Nu iedereen weer hard aan het werk is en de lange heerlijke zomerdagen nog zo veraf lijken, bieden we jullie graag een beetje verstrooiing: de reistrends voor 2018. De prachtige locaties en indrukwekkende vergezichten doen wegdromen. Reizen is een van de prettigste manieren om je hoofd vrij te maken, rust te vinden, andere mensen en culturen te ontdekken en tot nieuwe inzichten te komen. Vaak beleef je aan de foto's en aan de herinneringen nog jarenlang plezier.
...

Nu iedereen weer hard aan het werk is en de lange heerlijke zomerdagen nog zo veraf lijken, bieden we jullie graag een beetje verstrooiing: de reistrends voor 2018. De prachtige locaties en indrukwekkende vergezichten doen wegdromen. Reizen is een van de prettigste manieren om je hoofd vrij te maken, rust te vinden, andere mensen en culturen te ontdekken en tot nieuwe inzichten te komen. Vaak beleef je aan de foto's en aan de herinneringen nog jarenlang plezier. Op zoek naar rust, stilte en ontspanning vierde ik de jaarwisseling in het Hoge Noorden. Het was er magisch, puur en weergaloos wit. Feeëriek beeld zonder klank. Toch had ik misschien beter voor de Belgische Ardennen gekozen, want het tripje naar Fins Lapland was behoorlijk nefast voor mijn ecologische voetafdruk. Als ik via een app de klimaatschade voor mijn vlucht bereken, kom ik op een Co2-uitstoot van 0,55 ton uit. Een behoorlijke hap uit mijn koolstofbudget, als je weet dat je per persoon niet meer dan 3 tot 4 ton Co2 per jaar mag uitstoten. Dat zijn de waarden als je een aanvaardbare hoeveelheid stikstofoxide eerlijk over alle aardbewoners zou verdelen. Het zal je niet verbazen dat wij, Europeanen, ook zonder een uitje naar Lapland al twee tot drie keer boven dat gemiddelde zitten. We mogen nog zo druk praten over duurzaamheid, ons nog zo ijverig met de fiets verplaatsen, nog zo fanatiek vegetarisch eten, recycleren en energiezuinig wonen, door ons vliegtuiggebruik blijft onze voetafdruk veel te groot. Beterschap is helaas niet in zicht. Integendeel. Tegen 2030 verwacht de luchtvaart een verdubbeling van het aantal passagiers. Van milieuvriendelijke brandstoffen of alternatieve energiebronnen is in de sector vooralsnog geen sprake. Op de klimaattop van Parijs in 2015 werden voor de luchtvaart geen bindende afspraken gemaakt. Vliegtuigmaatschappijen moeten nog altijd geen brandstofbelastingen betalen, waardoor het vaak goedkoper is om met het vliegtuig naar Barcelona te gaan dan met de auto of met de trein. Nochtans is de trein veruit het meest milieuvriendelijk vervoermiddel. Het is iets te gemakkelijk om de verantwoordelijkheid volledig bij de luchtvaartsector te leggen. Uiteindelijk zijn wij door op het vliegtuig te stappen zelf de vervuilers. Ecologisch verantwoord gaan reizen is in de eerste plaats onze eigen keuze en verantwoordelijkheid. We zouden iets vaker voor de wagen kunnen kiezen, maar afgezien van het feit dat dat niet veel milieuvriendelijker is, is het vooruitzicht op een lange autorit voor mij een serieuze pretbederver. Dan liever de trein. Een boek lezen en het landschap langzaamaan zien veranderen vanachter het raam, lijkt me een relaxte start van de vakantie. De trein wint aan populariteit. Het Europese nachttreinennet is in volle ontwikkeling en het Europees Parlement heeft een richtlijn goedgekeurd die bepaalt dat langeafstandsverbindingen per trein goedkoper moeten zijn dan per vliegtuig. En als ik toch een vliegtuig moet nemen omdat mijn bestemming vrijwel onmogelijk per trein, auto of boot te bereiken valt, dan zal ik het klimaatneutraal proberen te doen door mijn extra CO2-uitstoot te compenseren (greenseat.com). Al voelt dat toch ietwat onwennig: betalen om te mogen blijven vervuilen. Ik ga nog even nadenken over mijn volgende reisbestemming, ook dat is een deel van het vakantieplezier.