‘Zampy’ en ‘Promille T-shirt’

Jongeren ontwierpen intelligente kledingstukken voor de wedstrijd “I love IT”.

Een T-shirt dat uw promille-gehalte aangeeft of loopschoenen met ingebouwde gps: het klinkt bizar en futuristisch. Toch zijn het allebei uitvindingen van jongeren.

Meer dan 1100 jongeren tussen 14 en 18 jaar namen deel aan het project “I love IT“. Ze volgden tal van workshops – onder meer “Hoe werkt een chip?” en “Kan een pull slimmer zijn dan jezelf?” – en maakten daarna hun eigen technologische ontwerp. Zestien finalisten kregen vorige vrijdag de kans hun uitvinding te tonen. De jury beloonde de drie beste creaties.

De eerste prijs – een tripje naar Disneyland Parijs met de hele klas – ging naar de “Zampy” van het Koninklijk Atheneum in Malle. Deze Zelfstandige Automatisch Multifunctionele PYjama meet – via ingebouwde sensors – automatisch de hartslag en de temperatuur van de drager en toont deze op het schermpje aan de voorzijde van de pyjama. “De Zampy zou de taken van het verplegend personeel kunnen verlichten”, klonk het bij de jury.

Het “Promille T-shirt” uit Roeselare sleepte de tweede prijs in de wacht. Sensoren in het T-shirt sporen alcohol op, naargelang de hoeveelheid gevonden alcohol verandert de tekening op het shirt. Een groen verkeerslicht wordt bijvoorbeeld oranje of rood.

De derde plaats ging naar “The inventors” uit Beveren. Zij bedachten een anti-diefstalsysteem op basis van gps voor persoonlijke zaken, zoals uw horloge of geldbeugel.

Ook in tijden van crisis is er nood aan hoogopgeleide technici bij bedrijven. ‘I Love IT’ probeert de kloof tussen het onderwijs en de industrie te dichten en wil jongeren stimuleren om een wetenschappelijke of technische studie aan te vatten.

Ruth Vanden Berghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content