Vrouwen blijven ook tijdens crisis shoppen

Vrouwen blijven ondanks de crisis shoppen. Mannen houden de vinger op de knip.

De drang om bij elke gelegenheid een andere tas aan de arm te hebben, blijkt voor vrouwen groter dan de angst om hun job te verliezen. Want vrouwen zijn in crisistijden consequentere shoppers dan mannen.

Zo verkopen handtassen van Louis Vuitton en Hermes nog altijd een stuk beter dan luxe-horloges, die traditioneel meer door mannen gekocht worden. De Zwitsers horlogeindustrie zag in de eerste helft van dit jaar haar export met een kwart krimpen en heeft te kampen met de sterkste daling van de vraag in twintig jaar. Luxegroep Hermes daarentegen verkocht in dezelfde periode 28 procent meer lederwaren.

Volgens genderexpert Diana Jaffe vormt jobonzekerheid nu eenmaal een grotere bedreiging voor het mannelijke ego dan voor het vrouwelijke, wat hen prompt minder doet spenderen. Vrouwen daarentegen zullen zichzelf net troosten met een traktatie. “Ook vrouwen maken zich zorgen over hun baan, maar niet in die mate dat ze het gevoel hebben dat hun hele leven erdoor bedreigd is, en dus blijven ze ook tijdens de crisis spenderen” aldus Jaffe aan persagentschap Reuters.

Wel blijken onder het cliƃ”nteel van de luxesector zowel mannen als vrouwen vast te houden aan hun vertrouwde merken en niet over te schakelen op goedkopere alternatieven. Dat zou te verklaren zijn doordat ze grote namen zien als een betere investering dan de minder bekende.

AH.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content