Vrouw eist 5 miljoen dollar van Starbucks voor te veel ijs in ijskoffie

© Reuters

Een Amerikaanse vrouw heeft Starbucks in Seattle aangeklaagd omdat de koffieshopketen te veel ijs in zijn ijskoffie doet, en vraagt een schadevergoeding van 5 miljoen dollar voor alle getroffen klanten.

De rechtszaak gaat erover dat er minder koffie in een ijskoffie van Starbucks zit dan het bedrijf beweert. “Een Starbucksklant die een ‘Venti’ koude drank bestelt, krijgt slechts 0,4 liter koffie, terwijl hij 0,7 liter verwacht. Dat is dus maar net iets meer dan de helft van wat hij verwacht en van wat hij betaalt”, staat te lezen in de 29 pagina’s lange klacht.

“In essentie, adverteert Starbucks de grootte van zijn bekers op zijn menu, en niet de hoeveelheid drank hij krijgt, en misleidt zo de klant.”

De vrouw zegt in haar klacht elke klant te vertegenwoordigen die de afgelopen 10 jaar een ijskoffie kocht. Starbucks meent dat de klacht ongegrond is. “Onze klanten begrijpen en verwachten dat ijs een essentieel onderdeel is van elke ‘ijskoude’ drank. Als een klant niet tevreden is met de bereiding van zijn drank, dan zullen we die met plezier opnieuw bereiden”, klinkt het.

Het nieuws verspreidde zich al snel via de sociale media, waar het bestempeld wordt als het ultieme “first world problem”. In maart werd ook al een klacht ingediend tegen Starbucks in Californië, door twee klanten die meenden dat Starbucks zijn koffies altijd maar voor 75 procent vult.

Dergelijke rechtszaken zijn in het verleden ook al uitgedraaid in het voordeel van de klager. Zo kreeg een vrouw in 1994 van een volksjury een schadevergoeding van 2,86 miljoen dollar toegekend omdat ze derdegraadsbrandwonden had nadat ze koffie van McDonald’s gemorst had. Dat bedrag werd later door de rechter naar beneden gehaald. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content