen fouten zie maken uit nonchalance, word ik gek. Dat is typisch Belgisch, volgens mij. We hebben onze wortels stevig in de grond, we zijn harde werkers. Stille mensen ook. We zitten veel binnen, met ons klimaat kan dat niet anders. Dat uit zich in perfectionisme, daar zijn we sterk in. Dat merk je als je kijkt naar mediterrane landen : daar roepen ze luider, gesticuleren ze meer omdat ze buiten leven. Wij Belgen zijn soms té stil, te veel in de kiem gesmoord, té verlegen. Hoewel bepaalde figuren met een voorbeeldfunctie, zoals sommige politici, dan weer te egogericht communiceren. Wie regeert, moet dat net zo goed en integer doen als een bedrijfsleider. Je moet daar heel goed over nadenken, de balans moet kloppen op het einde, en je moet de juiste signalen verspreiden.”

Het label wordt in België verkocht in de nieuwe boetiek Prague in Antwerpen. Info : Drukkerijstraat 22, Antwerpen, 03 298 76 04, www.amomentin.com

Door Elke Lahousse Portret Rob Walbers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content