Een driedelig badpak dragen kan verschillende redenen hebben: sommige vrouwen dragen het om zich te beschermen tegen de zon, anderen om niet te bruinen en nog anderen beschouwen het als daad van verzet tegen een alom heersend schoonheidsideaal. Allemaal legitieme redenen, totdat een moslima ze opsomt. Dan wordt er plots gegoocheld met termen als 'onderdrukking' en 'de verlichte westerse cultuur'.

Onder die verwoording beslisten in Frankrijk een aantal burgemeesters dat de lichaamsbedekkende badpakken in hun kustgemeentes verboden werden.

Niet veel later werd er hier in Vlaanderen door N-VA gepleit voor een boerkiniverbod aan de Belgische kust. De discussie barstte los na een voorstel van Vlaams parlementslid Nadia Sminate (N-VA). Het is, net zoals bij de hoofddoek, een poging van politici om de kleding van moslima's te problematiseren. Zelfs wanneer de vrouwen in kwestie zelf voor hun outfit gekozen hebben.

Onderdrukking

Onder het mom van feminisme en vrouwenrechten wilt de N-VA de boerkini nu verbieden. De boerkini wordt een gedrocht genoemd, en beschouwd als een patriarchaal en cultureel-religieus instrument waarmee de 'arme' moslima onderdrukt wordt. Maar wie onderdrukt wie precies, wanneer het beleid de keuzevrijheid en de godsdienstvrijheid van een groep vrouwen wil indammen?

Het hele discours 'Wij komen op voor de rechten van de moslima', zonder nog maar één moslima aan het woord te laten over dit onderwerp is ontzettend problematisch, culturaliserend en stereotiep.

Is het wegnemen van het recht op het dragen van een boerkini niet een even zware vorm van onderdrukking als het opleggen daarvan? Is het niet die verplichting die de partij zegt te willen bestrijden?

Hoe verbeter je de positie van de vrouw, als je een groep vrouwen verplicht om weg te blijven van het strand? Wat is je keuzevrijheid nog waard, als iemand anders de opties bepaalt tussen dewelke je kan kiezen?'

Jihad Van Puymbroeck is 21 jaar, studente master Politieke Communicatie aan Universiteit Antwerpen, lid van de Vlaamse Jeugdraad en redactielid bij Kif Kif.

Evelien Geerts is PhD-studente in de wijsbegeerte aan University of California, redactielid bij Kif Kif, en lid van het Vrouwen Overleg Komitee (VOK).

Dieper nadenken over gender en diversiteit? Kif Kif houdt nog heel deze week een summerschool over het thema.

Een driedelig badpak dragen kan verschillende redenen hebben: sommige vrouwen dragen het om zich te beschermen tegen de zon, anderen om niet te bruinen en nog anderen beschouwen het als daad van verzet tegen een alom heersend schoonheidsideaal. Allemaal legitieme redenen, totdat een moslima ze opsomt. Dan wordt er plots gegoocheld met termen als 'onderdrukking' en 'de verlichte westerse cultuur'.Onder die verwoording beslisten in Frankrijk een aantal burgemeesters dat de lichaamsbedekkende badpakken in hun kustgemeentes verboden werden.Niet veel later werd er hier in Vlaanderen door N-VA gepleit voor een boerkiniverbod aan de Belgische kust. De discussie barstte los na een voorstel van Vlaams parlementslid Nadia Sminate (N-VA). Het is, net zoals bij de hoofddoek, een poging van politici om de kleding van moslima's te problematiseren. Zelfs wanneer de vrouwen in kwestie zelf voor hun outfit gekozen hebben. Onder het mom van feminisme en vrouwenrechten wilt de N-VA de boerkini nu verbieden. De boerkini wordt een gedrocht genoemd, en beschouwd als een patriarchaal en cultureel-religieus instrument waarmee de 'arme' moslima onderdrukt wordt. Maar wie onderdrukt wie precies, wanneer het beleid de keuzevrijheid en de godsdienstvrijheid van een groep vrouwen wil indammen? Het hele discours 'Wij komen op voor de rechten van de moslima', zonder nog maar één moslima aan het woord te laten over dit onderwerp is ontzettend problematisch, culturaliserend en stereotiep. Is het wegnemen van het recht op het dragen van een boerkini niet een even zware vorm van onderdrukking als het opleggen daarvan? Is het niet die verplichting die de partij zegt te willen bestrijden? Hoe verbeter je de positie van de vrouw, als je een groep vrouwen verplicht om weg te blijven van het strand? Wat is je keuzevrijheid nog waard, als iemand anders de opties bepaalt tussen dewelke je kan kiezen?'